Jump to content

Autoguidence Garmin 720

haugi

Recommended Posts

Hei

Har en Garmin 720 hvor jeg ikke helt fatter autoguidence-menyen. Når jeg skal finne en rute ved hjelp av denne funksjonen, så finner den korteste vei. Det er jo forsåvidt fint det, bare det at denne veien er fra A til B uten svinger, det vil si over haug og hammer. I og med at båten min ikke har vinger og kan fly så blir jo det et problem. Spørsmålet er da; hva gjør jeg galt? Andre som har opplevd dette?

På min 546 la jeg inn både hvor dypt båten stikker og hvar langt fra land (nærme, passe, langt fra). Like fult går den over og mellom grunner jeg ville unngått, men altså ikke på for grunt vann eller over land..

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg har en 620, og denne funksjonen er helt genial! Har satt opp at båten er 15m høy, stikker 2m dybt og at jeg vil nerme land. Ruten den finner går utenom lave høyspent ledninger og bruer, samt at den vil rundt skjær og grunner. Jeg ikke satt noen ekstra sikkerhets dybde.

Funksjonen funker bare når GPS'en er over vann med nok dybde... Alt jeg trenger å gjøre er å si hvor jeg vil, og den plotter inn en trygg rute fra A -> B. 620 er håndholdt og settes i en holder. Har forsøkt å demonstrere fra brygga hvordan dette funker, men så lenge det ikke er dypt nok vann under start posisjonen, vil den ikke beregne. Så fort den er ombord i båten beregner den.

Det som jeg stusser over, er at du sier at veien fra A til B er uten svinger. Høres ut som en rett strek... Tipper du trykker feil på GPS'en. Slik det funker på alle andre plottere og Garmin, er nettop at du får en rett strek, og du må selv plotte denne streken videre så du kommer rundt ting ved å sette nye punkter.

Når jeg på min 620 trykker på et punkt i kartet jeg vil til, velger jeg "Naviger Til" så får jeg "Gå til, Rute til og Veiledning til". Gå til, hopper tilbake til båten, og setter et punkt. Rute til gir meg en rett strek til båten i luftlinje, og jeg kan legge til så mange svinger jeg ønsker for å manuelt plotte ruten jeg vil kjøre. Veiledning til starter beregningen og den kommer opp med en anbefalt rute med alle svinger helt automagisk.

Det eneste jeg har å utsette på Autonavigeringen, er at den ikke kan benyttes av Autopiloten. Ruten inneholder ingen punkter, og sendes derfor ikke ut over NMEA. Men siden den blir stående på skjermen, er det lett å lage en ny rute basert på den foreslåtte, og trykke seg sving for sving hele veien tilbake til båten.

Det beste med autoberegningen, er at det er lett å se hvor langt det er et sted, og beregne hvor lang tid man vil trenge dit. Samt at i stedet for å lagre faste ruter, så lagrer jeg nå heller punkter på fine steder. Autoberegningen finner uansett en trygg rute til det punktet uansett hvor jeg måtte befinne meg.

Desverre klarer den ikke for lange distanser. Oslo -> Stavanger gir feilmelding om for lite minne. Men Oslo -> Strømstad går strøkent. Har ikke sjekket nøyaktig hvor lange strekk jeg kan autoplotte, men det mye lenger enn mine dagsetapper.

Bør kansje legge til at man ikke bør følge ruten slavisk... Det blir som med bil hvor folk kjører utfor bruer som er ødelagt fordi de stolte mer på GPS'en enn øyne og skilter.

http://www.techradar.com/news/portable-devices/satnav/the-uk-s-top-satnav-disasters-208089

Stol mer på hva du ser utenfor GPS'en. Om en bøye eller stake er foran deg så betyr ikke det at den ikke er der selv om du ikke ser den på GPS'en. Samt at stor skip ikke viker fordi du følger en plottet rute...

Når jeg setter andre bak roret, blir jeg alltid like forvirret hver gang de på død og liv skal følge den rosa streken på millimeteren! Er vist ikke så farlig med båter som kommer imot...

Bør kansje legge til at man ikke bør følge ruten slavisk... Det blir som med bil hvor folk kjører utfor bruer som er ødelagt fordi de stolte mer på GPS'en enn øyne og skilter.

http://www.techradar.com/news/portable-devices/satnav/the-uk-s-top-satnav-disasters-208089

Stol mer på hva du ser utenfor GPS'en. Om en bøye eller stake er foran deg så betyr ikke det at den ikke er der selv om du ikke ser den på GPS'en. Samt at stor skip ikke viker fordi du følger en plottet rute...

Når jeg setter andre bak roret, blir jeg alltid like forvirret hver gang de på død og liv skal følge den rosa streken på millimeteren! Er vist ikke så farlig med båter som kommer imot...

Er nok desverre en del av disse typene på sjøen, godt skrevet: Cirion.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...