Jump to content

Noen som har erfaring med sort kalesje?

enter4u

Recommended Posts

Skal kjøpe ny kalesje til våren og har veldig lyst på sort kalesje. Har lest en plass at sort og rødt tar opp like mye varme, så det er et ikke-tema. Uansett. Når det er SÅ varmt så går kalesjen ned. Men......hvordan vil den evt se ut om 2-3 år? Noen som kan si om de blir fortere stygge enn andre farger?

Har meget gode erfaringer med sort karlersje, den ser bra ut etter ei god stund i bruk oxo :tongue:foto0104_001.jpg

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Jeg hadde bestemt meg for sort eller mørkegrå kalesje men ble frarådet dette på grunn av falming å som du sier dette med varme som går hardt utover sømmer impregnering og interiøret ombord.

Det ble en lysegrå ny kalesje på meg å jeg kan sikkert være glad for det med tanke på å trå barfot på teakdørken, alikevel tenker jeg litt at det var dumt at jeg ikke gikk for den fargen jeg ville.

De sorte å gråsorte kalesjene ser fine ut, jeg ville ha gått for en slik om jeg ikke hadde så alt for mye teak.

Stoffet i min karlersje er sort med ein grå tverrsøm, dette gjør at det blir på en måte matt svart.

Heilt ny type for eit par år siden, er blitt brukt på ein del av de nyeste å største saga båtene.

Syntes dette er den beste stoffet eg har hatt på noe kalersje noen gang. Ser mye bedre ut enn det meste annet som er i bruk. Etter min smak :thumbsup:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Selv har jeg mørkeblå kalesje, og den har holdt seg fin i flere år. Nabobåten har svart kalesje, også den er noen år nå, og ingen tegn til falming.

Som nevnt over blir det varmere under en mørk kalesje enn under en lys, men som trådstarter sier, når det er SÅ varmt blir kalesjen tatt ned uansett.

Måkedritt viser også mye lettere på en mørk kalesje.

Det som jeg synes er største forskjellen, og som du kanskje bør tenke litt på, er at det blir svært mye mørkere under en svart / mørkeblå kalesje enn under en lysegrå / beige, selv om du har mange vinduer. Så hvis du tilbringer mye tid under kalesjen ute i båt bør du være klar over at det kan bli ganske mye "dystrere" og tristere å sitte en (regnvåt) sommerdag under den mørke kalesjen enn under den lyse.

Og dette er vel noe en bør tenke over på båter med store kalesjer, slik som vår Nidelv 26. Å ha en mørk kalesje på denne er himmelvid forskjell i forhold til å ha en grå kalesje. Båten blir mye lysere og lettere, men det kalesjestoffet det her henvises til finnes jo i flere farger, ikke sant? Det er blitt litt kult og i mange tilfeller er det pent med disse sorte kalesjene, men noen båter kler rett og slett kun lysere kalesjer (selv om alt kan diskuteres).

mvh Bergen Dørk

Har ein weber gasssgrill som det er trekk til.

Hvis det er mulig å få tak i dette stoffet hadde jeg gått for det som kalesje. Dette har stått ute sommer som vinter i mange år hjemme på tearasen. Ingen tegn til slitasje eller misfarginger.

Noen som vet hva det er laget av?

Her var det mye positive erfaringer :yesnod:

Ang. om det passer med sort kalesje på båten min, så er det flere som har lagt merke til at min blå kalesje ikke passer helt siden jeg har sort stripe og plate på siden av båten. Dessuten er det jo en slags grønnfarge på overbygget som overhodet ikke passer til blått :giggle:

Det er Søland Salmakerverksted på Gresvik som skal sy den til meg. Har brukt dem til rep. og vask før og er fornøyd med pris og resultat.

Om det er H.H. som leverer stoffet vet jeg ikke. Jeg skal ha den som er helt sort uten grå striper. Ser fram til dette :giggle:

dsc_0113_copy.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...