Jump to content

Prosjekt: 27ft Katamaran speedbåt i finèr.


Raunvik

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte å lufte prosjektetmitt.

Jeg har lenge ønsket meg en stor katamaran speedbåt. Har en liten formel1 sak som er ødelagt, og planen var å bygge opp denne, men etter litt googling så bestemte jeg meg for et stort prosjekt, (27 fot x 8ft 6") ca (8,2 m x 2,5m)

Utseend kommer til å ligne Welmax 90, gammle class1 båten til Ugland Racing, pga mange rette flate linjer som er lett å lage, innvendig blir det en meget liten lugar.

Motormessig blir det 2stk v8, ca 300-450 i hver katamaran, men forste sesong etter skroget er ferdig testes med 225hk mercury xr2. Cockpit har jeg ikke bestemt meg for, enten åpen eller lukket type.

 

Rammeverket blir limt sammen etter typisk katamaran design, og utviklet litt.

utvendig vil det til slutt bli lakkert. Enten helt rød, eller carbon duk på dekk, sort skrog og med noen røde striper/tribals.

 

Materiale som blir brukt er okume finèr, med epoxy og glassfiberduk på bunn og side.

Regnet litt kilo på kun finè platene(hele plater, der ingen hull er utskjært)

4mm : 180kg

6mm : 252kg

9mm : 432kg

12mm : 576kg

 

Rammeverk blir 12mm, mens dekk, side og bunn blir sikkert på 6mm,

foreløbig lengste avstand på skott er 90 cm, men kommer til å sette inn mellom hvist det blir for "mykt",

ellers blir det 10 cm mellom hver stringere.

 

Sitter ennå med arb tegninger, så prosjektet skal iverksettes i sommer, da jeg nå er opptatt med reising i jobben.

Har brukbart stort verksted å holde på i, heldig vis.

 

 

Her er bilde av Welmax 90, guttedrømmen.

cci-Aft-20071123-1-_195951m.jpg

 

Her er noen av plantegningene, noe er første utkast, ikke så detaljerte.

p2280014.jpg

p2280015.jpg

p2280017.jpg

p2280018.jpg

p2280019.jpg

p2280021.jpg

p2280022.jpg

 

 

så det er bare å komme med gode forslag og tips.

 

 

Robert

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt i de samme baner selv.. men da en mindre variant ( 15 > 18 fot ), og da ting tar tid og jeg er litt treeeg av meg så har det ikke blitt så mye enda.

 

MEN kan foreslå litt lesing før du begynner for alvor ..

"Secrets of Tunnel Boat Design©", inneholde alt du trenger å vite om hvordan denne type båt fungerer ( med beregninger, formler og historie )..

 

Trin 2 blir da "Tunnel Boat Design Program (TBDP©)" :saint: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det som er på tegnebordet nå er:

 

1. En escape luke i dørken, i tilfelle ulykken inntreffer.

2. Forsenkninger i bunnen, for fart og stabillitet, jobber med noen løsninger som enkler byggingen av disse.

3. Stroppefester for å løfte båten, ser etter noen som er nedfelt, og ikke stikker opp hele tiden, disse boltes da fast i rammekonstruksjonen.

 

her er link til bilde med bunn og luke:

http://www.marinepool.de/bildearkiv/news/2010_uddevalla_sgp/_RAF7173_midsize.jpg?hash=Rkw1R7bGSKtPIwngolgpwQ

 

Boat2.jpg

her er båt under løfting.

Redigert av Raunvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du har laget noen flotte tegninger, men hadde det ikke vært verdt innsatsen og bruke ett eller annet tegneprogram for ett såpass stort prosjekt? Det blir kanskje mer jobb i begynnelsen men endringer underveis blir vel mye lettere?

 

Ellers så må jeg si dette er ett ambisiøst prosjekt som jeg gleder meg til å følge med på! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sett litt rundt på nett etter ulike typer fremdrift som jeg vurderer.

-Overflatedrev

-hekkaggregat

-vannjett

 

Så det jeg skal "prøve" på, er å lage slik:

boatsurfacedrivepropulsionsystem152550.jpg

 

Blir en løsning med axiale toveis trustlager på yttre og indre medbringere, dette blir da gjennomføringen fra innvendig til utvendig bak, med tettninger såklart. de lagrene jeg har sett på koster 400kr, billig.

 

deretter blir propellakslingen festet til den yttre medbringeren med en u-link, pluss noen stag/fester for røret til propellakslingen, dette for å få tiltet og styrt med(blir ror på undersiden av disse.

 

Kommet ett stykke på tegnebrettet med dette, men hvis det går til hel"&%/?#%te så får jeg bare kjøpe "the real deal"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette er det mest spenende jeg har sett i år :thumbsup::yesnod::thumbsup:

 

En Argentiner vant i Tvedestrand i -88 med en ca 27 tre-katte med Ace reklame på. Denne var bygd i Argentina.

 

I Langesund ca -90 var det 2-3 25 fot Puma disse er bygd i England, mener å huske at konstruktøren var med i den ene båten.

 

Halvorsen's i Tvedestrand har bygget/bygget om en 22/23 fot katte med Sting reklame på, ca -96 til -99 ??

 

Over 50 knop er utformingen av canopy grusomt viktig på en katte, den er sår på "nedpress" fremme på skroget.

 

Lekkert om du klarer å bygge dine egne overflatedrev :clap::clap:

 

Håper noen av opplysningene kan sette deg på sporet

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

ser ut som spenstig prosjekt dette.. har lekt litt med tanken selv men da mellome 16-19 fot så jeg får med kone og barn.. en annen ting som konkurerer med prosjektet er å lage en smuggler 18 i kryssfiner ala glen l prosjektene her.. men tegninger for slike vokser ikke på trær desverre.. post mer hvis du er i gang eller luft eventuelle tanker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...