Jump to content

Seileren Jarle Andhøy er anmeldt for brudd på meldeplikten

bliss X

Recommended Posts

På en måte har jeg jo ikke så mye sans for Andhøy's polferd. Synes han virket arrogant både før og etter hendelsen og hele greia endet som en tragedie med forlis og tap av menneskeliv. Selv om Andhøy neppe er juridisk ansvarlig for dette, er det han som har satt igang ekspedisjonen som endte i tragedie.

På den andre side synes jeg frihet til å bevege seg fritt og frihet til å ta personlig stor risiko må stå høyt. Alle som var med på dette var med ut av fri vilje og må ha gjort sine vurderinger. Jeg synes ikke at ekspedisjoner skal underlegges så strengt regelverk at det blir bare de store proffesjonelle som kan gjennomføre disse.

Så alt i alt er 25000 kroner en bot man kan kanskje leve med for å ha brudd norsk regelverk på andre siden av kloden.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 3 år senere...
  • 3 uker senere...

Selv om jeg ikke synes så veldig mye om Andhøy, så er dette synd. Dette gjør Norge til et litt mindre fritt land. Om ikke praktisk for de allerfleste av oss så er det noe mentalt. Du har ikke lov å reise lenger dit du vil, når du vil. Jeg synes det er et uting at hjemstaten legger seg opp i hvor man reiser, samme om det måtte være Antarktis, Syria, Cuba eller Danmark. Dette har staten rett og slett ingenting med.

På samme måte som det er lovregulert ferdsel i nasjonalparkene våre er ferdsel i Antarktis lovregulert (jeg kan f.eks. ikke kjøre hvor jeg vil med en en crosssykkel i Rondane). At Andhøy lager underholding -og tjener penger på- lovbrudd på Svalbard, Canada og Antarktis er en ting. Men når tre personer døde p.g.a. hans egen uansvarlighet og han forsatt lager sirkus rundt egen person begynner det å bli veldig usmaklig etter min mening. 

Jeg har selv seilt fra Svalbard, via Jan Mayen og til Island. Kan ikke huske det ble søkt noe Polarinstitutt! For ilandstigning på Jan Mayen må man riktignok søke politimesteren i Bodø, men stasjonsmesteren kunne gi inntil ett døgns landgangstillatelse. Da snakker man gjestfrihet. Kom, ta en dusj, og få med dere middagen. Senere omvisning med jeep og stasjonsmesteren selv rundt på øya. 

• 8 måneder senere...

http://www.vg.no/rampelys/jarle-andhoey/jarle-andhoey-frifunnet/a/23625064/

free to go!! :-)

Det som jeg synes er merkverdig i denne saken er opplysninger som sansynligvis er holdt igjen, når det gjelder hvorfor det resterende manskap valgte å forlate trygg havn i stormen.  Dette tror jeg de som har seilt i området også synes er merkelig. De fleste med erfaring skjønner at de ikke har gått ut av egen fri vilje..  En sak som jeg synes er mye viktigere om Jarle Andhøy har søkt om å få seile eller ikke.. At han er en kontroversiel type er jo ingen tvil, og han setter ofte ting på spissen!! Uansett tror jeg han aldrig tilsikter å sette seg selv eller andres liv i fare! Sikkerhet og sjømanskap er noe Jarle Andhøy har mye erfaring med.

Det er lett å være i mot en person som ikke følger strømmen, men må si jeg har sansen for han!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kjempebra dom. Flott at den norske stat med polarinstitutt i spissen har fått smekk på fingeren når de oppfører seg som kolonialmakt og politi på andre siden av jordkloden. Hvor en velger å reise utenfor Norges grenser har norske myndigheter ingenting med. 

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Dette er en seier for frihet på havet. Det gjør godt i en tid da myndighetene stadig kommer med lover og regler som inskrenker den personlige friheten over alt, og ikke minst til sjøs. Det blir kanskje en tur til Piratfestivalen i år for å feire.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...