Worry II Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Godt at saken er oppe og avgjort og at boten vedtas ! Gleder meg til mer Sjøsprøyt på NRK til uka ! Hilsen en Jarle Andhøy-fan Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 På en måte har jeg jo ikke så mye sans for Andhøy's polferd. Synes han virket arrogant både før og etter hendelsen og hele greia endet som en tragedie med forlis og tap av menneskeliv. Selv om Andhøy neppe er juridisk ansvarlig for dette, er det han som har satt igang ekspedisjonen som endte i tragedie. På den andre side synes jeg frihet til å bevege seg fritt og frihet til å ta personlig stor risiko må stå høyt. Alle som var med på dette var med ut av fri vilje og må ha gjort sine vurderinger. Jeg synes ikke at ekspedisjoner skal underlegges så strengt regelverk at det blir bare de store proffesjonelle som kan gjennomføre disse. Så alt i alt er 25000 kroner en bot man kan kanskje leve med for å ha brudd norsk regelverk på andre siden av kloden. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Høyesterett skal ta stilling. http://www.nrk.no/troms/i-dag-starter-andhoy-saken-i-hoyesterett-1.12377609 Det kan bli svært interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Høyeste rett har bestemt at staten kan legge begrensninger på norske statsborgeres frie ferd på havet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Jarle-Andhoy-fikk-ikke-stotte-av-Hoyesterett-8055529.html Hva blir det neste? Forbudt å seile til Karibien? Forbudt å seile til Middelhavet? Forbudt å seile til Danmark? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Selv om jeg ikke synes så veldig mye om Andhøy, så er dette synd. Dette gjør Norge til et litt mindre fritt land. Om ikke praktisk for de allerfleste av oss så er det noe mentalt. Du har ikke lov å reise lenger dit du vil, når du vil. Jeg synes det er et uting at hjemstaten legger seg opp i hvor man reiser, samme om det måtte være Antarktis, Syria, Cuba eller Danmark. Dette har staten rett og slett ingenting med. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det er også i strid med havrettskonvensjonen. Og det er alvorlig. Sitér dette innlegget Link to post
stikamp Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Når en forsikring som kreves for å få godkjent en eventuel søknad koster mer en det man får i bot, da kan det jo friste for flere å ta en Andhøy hvis man skal ned dit. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 På samme måte som det er lovregulert ferdsel i nasjonalparkene våre er ferdsel i Antarktis lovregulert (jeg kan f.eks. ikke kjøre hvor jeg vil med en en crosssykkel i Rondane). At Andhøy lager underholding -og tjener penger på- lovbrudd på Svalbard, Canada og Antarktis er en ting. Men når tre personer døde p.g.a. hans egen uansvarlighet og han forsatt lager sirkus rundt egen person begynner det å bli veldig usmaklig etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Du har slått hodet ditt litt for hard på sykkelen.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
BØstrøm Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Jeg har selv seilt fra Svalbard, via Jan Mayen og til Island. Kan ikke huske det ble søkt noe Polarinstitutt! For ilandstigning på Jan Mayen må man riktignok søke politimesteren i Bodø, men stasjonsmesteren kunne gi inntil ett døgns landgangstillatelse. Da snakker man gjestfrihet. Kom, ta en dusj, og få med dere middagen. Senere omvisning med jeep og stasjonsmesteren selv rundt på øya. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Sirkus Winther igang igjen: http://www.nrk.no/troms/andhoy-i-retten_-_-jeg-har-alt-mitt-pa-det-torre-1.12807706 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Og Sirtkus Winther tapte så det suste. http://www.tb.no/rettssaker/larvik/na-andhoy-frifunnet-i-nord-troms-tingrett/s/5-36-185500 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Det må være nedtur at Norge ikke har full suverenitet over farvannet rundt Antarktis. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 http://www.vg.no/rampelys/jarle-andhoey/jarle-andhoey-frifunnet/a/23625064/ free to go!! :-) Det som jeg synes er merkverdig i denne saken er opplysninger som sansynligvis er holdt igjen, når det gjelder hvorfor det resterende manskap valgte å forlate trygg havn i stormen. Dette tror jeg de som har seilt i området også synes er merkelig. De fleste med erfaring skjønner at de ikke har gått ut av egen fri vilje.. En sak som jeg synes er mye viktigere om Jarle Andhøy har søkt om å få seile eller ikke.. At han er en kontroversiel type er jo ingen tvil, og han setter ofte ting på spissen!! Uansett tror jeg han aldrig tilsikter å sette seg selv eller andres liv i fare! Sikkerhet og sjømanskap er noe Jarle Andhøy har mye erfaring med. Det er lett å være i mot en person som ikke følger strømmen, men må si jeg har sansen for han! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Så pinelig for Norsk Polarinstitutt ! Skikkelig nederlag ! Godt jobba av Jarle og hans advokat. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 (redigert) Kjempebra dom. Flott at den norske stat med polarinstitutt i spissen har fått smekk på fingeren når de oppfører seg som kolonialmakt og politi på andre siden av jordkloden. Hvor en velger å reise utenfor Norges grenser har norske myndigheter ingenting med. Redigert 25.Februar.2016 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
navid Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Ja, den er underlig denne dobbel-moralen...Reiser man ulovlig til Sydpolen blir man truet med fengsel og bøter, reiser man ulovlig inn i Norge får man trygd. Bra jobbet Andhøy! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Dette minner mer og mer om personforfølgelse. Hvorfor ble bare Jarle trukket for retten? Det var flere norske ombord. Polarintituttet må ha et selvbilde som er enormt. Hvordan kan de tro at de kan utøve flaggstatsmyndighet ombord i en båt med Russisk flagg? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Ble ikke videre imponert over hvordan han svarte da han ble interjuvet på NRK Dagsrevyen ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Fem års kamp mot overmakten har nok satt sine spor så han har fortsatt min sympati! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Dette er en seier for frihet på havet. Det gjør godt i en tid da myndighetene stadig kommer med lover og regler som inskrenker den personlige friheten over alt, og ikke minst til sjøs. Det blir kanskje en tur til Piratfestivalen i år for å feire. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.