dobbaen Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Enig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
The Master 820 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Vet ikke om denne tråden er død etter så lang tid, men forsøker. Står oppi problematikken med bytte av toppakning (m. tilbehør) ELLER kjøpe nye topper. Motorteknikk forteller at de kan levere alt, men at prisforskjellen mellom nye topper (3200,- pr stk) og sliping/fresing og trykkprøving av gamle fort kan være over halve prisen av nye. Er det sprekk i en av toppene kan man være like langt etter sliping og bytte av toppakning++). Problemet mitt er at olja lukter eksos og etterhvert (i fjor) ble "kornete/sotete" Noen som har erfaring med sprekk i disse toppene? Ser ut som de fleste her bare har skiftet toppakninger? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Toppene (6 stk) er massiv aluminium og kan ikke slå seg eller blir særlig mye sprekker. Du kan ha korrosjon og topp pakning røket pga boltene ikke har vært etter trukket til riktig moment. Toppene skal ikke planslipes, da ødelegges anti korrosjons belegget som er på aluminiumet og høyde fra ventiler og ned til stempler blir feil. Ventiler/seter bør sjekkes og slipes når du først har toppene av. Har et par 1.52 pakninger om du er interessert. Kan brukes om igjen. Har kun vært montert på motor og startet opp, men motor røyk fælt, så jeg trodde pakningene var røket. Var tenningen som hadde forskjøvet seg under montering. Sjekk tykkelse på de gamle, er noen hakk på den forreste pakningen. Ikke kjøp enkelt pakninger om du får tilbud om det. De nye i stål, to stk for 6 sylindre, er best og har et paknings belegg, silikon eller lignende på, så de skal monteres tørrt, men ett tynt lag paknings cement rundt åpninger til kjølevann og olje kan være lurt. Redigert 4.August.2014 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
The Master 820 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Takk for respons. Skal ikke toppene planslipes sier du? Slik jeg forstod Motorteknikk så var det vanlig med både plansliping/fresing og trykktesting og at man da kanskje måtte skifte til litt tykkere toppakning (1.62mm). Anti-korrosjonsbelegget er kanskje eloksering og lar seg vel gjenoppbygge. Som du bekrefter så har ikke jeg heller hørt om at det har vært problemer med sprekker i toppene, men Motorteknikk mente altså det. Skal ha tilbudet om 1.52 pakninger i minnet, men hvis lykken står meg bi så har "min motormann" nettopp funnet en løs ventilløfter-stang som kan være årsaken til mine problemer. Veldig bra å ha motorkyndige til råd og tips her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Tror nok toppene kan planslipes men alle må slipes helt likt. Og klaring mellom stempel og ventiler må selvsagt være tilstede. Endestykkene må også planslipes. De må de vanligvis også om man bytter fra de gamle single toppakningene til de nye i metall. Det ligger ved instruksjon om dette på et sett toppakninger jeg har liggende til 4,2 liter (det er kanskje samme boring på 3,6 og 4,2) ? Det er vel forkammer-topper på VM(BMW) 3,6 literen ? Lurer på om de er samme topper som til min Jeep 5-sylindret VM-diesel (forkammer-fra 1999). Isåfall kan forsterkede/forbedre topper (fra den spanske AMC-fabrikken) fås for under kr 2000 pr. stk komplett med ventiler. Min 1998 VM 4,2 D-tronic har direkteinnsprøytning så det er andre topper iallefall. Nå så jeg jo at vi har jo diskutert dette før på side 1 ;-) Redigert 4.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Toppene skal ikke planslipes, kun renses for ev paknings rester. Siden de ikke slår seg er det ikke nødvendig. Er det korrosjon må de byttes. Men blokken kan slipes på toppen av sylindre om det er nødvendig. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
The Master 820 Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 O glede! En av blokkene til løftearmene hadde løsnet (!) og en av stengene var helt løs. Tightet med moment og motoren går som en . Da kan toppakning-bytte vente og penga brukes på noe annet morsomt. Uansett bra nye tips i tråden (som ikke var død). Sitér dette innlegget Link to post
elvira06 Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Heisann. dersom du har de toppakningene fortsatt er jeg interessert i å kjøpe de :-) Sitér dette innlegget Link to post
pectel Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Hei. Driver å styrer med ein bmw d190 som må ha ein topplokksjau. er det noen som har ein oppskrift om hva som må demonteres for å ta av toppene? har tatt av chargecooler og rekner med at eksosmanifold må av og,samme med kjølevæske tank. stemmer det eller er eg heillt på bærtur. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Lykke til! Du får si fra om det går i stå, jeg har slik motor stående som ikke blir brukt og er til salgs.. Sitér dette innlegget Link to post
pectel Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 viss eg ikkje får det til så blir det ikkje kjøpt ny VM motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Du må ta av intercooler, turbo/eksos manifold og varmeveksler, tapp ut kjølevæske før du begynner å skru. Før du løsner toppene skrur du løs vippearm mekanikk og tar opp støtstenger. Da kan du begynne å løsne toppene. Eksosmanifold må av før toppene tas av. For øvrig er de nyere VM Mercruiser med hydraulisk ventil løft som kom på slutten av 90 tallet veldig bra motorer. De er laget som båt motorer og ikke konvertert traktor eller gravemaskin motorer. Problemet med de gamle var litt dårlig kjøling og at toppene måtte etter strammes hver 100 timer. Om vedlikehold ikke er fulgt blr det problemer uansett. Og en motor som er 20-30 år er uansett sliten. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
pectel Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Takker for svar,trangt som f ved varmeveksler.kommer ikkje til siste skruen under mot vannpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hvilken skrue er det snakk om ? Slangeklemme ? Må kanskje bruke en fleksibel skrutrekker. Ellers skal du kunne nå alle skruer og muttere om du har demontert allt som må tas av. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SR400 Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 Hvis noen andre skulle trenge deler så er veldig mye av motordelene fra 2.5 td chrysler voyager. Toppakninger til ca 100 kr stk. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2015 Del på Facebook Svart 21.Mai.2015 (redigert) Vedr. topplokkssjau så er det nok lurt å oppgradere til de nye topppakningene, se tidligere innlegg. Vil anta at det ligger en servicemanual for motoren på nett eller her på baatplassen. Mere info her http://www.bmwmarine.com/parts.html "For all the BMW and Mercruiser six cylinder diesel engines, from the D150 thru the current 4.2, we highly recommend MERCURY's excellent Service Manual # 12. It is 196 pages thick and very well written with 100's of excellent illustrations on all the parts and procedures." Her er servicebulletiner for bl.a. D190 og D636 vedr. oppgradering av kjølesystem osv. http://www.bmwmarine.com/media/merc_serv_bul.pdf Originalbrosjyren http://www.bmwmarine.com/media/D190Z_detail_info.pdf Redigert 21.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.