Jump to content

Om du skulle kjøpe seilbåt og slapp å ta hensyn til pris 2011

Enzo

Recommended Posts

Denne tråden ble jo veldig populær i 2011 men det har rent mye vann i havet siden da, hvordan er ståa nå, er det endrede meninger ?

Kopierer den gamle tråden og stiller spørsmålet på nytt men i år øker vi til 50fot for variasjonens skyld :thumbsup:

La oss si at du fikk båten i gave fra staten og måtte levere den tilbake når du ikke ville ha den lenger , altså ikke en båt du velger for bare å selge videre og ta pengene og så kjøpe en bavaria + leilighet.

Hva ville du valgt om du måtte plukke en båt for å ha de neste 10årene , båten må være max 50 fot

Svart (redigert)

Kan leveres akkurat slik man måtte ønske å ha den, benkpress og powerrack om man vil.

Det er tøffe båter til tøff pris

The starting price is EUR 610.000,00 ex 19% VAT (= EUR 725.900,00 incl. 19% VAT).

We do not have an option list for the custom built yachts, as we do for the Bestewind 50s. Becasue every owner has his own wishes and needs and the options are endless.

This is the price for a sail ready yacht. It includes items such as:

sails

engine (usually Yanmar)

aluminium mast

fixed keel

interior

nav/comm equipment

tanks

portholes/windows/hatches

Extra items as listed below are not part of the starting price:

teak deck

painted hull

liftkeel

carbon rigging

larger engine

water ballast

And of course luxury items such as....

PLC system

floor heating

airconditioning

dish/clothes washer

designer/more luxurious interior

watermaker

generator

solar panels

etc

....are all possible, but will cost extra.

We can usually make a preliminairy quotation if we know more about what the client wants and needs. A so called ‘wish list’ is helpfull. This would state things like:

what will be your sailing area (cold area, warm area)

how long will you stay on board (just holidays, few months, world trip)

how many people will go with you (i.e. How many cabins/toilets/showers do you need)

what is the purpose of the yacht (cruising, regatta’s, world trip)

what type of styling do you like (basic, luxurious, designer)

what kind of comfort do you want (basic, normal, luxurious)

what do you like in your current boat and what not

what do want as “extra’s” (teak dek, aircon, floor heating, generator, etc)

Redigert av Enzo (see edit history)

Akk, disse 50-fots begrensningene. Ettersom 12-meteren til bestefar ikke overlevde sine nye eiere hadde det vært fristende med en av de andre han var mannskap på nå og da. Ulempen er at årlige drifts- og vedlikeholdsutgifter på disse båtene er veldig kostbart, så jeg måtte bedt om statsstipend for den delen også.

På bestilling lager Alubat en rundspant båt med senkekjøl og sentercockpit som er sånn omtrent 50 fot, og den hadde vært fin å ha for langturer. Men hvem har tid til langturer hele tiden?

For den båtbruken jeg faktisk har i dag ville jeg vætr strålende fornøyd med en Luffe eller Faurby på noen og førti fot. Slanke, raske seilbåter som er godt bygget.

Her hadde jeg sett på båter produsert av våre venner i sør. X har laget noen heftige turseiler. En XC 45 hadde vært optimal. Ikke for stor eller liten. Denne seiler fra en X 46 under litt mer vindfulle dager.

En optimal båt for Bitteliten under hans "kommende" jordomseiling. Forsterket i bunnen, ramme rundt kjølen. Samt at du kommer raskere inn i havn hvis det skulle bli aktuelt.

Mener at X-båter er ledende på seilbåter i Norden. Ikke bare fartsmessig, men også underveis.

Vi sees!

• 4 uker senere...

Hvem som er ledende på seilbåter i Norden er det nok mange meninger om, men bevares X er veldig bra båter.

Både jeg og kona er dog helt enige om at det hadde blitt Luffe igjen. Om vi ikke måtte tenke pris hadde vi sikkert i drømmesus klint til og bestilt 45-foteren og valgt baugthruster og elektriske vinsjer samt mye annet snaks... :thumbsup:

Men, klyper jeg meg i armen og tenker skjærgårdsseilas og regatta er jeg glad vi ikke har større en 40 fot'eren. Bare Southern Spars kan se å bli ferdig med EC6-vantene snart... Båten sjøsettes på fredag :cheers_wine:

Heller lite, men lekkert laget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...