Jump to content

Volvo Penta TMD30A - oppgradering...


Winche-Lanche

Recommended Posts

Hei!

 

Nå har jeg tatt ut motoren av båten primært for å skifte ut en zinkplugg med ødlagt hode. Se bildet under:

motor3.jpg

 

Her håper jeg noen kan komme med noen gode råd for å få pluggen ut. Gjerne tips til egnet verktøy...

Men når nå motoren er ute er det sikkert lurt å skifte ut dårlige slanger og kanskje andre ting? Pakkninger?

Her er noen bilder av vidunderet:

motor_1.jpg

motor2.jpg

motor4.jpg

Jeg har hatt fem-seks tilfeller hvor startmotoren bare lager en "skrape" lyd og ikke drar motoren rundt. Kanskje det er et tegn på at den må skiftes ut/overhales? I gamle dager var det et firma på Alnabru i Oslo som overhalte startere og dynamoer, men er litt usikker på om de eksisterer lenger. Kanskje noen vet hvor jeg kan få noen til å se på starteren? Forøvrig er motoren overhalt på Tønsberg Maritime skole for 5 år siden og har gått snaut 500 timer etter dette. Hvis noen har tips til hva jeg bør gjøre er jeg takknemmelig for svar :thumbsup:

Redigert av Sleeezy (see edit history)
Link to post

Benytt sjansen til en skikkelig rengjøring og kanskje pussing av rust/ny lakk dersom det er behov for det på deler av motoren. Og samtidig gjør skikkelig rent i motorrommet.

 

Når motoren først er ute kan det være en fin anledning for å demontere girkasse for konntroll av demperplate og simmering i bakkant av veivakslingen, eventuelt bytte av denne. Dersom du har mistanke om mye urenheter/avleiringer i bunnpanna kan en demontering og rengjøring være på sin plass.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Svart (redigert)

Takk for raske og fornuftige innspill :smiley: . Jeg noterer meg Fredrikstad Vikle Verkstad, men kom brått på at Triconor fortsatt eksisterer.

Men finnes det noen vaskemidler som egner seg for å få av all den inngrodde møkka på motoren? Tror jeg skal gjøre som Brigg sier og pusse rust og lakkere opp motoren. Litt usikker på om jeg tar sjansen på noen store demonteringsjobber, da motoren har oppført seg meget bra i de årene jeg har hatt den (5 år). Den starter utrolig lett og ryker ikke. Bruker heller ikke olje. Men en rensejobb av kjølesystemet hadde sikkert vært lurt. Kan jeg gjøre det uten at motoren går? Tenkte forøvrig at jeg skal legge ut bilder ettersom jobben skrider frem.

Redigert av Sleeezy (see edit history)
Link to post

Den gamle sinkpluggen får du lettest ut viss du varmer rundt pluggen, så løsner pluggen veldig lett. Gjorde det værtfall på min TAMD 30A.

Sjekk også alle ledninger som går til dynamo, oljetrykksmåler, disse blir stive og får dårlig kontakt/brudd.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Veldig mange som også bygger om til TAMD 30 for og få litt mer hester (105) og mer gunstig (kaldere) forbrenningsluft inn på innsuget.. men denne ombyggingen koster endel.. kommer man over delene brukt så blir det billig..

 

Men du har kanskje ikke bruk for de ekstra gampene så da er det penger ut av vindu :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Har du hatt en form for lekkasje rundt ene dysen, eller er det noe som har rent nedover der?

 

LA-SA gjorde et forsøk på å få zinkpluggen ut mens motoren stod i båten, da jeg skulle starte motoren hadde de av en eller annen grunn løsnet en av dysene!?

 

 

Men du har kanskje ikke bruk for de ekstra gampene så da er det penger ut av vindu :flag_bp:

 

Både båten og jeg trives best i 6-7 knop så jeg tror ikke jeg kommer til å legge noen penger i flere hestekrefter. Satser heller på å få motoren i drftssikker stand slik at jeg kan nyte sommeren som kommer i saaakte tempo uten unødvendig mekking :cheers:

Link to post
  • 1 måned senere...

Det går sakte fremover med mitt motorprosjekt, men har nå fått demontert varmeveksleren. Mine iherdige forsøk på å få ut holderen til sinkpluggen har dessverre medført et nytt problem...

Se bildene:

 

img_03391.jpg

 

img_03401.jpg

 

img_03411.jpg

 

img_03421.jpg

 

Så kommer spørsmålene:

 

Er det mulig å skifte ut den delen som har "sklidd" ut av varmeveksleren? (den med sinkpluggen i)

Hvis ikke, er det mulig å sveise/lodde den?

 

Er det noen som kan si noe om tilstanden til varmeveksleren ut i fra bildene? For meg ser det ikke ut så galt ut. Det skal sies at jeg ikke har hatt noen form for varmgang eller andre problemer med motoren.

 

Hvor kan jeg eventuelt få tak i en ny eller brukt varmeveksler?

 

Mange spørsmål men nå kjenner jeg våren og blir litt stresset av at jeg ikke har fått fikset dette ennå.

 

Veldig takknemelig for litt hjelp her :cheers:

Link to post
  • 2 uker senere...

Takket være Berts delelager har jeg nå fått skiftet innsatsen i oljekjøleren. Det var en jobb som gikk helt greit. Startmotoren er skiftet ut med en byttestartmotor hos Triconor i Oslo. 2600.- var ingen upris for startmonsteret til motoren.

Neste utfordring er at jeg plutselig har kommet over en avrevet kabel på baksiden av dynamoen. Må innrømme at kablene til dynamoen forvirrer meg litt...

 

img_0346e.jpg

 

Kablen ned i venstre hjørne var revet av og jeg kan ikke se hvor den skal. Kanskje noen har samme motor som skjønner noe av det?

 

img_0349e.jpg

 

Den brune kablen fra dynamoen går til denne "dingsen". Hva er det? Den sorte kablen går fra dynamoen og så vidt jeg husker til jord på motoren. Hvorfor er kablen så lang, og hvor skal den kobles?

 

Turtelleren på skuta har sluttet å fungere, den viser fullt utslag med en gang jeg setter på tenningen. Hvor får den signal fra? Kan den ha noe med dynamoen å gjøre?

 

Mange spørsmål dette, men igjen håper jeg at noen kan øse av sine kunnskaper her... :blush:

Link to post

Neste utfordring er at jeg plutselig har kommet over en avrevet kabel på baksiden av dynamoen. Må innrømme at kablene til dynamoen forvirrer meg litt...

 

Turtelleren på skuta har sluttet å fungere, den viser fullt utslag med en gang jeg setter på tenningen. Hvor får den signal fra? Kan den ha noe med dynamoen å gjøre?

Tror du har kommet med svaret selv. Turteller på diesel henter normalt rpm fra dynamoens W kontakt (tror jeg det hette). Når du har en turteller som ikke virker, og en ledning som ikke er tilkoblet dynamo... :thumbsup:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Dessuten finner du det meste du trenger å vite her:

TMD30A dokumentasjon

 

Hentet fra baatplassens utmerkede link-arkiv :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Tror det har sjedd en endring i forhold til den orginale turtelleren. Det nederste bilde viser to hvite ledninger som kommer ut av en sort strømpe. Den ene hvite er tilkoblet den orginale turtallsgiver. På giveren er det en ledig flatstift hvor også den andre hvite ledningen skulle ha stått. I stedet er denne flyttet til den sorte koblingen.

 

Jeg tror det er skiftet turteller som nå får signalet fra dynamo. For og gjøre det enkelt med monteringen har man trolig bare brukt en kabel fra den defekte giveren, laget en skjøt slik at den rekker bort til dynamo, og vips så er det fiks ferdig kablet opp til den nye turtelleren.

 

Turteller som får signal fra dynamo trenger bare en giverledning, mens den orginale på bildet trenger to. Den som står igjen på den gamle giver er neppe koblet til noe i andre enden.

 

En ting vil jeg si: Dette er bare antagelser fra min side, så ikke ta det for god fisk. Ikke start med og koble noe før du vet sikkert, for det kan fort bli kostbart. :wink:

Link to post

Takk, vi er nok ganske enige her, men jeg hadde håpet at noen med samme motor kunne gi meg fasiten :smiley:

 

Var en tur i båten i dag og så da at det også er en Ladac "boks" som sikkert har vært/skal kobles til et eller annet... den har en dobbelt kontakt med en oransje og en grønn kabel. Erstatter den laderegulatoren eller hva gjør den?

Link to post

Tror det har sjedd en endring i forhold til den orginale turtelleren. Det nederste bilde viser to hvite ledninger som kommer ut av en sort strømpe. Den ene hvite er tilkoblet den orginale turtallsgiver. På giveren er det en ledig flatstift hvor også den andre hvite ledningen skulle ha stått. I stedet er denne flyttet til den sorte koblingen.

 

Det høres ut som en bra forklaring...men turtelleren min ser original ut tror jeg. Noen som vet om originalturtelleren hadde timeteller? Det har min...

Link to post

Noen som vet om originalturtelleren hadde timeteller? Det har min...

Jeg husker ikke i farta om timetelleren er på turteller eller på loggen.... finner ut det i morgen. Som nevnt over, har jeg en TAMD61A, men det meste annet er ganske likt, så jeg tipper at dette også er..

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Vel, jeg har timeteller både på den gamle (VP original) og den nye turtelleren. Den gamle var mekanisk, og den nye er digital.

 

Men som du ser, så er det andre som ikke har det på sine VP'er....

 

Egil

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...