Jump to content

Sunket båt i Son

bliss X

Recommended Posts

synes det er merkelig at de lar Britannia ligge der ute også. Etter all den jobben de har hatt med å få bygget den båten og ikke minst få den utlevert fra Russland er det rart at den fortsatt bare er halvferdig og blir liggende fastfrosset i isen... Dette er jo en båt til mange millioner og båten er ikke blitt ferdigstilt og tatt i bruk enda.

synes det er merkelig at de lar Britannia ligge der ute også. Etter all den jobben de har hatt med å få bygget den båten og ikke minst få den utlevert fra Russland er det rart at den fortsatt bare er halvferdig og blir liggende fastfrosset i isen... Dette er jo en båt til mange millioner og båten er ikke blitt ferdigstilt og tatt i bruk enda.

Det har ikke vært aktivitet på Britannia i vinter. Jeg har blitt fortalt at den ligger til salgs på finn.no for 5 mill. Eieren har nok ikke penger til å fullføre prosjektet. Båten har strøm ombord, og den fryser jo bare fast. Så den skulle ikke ta skade. Det er allikevel trist å se den ligge slik.

Det er Martha som har sunket. Skjedde rundt 1. mars.

Ser at man har en naturlig forklaring: "Ifølge rektor Guse har ”Martha” trolig blitt vippet over ende som følge av lavvann. - Det var lavvann slik at den kom delvis under brygga, og når vannet steg igjen da, så ble den vippet overende. Deretter har isen presset på, sier Guse til moss-avis.no".

Ja, ja, da jeg tok morraturen langs kaia forrige helg, reagerte jeg på hvor nær akterdekke på båten var vannet. "Duverden" tenkte jeg, "hvis dette har vært en arbeidsåt, så har den jobbet med små marginer for å holde seg flytende". Den var nok på vei ned allerede da, lavvann eller ikke. Slikt er kanskje dumt å skrive. Får håpe de ser bedre etter den andre båten de har i forvaring.

I februar 2010 skrev Moss Avis følgende:

Moss Avis har fått en epost fra Coates som forteller dette om fremdriften om bord:

– Son Snekkerverksted har nå begynt på ombygging av deler av innredningen. I tillegg skal blant annet hele det elektriske anlegget skiftes. Til våren skal mye utvendig utbedres. Cirka 30 tonn med utstyr skal om bord. I England er et firma snart ferdig med å lage en 26 meter lang storseilbom. Den blir verdens lengste. Testseiling med 960 kvm seil starter i mai/juni. Britannia skal være med i sin første regatta i England i juli. Da håper vi å ha med flere seilere fra distriktet.

Coates opplyser at Britannia også skal benyttes i charter, men ikke før i 2011.

Da blir det spennende å se om det skjer noe til våren :thumbsup: . Jeg synes det er rart at de lar en så flott båt ligge innefrosset i isen på denne måten. Det er ingen tvil om at det er mye arbeid og betydelige beløp som gjenstår før båten vil seile, men når han endelig har fått den til Son etter så mye strev ville det jo være synd hvis han ikke får fullført prosjektet :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...