Sjøogvind Startet 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2011 Til en pris under 5000,- eller er det bare GPS m/kart som kan være til hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Synes du helt klart bør gå for en plotter, det finnes temmelig rimlige plottere på markedet som fungerer strålende. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Det finnes foroverseende ekkolodd, men prisen ligger vel rundt 20.000. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sjøleik Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 mener du en sånn? http://seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/echopilot-fls-bronze-p-1329 Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Kaptein-Nemo Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Echopilot er vel den eneste som har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 (redigert) Synes du helt klart bør gå for en plotter, det finnes temmelig rimlige plottere på markedet som fungerer strålende. Takk for svar. Da går jeg heller for Tiki Navigator. Redigert 7.Mars.2011 av baatfjoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 mener du en sånn? http://seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/echopilot-fls-bronze-p-1329 Takk skal du ha. Det blir billigere med Tiki Navigator + kart + GPS til den bærbare. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 (redigert) Har en kompis som hadde en lignende sak på en planende båt. Trur ikke det funka i noe særlig fart, knappt nok i sakte fart. (husker ikke type) Redigert 7.Mars.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Det finnes foroverseende ekkolodd, men prisen ligger vel rundt 20.000. Faxen Uff da. Da skal man være rik. Echopilot er vel den eneste som har dette. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Har en kompis som hadde en lignende sak på en planende båt. Trur ikke det funka i noe særlig fart, knappt nok i sakte fart. (husker ikke type) Tiki Navigator? Tror ikke en gammel snekke med 8HK motor går i plan da. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Har en Garmin Oregon 555, men med G2-kart viser den ikke dybder etter hva jeg har lest, så da er den bortkastet som hjelp på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Etter noen sesonger med fremoverseende ekkolodd saa er jeg ikke i tvil om hva som skal hadde gaat om jeg maate kaste ut ekoloddet eller plotteren.. Hade plotter :-) Fremover seende ekkolodd er genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Echopilot er vel den eneste som har dette. Det finnes flere leverandører som har slike lodd. Her er et par eksempler: http://www.interphase-tech.com/ http://www.farsounder.com/ Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Biscaya Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 For oss som er Furuno fetishister må vel dette være det upperste av det upperste: http://www.furunousa...orNav-Part1.pdf Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
index Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Klarer å unngå å gå på grunn ved hjelp av papirkart og kompass jeg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Ekkoloddet "ser" den veien svingeren peker. Så hvordan du monterer svingeren blir da avgjørende hvilken vei det "ser". Simrad hadde slike for over 50 år siden. Se side 5 http://www.simrad.com/www/01/nokbg0397.nsf/AllWeb/E12438A23E729BDFC125744B0042EA57/$file/Sound_In_Water_English.pdf?OpenElement Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Klarer å unngå å gå på grunn ved hjelp av papirkart og kompass jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 8.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2011 Klarer å unngå å gå på grunn ved hjelp av papirkart og kompass jeg.... Eller å ha en i baugen som holder utkikk med bunnforhold når man er i ukjent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Problemet mitt er at jeg vil inn steder der andre ikke går, og med tanke på at 1mm på et papirkart er ca 50 meter, og små sund på 25m er fremdeles mulig å gå igjennom, men ikke veldig lett å se i hverken papirkart eller elektroniske kart. Person på baugen sammen med fremover seende ekkolodd er noe som funker, men en skal vite hvor begrensningene ligger da... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Problemet mitt er at jeg vil inn steder der andre ikke går, og med tanke på at 1mm på et papirkart er ca 50 meter, og små sund på 25m er fremdeles mulig å gå igjennom, men ikke veldig lett å se i hverken papirkart eller elektroniske kart. Person på baugen sammen med fremover seende ekkolodd er noe som funker, men en skal vite hvor begrensningene ligger da... Elektroniske kart kan du jo betrakte i den målestokken du selv vil, så i de farvannene som er pålitelig kartlagt kommer du fint i mål med det. Ekkolodd hadde jeg ikke stolt noe særlig på til navigasjonsbruk, og det vil jo være temmelig begrensa nytte du får av det også. Kjøp heller en iPad eller Tab med Android + Navionics så får du en brukbar løsning som ikke koster allverden. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Er utdannet innen kart, har jobbet med datainnsamling av kartdata i hele min karriere (world wide). Både for land og vann. Og jeg tar ikke for gitt at alle data er der, nye målinger er stort sett på rett sted, men ikke nødvendigvis komplette. Det har blitt vanvittig mye bedre etter forsert kartlegging av norskekysten. Men det gjøres hele tiden prioriteringer, og dataene blir ikke dobbelt sjekket i felt. At en kan zoome på vektorkart betyr ikke at dataene blir bedre en den kvaliteten de samles inn i, eller hvor komplette de er. Eller at den steinen en traff ikke er flyttet av forrige båt som gikk på grunn. Finnes bøtte vis av eksempler hvor kartet ikke tilsier at det er mulig å komme inn, men hvor det er mulig... Så jeg står for det jeg sier at langs land og i ekstremt smale kanaler, sund, etc så er det det framover seende ekkoloddet som gjelder, sammen med utkikk på dekk. men så liker jeg å ligge steder som er uforstyrret da, så jeg roter meg inn plasser hvor andre ikke tør pga alle grunnen. Så om andre vil satse på en løsning med iPad eller Tab eller en eller annen form for kartløsning alene så er jeg fornøyd jeg, for de finner fort ut hvor begrenset en kan bli med "smalt" utstyr. Er jo mulig på gamlemåten og da, henge baug ankeret litt dypere en kjølen og snike seg inn, loddsnor og kast i baugen. Men jo færre som tar seg bryet jo mer fornøyd er jeg får jo plassen for meg selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 24.April.2011 Link til dette innlegget Svart 24.April.2011 Joda, det finnes mange foroverseende ekkolodd men jeg er noe skeptisk til verdien av dette. Er en i så trangt farvann at kartene ikke duger, er det en mann på baugen og krypefart som gjelder. (Har erfaring som sonaroperaør på Ubåt, vet litt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
S.Y.Laud Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 ...en mann på baugen og krypefart som gjelder. (Har erfaring som sonaroperaør på Ubåt, vet litt om dette. Jeg klarer vanligvis å holde meg, men nå ble fristelsen litt for stor! Hvordan utførte dere dette i praksis?? Fortsatt god påske til alle! Sitér dette innlegget Link to post
ColinD Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Er litt forundret over at det er så mange her som er skeptiske til fremoverseende ekkolodd og Echopilot uten å ha prøvd det! Selv har jeg bare gode erfaringer med dem, og nå vil jeg ikke ha en båt uten! Digitale kart er unøyaktige, og det finnes ingen erstatning for å vite hva som virkelig finnes foran båten. Et stort antall båter kjører på skjær og grunner hvert år, og bare en ødelagt propell overstiger det som en Echopilot koster. Mange kroner og farlige situasjoner kunne vært spart om alle hadde Echopilot! Den skanner minst 50 meter fremover, opp til 200 meter under ideelle forhold, og da rekker man å stoppe eller endre kurs. Det forundrer meg også at "synserne" påstår at Echopilot koster kr. 20.000 uten å sjekke dette først! På Ebay.co.uk får du tak i nye Echopiloter fra kr. 3500 og oppover - og pundet er svært gunstig for tiden. Echopilot bronse på Ebay Temaet har vært drøftet her på båtplassen mange ganger før, se her: Echopilot tråder For mer informasjon, se også: http://www.echopilot.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 (redigert) Dette har vært diskutert tidligere. Istedet for å opprette nye strenger, KAN det være en idé å foreta et søk i den enorme basen basen her på Bp... Har brukt EchoPilot i mange år, og sammenlignet med andre (nye) typer. De andre er tregere og ikke så lett å bruke som EchoPilot! Anbefales! Men til den prisen strengstarteren antyder, er kart og kompass det billigste. OG selvsagt god hjelp i en kartnavigator / gps. (HVIS kartet stemmer da...) Prisen på EchoPilot er ikke så avskrekkende, hvis båten er verd over 2-300 laken, og det hindrer deg i å gå på grunn. I stor fart kan fremoverseende lodd være mye befengt med støy. Derfor er de best i lav hastighet (alså den hastigheten du bruker når du er usikker...). Redigert 27.April.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.