Jump to content

Elektrisk styring av gir/gasshåndtak

kråke

Recommended Posts

Som i seilbåter flest sitter gir/gasshåndtaket på båten min håpløst plassert nede ved dørken i cockpiten, noe som gjør manøvrering vanskelig.

Tenker å få tak i eller lage et system der en aktuator beveger dette håndtaket ved hjelp av elektriske eller elektroniske signaler. Selve styringen kan jeg da sette på rattpidestallen. Alternativet er naturligvis å flytte dette håndtaket til rattpidestallen, men jeg får ikke fram wirekablene dit.

Ser på nettet at det finnes elektroniske systemer som styrer motoren direkte, men dette er dyre greier.

Noen som har ideer eller løsning på dette?

Anbefaler at du tenker deg om to ganger før du installerer electronisk motor kontroll, det har vært noen som har fått seg en ubehagelig overaskelse med desse. På electroniske kontrollere er det milliamper som styrer signalgangen, det vil si at dette er mye mer utsatt for problemer, spesielt i seilbåt, da dette blir stående ute i all slags vind og vær. Bestilte electroniske kontrollere til en motorbåt en gang, med når jeg fikk se hvordan desse var sikret mot inntrenging av fuktighet, returnerte jeg alt i sammen og gikk for manuell kontroll.

Kan du ikke bare bytte ut wirekabel som er lang nok til å nå opp til pidestall. Å basere seg på elektriske signaler for kontroll av motor og styring tror jeg at jeg ville unngå. Fra før har en en mekanisk overføring som kan svikte og det å tilføre en løsning til som kan svikte er vel å gå litt for langt i feil retning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

gir/gasshåndtaket på båten min håpløst plassert nede ved dørken i cockpiten, noe som gjør manøvrering vanskelig.

Den sitter der fordi du skal betjene den med foten.

Der en av grunnene til at den ikke er lik håndtaket i en motorbåt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...