Jump to content

Seilbåtkurs, hvor - erfaringer?

Jørgen H

Recommended Posts

Jeg har kikka endel rundt på nettet etter skoler som kjører seilkurs.

Finner noen aktører som har slike kurs, og de fleste holder til rundt Oslo.

For min del så passer det like greit med en uke i syden, men hvilke aktører finnes og hva "leverer" dem?

Jeg har skjønnt at det er noe som heter "dayskipper" eller noe i den duren. Trenger jeg et slikt "bevis" hvis jeg skal leie en båt en annen plass senere? Er det noen kursaktører som gir noen form for "sertifikater" som man trenger noen plass for å leie/kjøre seilbåt?

Ønsket mitt for et slikt kurs som jeg vil ta er jo selvfølgelig å bli kjent i en seilbåt, lære om det som trengs for å kunne seile, og å få de basics kunnskaper som er nødvendig. Jeg ønsker også å få, eller starte på veien til et "bevis" som vil gi meg muligheten til å leie seilbåter, og til å gi meg kunnskapene som trengs for å seile Norskekysten.

Hvordan skal jeg gå frem her?

Tanken er å ta et kombikurs først for å sjekke ut om dette er noe for meg, og så heller eventuellt bygge på senere.. Eller er dette kunnskap som kommer etterhvert?

Har BP folket erfaringer med seilskoler, eller opplegg? er det noe man skal holde seg unna, eller aktører som anbefales?

Ja, har jo også tenkt å prøve å "menge" meg i seilermiljøet, men et "sydenkurs" nå før/etter påske hadde passer veeeelig bra ;D og så er det jo greit å ha LITT basics første gang man skal være med i båt )

Fordelen med å ta et kurs i Norge er at du seiler i den norske skjærgården. Det er ikke alle land som har slik kyst. Skal jeg anbefale noe så er det å ta et ukeskurs (eller fem dager) hvor båten besøker flere havner og uthavner. Det gir verdifull erfaring i å manøvrere og legge til i forskjellige situasjoner.

Slike kurs gir gjerne et sertifikat som kalles "Dayskipper coastal" og foruten en masse praksis har du fått såpass mye teori at du like gjerne kan ta båtførerprøven med det samme. Så er den unnagjort.

Enkelte utleieselskap krever slikt sertifikat om du skal få leie en båt for å seile selv. Noen krever at det er et ordentlig RYA-sertifikat og ikke et som bare heter det samme. RYA deler dette sertifikatet inn i dem som har tatt kurset et sted med merkbart tidevann og de som ikke ha fått praksis med tidevann. Uansett, dayskipper coastal er vel det nyttigste og hyggeligste kurset jeg har tatt noen gang.

(RYA er det britiske seilforbundet, og sånn sett kan du ta sertifikatet langs kysten ved den engelske kanal. Det er garantert moro å legge til ved en engelsk pub noen kvelder i løpet av kurset.)

Har nettopp meldt kona på seilkurs i april hos Nautic Sailing på Hjellestad. Det er en hel weekend med to overnattinger ombord - bare for damer. Skal fortelle om det var bra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Et alternativ er å kontakte nærmeste seilforening (Bodø?) om hyre som mannskap f.eks en regattahelg.Dette gir vanligvis en bratt læringskurve kan være en svært effektiv måte å lære seiling på. Er veldig bra for de som har generell båt erfaring fra tidligere. Er en helt fersk som båtmenneske vil jeg nok tenke på en tradisjonelt båt-seilkurs.

Vi var på nebegynner kurs hos Norsk Seil og Navigasjonsskole for snart to somre siden, og kan trygt anbefale kurs der. De har en hel rekke forskjellige typer kurs og turer du kan sette sammen i kombinasjon over flere sesonger for å på en veldig trygg og sikker måte bygge opp såvel seilekunnskap/teori som generelt sjømannskap.

De har også "syden-kurs", anbefaler en kikk på hjemmesidene deres, husker ikke adressen, men det er bare å google norsk seil og navigasjonsskole så finner du frem!

Vi var på nebegynner kurs hos Norsk Seil og Navigasjonsskole for snart to somre siden, og kan trygt anbefale kurs der. [...] De har også "syden-kurs", anbefaler en kikk på hjemmesidene deres, husker ikke adressen, men det er bare å google norsk seil og navigasjonsskole så finner du frem!

Du finner dem lett på nettet: http://www.seilkurs.no/ (Antagelig en liten forglemmelse midt på siden som beskriver kurset i Karibien, for skolens Overseas ble vel solgt for et par år siden. (Jeg ble i alle fall spurt om jeg ville være med på den siste turen for å levere båten til kjøper.) En annen båt er oppført nederst på siden.

Jeg kan ikke annet enn å anbfale denne gjengen. Har vært med på kurs selv, og jeg møter båtene så godt som hver sommer, enten underveis eller i havn. De satser på en fin kombinasjon av godt sjømannskap og god stemning. Ukeskurset er akkurat hva du har bruk for dersom du ønsker å bedrive turseiling langs kysten.

Jeg tror det beste og rimeligste kurset er å bli medlem av nærmeste seilforening og bli med som mannskap på onsdagsregattaene der. Ofte arrangeres det også kurs i seiltrim såvel som i båthåndtering.

Når det gjelder bevis eller sertifikater så er det vel båtførerprøven eller fritidsskippersertifikatet som gjelder ved leie av båt. Tidligere holdt det gjerne med en bekreftelse fra lokal seilforening ved båtleie, men da jeg leide båt i Kroatia sist høst så var det krav om et internasjonalt sertifikat eller at man der og da tok et lokalt sertifikat for Kroatia.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Ja ved leie er det som du sier vanligvis krav til sertifikater. Ut fra det kan den billigste og enkleste løsningen være båtførerprøve/fritidsskipper og påbygging med seilkompetanse som en kan skaffe seg selv. Husk seilbåt er også motorbåt.

Engelske kursarrangører har også mengder med seilkurs i alle sydens land..bare kjøp et eng. båtblad eller søke på nettet.

Men du bør i alle fall lære deg grunnleggende båt kunnskaper og navigasjon v/feks. fritidsbåtskipperkurs.

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 3 år senere...

ser det er tilbud om seilkurs for nybegynnere i Oslofjordområdet. Fins det alternativer for oss som bor 1000 km +++ nordover?

Ta kontakt med en lokal seilforening. Ser at seilforeningene i både Bodø og Harstad har arrangert seilkurs i år.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg arrangerer grunnkurs i seiling. Det går fra fredag til søndag. Minst 3, max. 4 på hvert kurs. Normalt holder jeg disse i mai/juni. Da er interessen størst og vi har lange lyse dager. Prisen har vært på kr 1.500 pr pers. Jeg har arrangert slike kurs siden 1984. Jeg holder til i Levanger. En av mine tidligere kursdeltakere, holder til på Dønna i sommerhalvåret. Han leier ut sin båt, samt holder seilkurs også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...