padledilla Startet 7.Mars.2011 Del på Facebook Startet 7.Mars.2011 Jeg ønsker meg mulighet til å bruke en Nespresso-maskin via en inverter. Er det mulig og hvilke komponenter trengs? Hvor kjøper jeg det? En slik maskin trekker 1260 Watt og det tar kanskje to minutter å lage en kopp. Det skulle bety i overkant av 100 A til inverteren. Må jeg ha eget spesielt batteri eller kan jeg bruke ordinære forbruksbatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 (redigert) Invertere måles i watt. Vi har en 2kw inverter ombord. De er ikke helt billige disse store inverterne. Tror det blir dyr kaffe. Men forstår behovet - det er god kaffe Vet ikke om det finnes feks 1500W inverter som løse - vår er fastmontert Seatronic har en 2kw inverter http://seatronic.no/invertere-inverter-med-c-76_367/inverter-powersaver-p-2192 Når du først setter inn inverter er det lite poeng å ta en som er liten. Får du 220V ombord blir de fort hårføner og litt støvsuging og sånt også. Men batteribank og god lader må du også ha - Redigert 7.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Jeg synes du skal glemme det. Etter min mening koster det MYE mer enn d smaker. (5000 for inverter, 3-5000 for nespressomaskinen, nye batterier, muligens ny lader, vi snakker fort 15000!) I tillegg er kaffen grisedyr (3,5-4 kr./kopp) og du låser deg til de kaffetypene nespresso har (tjener mest på). Skal du være konge på kaffe ombord eller i havna, vil jeg vel heller anbefale deg å kjøpe en semiproff espresomaskin som går på gass. (De fleste kan det!) Trygve (kaffenerd) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Kokekaffe er turkaffe. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hei Denne inverteren skal klare oppgaven , noe rimeligere enn dette tror jeg ikke du finner : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=25973937 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Sydvesten Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Kokekaffe er turkaffe. Enklere kan det ikke sies Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg kommer også til å holde meg til kokekaffe. Har selv en inverter på bare 150 watt og har egentlig inntrykk av at den også bruker forholdsvis mye strøm. Men jeg lurer på en ting: Bruker ikke disse store inverterne veldig mye strøm? Hva slags batteripakke må man ha for å drive en slik på f. eks 1700 watt? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hvor mye strøm den bruker kommer vel an på virkningsgraden.... om en antar rundt 85-90% virkningsrad, så bruker en som avgir 1700W tett opp mot 2000W.. Tapet blir til god gammeldags varme (15%). Med et 12V batteri og en effekt på 2000W, så tusler det unna med ungefär 166A, og 2000Wh skulle da bli sånn rundt regnet 166Ah, om regneferdighetene var med meg i dag Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 (redigert) ... skulle da bli sånn rundt regnet 166Ah, om regneferdighetene var med meg i dag ... hvilket vil si at etpar kopper Nespresso kaffe bruker etter enkelt overslag rundt 5-10Ah. Jeg har en Nespressomaskin klar for dette, men har ikke tatt skrittet enda ... Jeg mailet forøvrig Nespresso ifjor og spurte om noen produsenter hadde 12V maskiner på trappene, men fikk negativt svar. Redigert 8.Mars.2011 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 ... hvilket vil si at etpar kopper Nespresso kaffe bruker etter enkelt overslag rundt 5-10Ah. Men vær oppmerksom på at den effektive kapasiteten til batteriet minker når det belastes med høy strøm. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Det vil da si at strømforbruket til en kopp kaffe er lik en times drift av en grei kjølekompressor? Litt i overkant spør du meg. Kjøp deg en mokkakanne og en presskanne i tillegg til en vanlig kaffekanne så kan du lage mange gode varianter av kaffe på gasblusset. Se kaffekokeinfo her. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
christensenleif@msn.com Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 her har du i alle fall 12 vdc espressomaskin http://www.amazon.com/gp/product/B003QL48R6/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=&seller= mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg har 2 kw inverter i båten og 700 amp AGM-batterier. Dette fungerer kjempefint og jeg kjører kaffetrakter, vannkoker, TV, datautstyr og en rekke småforbrukere på inverter. Det er en høy engangsinvestering, men kommer definitivt til å prioritere dette i neste båt også. Jeg vil uansett prioritere å ha en stor batteribank (gjerne dobbelt så stor som i dag) og kostnadene ved en kraftig lader til disse er uansett såpass betydelig at jeg heller legger noen tusenlapper ekstra i å kjøpe en combi som lader med ca. 100 amp og gir 2 kw ren sinus i alle kontakter ombord. ER veldig kjekt å slippe å tenke på 12v hver gang man skal ha en ny forbruker omobrd. Microbølgeovnen kjøpte jeg for 6-700 kr i en vanlig el-forretning og det samme gjør jeg med de fleste andre forbrukerne også. Det blir nok dyr kaffe for deg hvis det kun er kaffe som gjør at du tar investeringen, men jeg ser på det som en langsiktig investering og da var det vel anvendte penger Ellers må jeg legge til at vi ofte lager kokekaffe når vi er på tur. Ikke pga. mangel på strøm, men rett og slett fordi den ER bedre Men før de første koppene er inntatt er det naturligvis kritiske tilstander ombord og da er det viktig å ha kjapp kaffe tilgjengelig umiddelbart Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg har en Nespresso Essenza der snart er to år gammel. Den er et HIT til god kaffe og bliver snart opgraderet til båd-kaffemaskine! Jeg fik inverter (2KW) i min nybåd for et år siden og har været ligeså glad for den som for kaffemaskinen. At have 220V til en kop kaffe, en oplader, TV og andre småting er virkelig en komfortfaktor, der ikke kan undervurderes. Så jeg er helt enig med Kaftein ØL: Løb og køb inverter hvis du har råd. Invester i den rigtige størrelse lader og batteribank. Og nyd gerne en god kop Nespresso. Essenza-maskinen har jeg set ned til 800 DKK, så det er en lille udskrivning i den store sammenhæng. Og så kan den enkelt tages med hjem. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 ... hvilket vil si at etpar kopper Nespresso kaffe bruker etter enkelt overslag rundt 5-10Ah. Jeg har en Nespressomaskin klar for dette, men har ikke tatt skrittet enda ... Står du for kaffe og maskin så har jeg strøm nok Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Står du for kaffe og maskin så har jeg strøm nok Deal! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 (redigert) Som ihuga espressoelsker må vi selvsagt starte dagen med en kaffe latte, og ha en nydelig kopp espresso etter middagen, så jeg skjønner problemstillingen meget godt! Hjemme har vi en Nespressomaskin og en skikkelig god italiensk espressomaskin, men ombord i Ørnen er en så stor inverter ikke et alternativ og da ble løsningen en tur innom den lokale Jerniabutikken og kjøpe inn en Bialetti Venus espressokanne. koster ca 300 kroner og funker kjempefint på spritbrenneren vi har som "kokeplate". Mye enklere og billigere enn inverter til vårt bruk. Redigert 8.Mars.2011 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Ikke for å stjele tråden, men jeg har lurt litt på om det finns 12V vaffeljern? Noen som har sett det no sted? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 12 volts vaffeljern kan jeg ikke hjelpe deg med men vi har bål/grillversjonen å det er en skikkelig slager. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg ønsker meg mulighet til å bruke en Nespresso-maskin via en inverter. Er det mulig og hvilke komponenter trengs? Hvor kjøper jeg det? En slik maskin trekker 1260 Watt og det tar kanskje to minutter å lage en kopp. Det skulle bety i overkant av 100 A til inverteren. Må jeg ha eget spesielt batteri eller kan jeg bruke ordinære forbruksbatterier? Her får du mye svadasvar, alt fra alternativer til kokemåter og vaffeljern. Svaret på spørsmålet ditt er: Fullt ut mulig, kjøpe en inverter på min 1500W trenger ikke være avansert, bare den klarer effekten! Skal du lage en kopp en gang i blandt trenger man ikke så stor batterikapasitet, men det bukes jo ikke mere enn under 4 Ah pr kopp, bare sørg for å ha batterier som klarer å levere den strømmen som kreves! kabling mellom batteri og inverter er sikkert oppgitt av inverterprodusenten, ta denne dimensjonen og gå opp ett hakk! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
nimba Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hei Fant ikke noe 12V vaffeljern , men jeg skal bestille meg et godt gammaldags vaffeljern som vi kan bruke på gass evnt.oppvarmet plate . For øyeblikket nettbutikken tom , men de skulle få dem inn igjen nå i mars . Pris: 160,- danske ++ Og siden vi er inne på det , hva med en 12V Pizzaovn ? finnes på Ebay Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
alidal Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Likte godt denne. Kaffetrakter for gassbluss! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Med denne kan det hende man er "hjulpen" http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=27039634 Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Har til salg brukt Mastervolt Dakar Combi med 100amp 12v lader og 2,5kw sinus inverter med 5kw spisseffekt. Medfølger kontrollpanel med fjernkontroll til lader og inverter i tillegg til batterimonitor med 500amp shunt. Monitor kjører samme program og BTM-III. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
padledilla Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Takk for alle svar. Ser at det er fullt ut mulig å kjøpe en inverter til ca. 2.500,- så har jeg muligheten til å bruke ganske mye el-utstyr en gang i blant. Tror nok jeg forsøker dette dersom det ikke er noen som kan si om det har stor negativ konsekvens for mine 2x120Ah batterier å trekke ut <125A i kort varighet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.