Jump to content

Inverter for kaffetrakteren?

padledilla

Recommended Posts

Kapselene koster det markedet er villig til å betale, så lenge nespresso selger masse kapseler så er vel prisen riktig :thumbsup:

Jasså, hvor mye selges av disse kapslene da ? Jeg tittet litt i butikkene jeg har vært i og dømt ut fra antall hyllemeter disse kapslene opptar kontra tradisjonell kaffe så selger de ikke noe.....

Jeg tror vi skal kalle en spade en spade jeg. Disse gutta som selger frysetørret kaffe måtte finne på noe for å selge mer, derav lager de en helt spesiell maskin som ser veldig fancy ut. Det er jo en kjensgjerning at det er en del "gutter" som har en spesiell dragning mot elektroniske "dupeditter" av ymse slag. I elektronikkmarkedet som i andre markeder er disse de første som kaster seg på nye produkter og ynder å kalle seg innovatører. Jeg ynder å kalle dem "prøvekluter". I dette tilfellet hypes produktet opp med masse reklame på TV og det blir "Inn" å ha en slik maskin. Da klapper "prøveklutene" seg på brystet og føler seg vel og bra. De var der først :thumbsup:

Fremtiden får vise hvor fantastisk denne maskinen og ekstremt dyre måten å få seg en kopp kaffe er, men i bunn og grunn er det vel følelsen av å drikke samme kaffe som Georg Clooney som gir den gode følelsen :lol:

Her i huset er det Moccamasteren som får ta seg av å lage god kaffe ut av en pose som ikke er priset ut fra noens beregninger om hva jeg kan tåle av pris, men ut fra hva kaffe faktisk koster å produsere og distribuere. Skal jeg heve smaken ytterligere kjøper jeg hele bønner og maler i filterkvalitet. Er jeg sugen på en kvalitet som går utenpå det meste kjøper jeg en pose "Blue Mountain" bønner fra Jamaica. Til og med den kaffen koster en brøkdel av Nespresso :clap:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jasså, hvor mye selges av disse kapslene da ? Jeg tittet litt i butikkene jeg har vært i og dømt ut fra antall hyllemeter disse kapslene opptar kontra tradisjonell kaffe så selger de ikke noe.....

Vi har hatt Nespresso maskin i snart 10 år. Våre barn har. Våre omgangsvenner har. Våre naboer har. Alle kjøper kapsler på Internet. Nespresso selger kapsler kun på Internet og egne spesialforretninger. Ikke mange av disse.

OK. Da står jeg tilbake med den konklusjonen at ingen andre en Nescafe selv aner hvor mye som selges av dette :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om "kapsel-kaffe":

Jeg har både almindelig kaffemaskine og Nespresso. Hver ting til sin tid. Nespresso er for mig ikke alternativet til en almindelig kop morgenkaffe men alternativet til en espresso eller en latte/macchiato til "efter en god middag" eller til en lille forkælelse midt på dagen.

Tidligere har jeg haft tre "gammeldags" espressomaskiner. Det var et helvede med rensning af filtre, dampkogere, utætheder og rengøring. Nespresso laver en glimrende kop espresso på kort tid med et minimum af svineri og maskinen bare kører og kører og kører. Det er et virkelig gennemtænkt og velfungerede koncept. En kop koster tre kroner. Selv hvis min kone og jeg skulle drikke en kop hver om dagen ville det blive en omkostning på under 200 kroner om måneden. Men så meget bruger vi den ikke.

Kvaliteten er også god: Det danske forbrugerråd har testet espressomaskiner og er kommet frem til at Nespresso er næsten lige så god og mange gange billigere end traditionelle espressomaskiner.

Endelig er der mindre spild med kapsler: Hvis jeg laver kaffe i en "normal" kaffemaskine bliver der ofte 10-20% til overs fordi jeg altid kommer til at lave lidt for meget. Det undgår man med kapsler.

Monopol? Nej da. Der er alternativer som Senseo og andre. Traditionelle espressomaskiner og "gammeldags" maskiner med filtre. Espresso-kander og stempelkander. Det er dit eget frie valg om du vælger denne løsning. Men jeg forstår, at dette åbenbart kan provokere nogle få båd-purister, der mener, at moderne opfindelser som Nespresso, bov-thrusterere, kortplottere, varmt vand og TV ombord er en fornærmelse mod det ægte og rene bådliv, der kun kan nydes med kogekaffe, mad over bål og hjemmebrændt på et svaberg... :wink:

Andy

Denne topicen var en tankevekker for meg,

Jeg hadde planer om å kjøpe 2500watt inverter med 100amp lader og større batteribank.

Men nå, tror jeg... ,kutter det ut.(må godkjennes av admiralen)

----------------

Koker kaffe på vanlig vis,

og ingen hårføner til damene(4 stk)

Vi er på tur, ferie, Vi har god tid.

Back to basic.

Båtliv,

Takker for en opplysende, inbringende topic, nå sparte jeg mye peng,

De får gå til god vin og livsnytelse.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Godt innlegg MajorAndy og for meg meget oppklarende.

Det har tidligere i denne tråd forekommet meg at denne "kapsel-kaffe" sammenlignes med tradisjonell kaffe så som koke/filter.

Nå forstår jeg at denne maskinen er konstruert for noe helt annet, nemmelig espresso/latte/machiato etc. Altså en kaffe laget under trykk med dertil hørende "cremato" som det vel kalles.

Nå skal jeg egentlig ikke gå i den fellen å kalle kalle kaffe laget under trykk for espresso da dette begrepet egentlig stammer fra 1802 når man oppfant en kaffekanne som kunne tilberede en kopp kaffe på rask tid, eller "à la minute" som Italienerne sa. Utover på 1900-tallet ble det utviklet kaffemaskiner for bruk på restauranter hvor selvfølgelig kravet til rask nytraktet kaffe var størst og i 1946 kom den første maskinen som klarte over 10bar. Dette var den første gangen kaffen ble kremete, eller "Cremato".

Da vil jeg få beklage at jeg totalt har missforstått hva en Nespresso maskin egentlig "brygger" og så vil jeg få oppfordre Sumi II til å ta opp Moccamasteren fra kjelleren igjen siden den lager en helt annen type kaffe enn Nespressoen. Hvis det ikke er slik at man har avvent seg fra å drikke tradisjonell kaffe da....

Litt OT, men jeg kunne ikke la være da jeg synes kaffe er spennende og god drikke......tenk, jeg kunne til og med finne på å kjøpe en Nespresso-maskin.......gud forby :lol:

Litt OT, men jeg kunne ikke la være da jeg synes kaffe er spennende og god drikke......tenk, jeg kunne til og med finne på å kjøpe en Nespresso-maskin.......gud forby :lol:

Jeg skal brygge noen gode kopper til deg / dere snart :giggle: Og ja skal vi helle i oss mengder så trakter du ivei :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Da blir det slik : :cheers_wine: hos deg :thumbsup:

Og slik: :drink: hos meg :thumbsup:

Og slik: :cheers: om kvelden.......

Til sommeren har vi den minste maskinen fra Dolce Gusto i båten, så da skal jeg også spandere en kopp på deg hvis vi møtes i Drammensfjorden! :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Til sommeren har vi den minste maskinen fra Dolce Gusto i båten, så da skal jeg også spandere en kopp på deg hvis vi møtes i Drammensfjorden! :smiley:

Da er vi 2 stk. VannTro.. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Jøss, her renner tilbudene inn :lol:

Takker for det og så kan vi jo møte Sumi II og sammenligne stor og liten maskin.....kaffe-maskin altså....

Redigert: Det var samme type maskin ja.....vel, da får jeg ta med ØL jeg da siden tradisjonell kaffe er på vei ut...

Redigert av VannTro (see edit history)

Nespresso ikke er frysetørret kaffe men malet kaffe af ret god kvalitet, der er beskyttet af en alu-kapsel.

Nja. at fraktkostnaden på CONTAINEREN er større enn verdien av kaffen de importerer og bruker som hovedbestanddel i kapslene tilsier vel ikke høykvalitet :nonod: (jada den ER bedre enn frysetørret men, at kvaliteten er så høy er en illusjon)Heldigvis er det sånn for en god del mennesker her i verden at kaffe er mere enn varmt brunt vann. (Selv om jeg innser at det kanskje er flere i denne kategorien, ellers hadde ikke bensistasjoner, Narvesen Mix kiosker osv. hatt noe kaffemarked)

@ Trygve da det gjelder kapselkaffe så er det flere ting som spiller inn for min del. Enkelt, kjapt og godt.
Er enig i at kapselmaskiner er enkelt, renslig og kjapt, Men det er etter min mening ENESTE grunn for å tenke tanken....

Vi har hatt Nespresso maskin i snart 10 år
De første Nespresso(kapselmaskinenen) kom i 2007

Nespresso selger kapsler kun på Internet og egne spesialforretninger
En spesialforretning i Oslo! Er det flere enn meg som lurer på hvor enkelt og praktisk det er når man har glemt å bestille/har gjester ombord et par dager og derfor går tom midveis ut i første uka av 4 med sommerferie ???

Men jeg forstår, at dette åbenbart kan provokere nogle få båd-purister, der mener, at moderne opfindelser som Nespresso, bov-thrusterere, kortplottere, varmt vand og TV ombord er en fornærmelse mod det ægte og rene bådliv, der kun kan nydes med kogekaffe, mad over bål og hjemmebrændt på et svaberg...
Nei (men KAFFEPURISTER ) :rolleyes::yesnod:

Trygve

De første Nespresso(kapselmaskinenen) kom i 2007 Nja, jeg fant fakturaen på min andre (og nåværende) maskin (D290), og kjøpsdatoen var 19/7-2005. Hadde en manuell maskin et år eller to før det.

En spesialforretning i Oslo! Er det flere enn meg som lurer på hvor enkelt og praktisk det er når man har glemt å bestille/har gjester ombord et par dager og derfor går tom midveis ut i første uka av 4 med sommerferie ??? Da går vi over til naboen, eller neste nabo, eller spør våre barn, eller kjører til venner innen en radius av 5km. En av de er helt sikkert hjemme og har kaffe.

Men, tråden gjalt Inverter for kaffemaskin ...

Nja, jeg fant fakturaen på min andre (og nåværende) maskin (D290), og kjøpsdatoen var 19/7-2005. Hadde en manuell maskin et år eller to før det.
Sorry, du har rett :yesnod: 1 generasjon kapselmaskiner kom før dette.

Da går vi over til naboen, eller neste nabo, eller spør våre barn, eller kjører til venner innen en radius av 5km. En av de er helt sikkert hjemme og har kaffe.

Kommentaren min gjaldt: Når man er på ferie!! ikke når man overnatter i båten i hjemmehavn :wink:

Men, tråden gjalt Inverter for kaffemaskin ...
:yesnod: Og det fikk han vel svar på, men som vanlig her på båtplassen sklir det gjerne litt ut :saint:

Et lite tilbakeblikk til emnet om inverter for 230volt utstyr i båten:

Det skal bli artig å følge med utover sommeren når alle de med beskjeden batterikapasitet og som ikke er eksperter på strøm har fått seg inverter og kobler til kaffemaskiner, hårfønere, vannvarmere og jeg vet ikke hva . . . , klager på at batteriet er tomt allerede på lørdagskvelden!

Og så tilbake til kaffe:

Ellers er min mening at det kun er en type kaffe som er kaffe (og kurrerer gruff): Kokekaffe! I båten lages den med en god gammeldags kaffekjel (den jeg kjøpte da jeg giftet meg første gang i 1965). Den har jeg kalt vann på sammen med Ali kokmalt kaffe, slår på Wallasen og venter (det tar tid, og det skal det for at kaffen skal bli god) til det koker opp. Så trekkes kjelen til side og får roe seg i 5 minutter. Da kan en nyte virkelig god kaffe. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. I båten har jeg goooood tid.

Lars H.

(kaffelars)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Smaken er som baken :yesnod:

Er enig med Lars! Kokekaffe er og blir den beste turkaffen! Tar dessverre for lang tid i hverdagen, men det er STOR lykke ombord når den første kanna er ferdigtrukket (den blir naturligvis satt på allerede før vi har vippet opp fenderne og kastet loss) :drink: :drink: :drink: Vi har nok strøm og kaffe-maskingreier ombnord, men synes fortsatt den gode gamle kokekaffen er legendarisk når vi er på tur. Den kommer aldri til å bli erstattet med noe fancy kaffe-apparat her ombord :smash::yesnod:

Vanlig filterkaffe er heller ikke utdatert for min del. Drikker minst to liter om dagen. Er ikke så lett å dra med seg kaffemaskin på termosen :headbang:

at dette åbenbart kan provokere nogle få båd-purister, der mener, at moderne opfindelser som Nespresso, bov-thrusterere, kortplottere, varmt vand og TV ombord er en fornærmelse mod det ægte og rene bådliv, der kun kan nydes med kogekaffe, mad over bål og hjemmebrændt på et svaberg... :wink:

Andy

Å sammenligne en nespressomaskin på inverter ombord med baugthruster og kartplotter synes noe søkt, selv varmt vann og fjernsynsapparat er noenlunde stuerent i mine ekte rene å båtpuritanske kretser.

Å nyte mat tilbredt over bål, eller grill som vi gjerne benytter på svalbergene er helt supert, hjemmebrent har jeg ikke laget siden jeg var tidlig i 20 årene så det blir heller sjeldent men å ha en svær kanne brennevin ombord ingen ulempe.

Men kaffen, den koker vi.

Jeg lar meg ikke provosere av folks kaffelegning, men jeg lar meg av å til forundre, for noen er det snakk om ren kaffeglede for andre mer penger en vett, så kan jo den enkelte sette seg selv i den rette båsen.

Når folk drar i gang en generator for å koke kaffe, ja da lar jeg meg provosere men det er en annen historie.

I min båt har jeg Zinzino kaffemaskin, vannkoker, microbølger, brødbakstermaskin, gryte til dybsteking, 32"TV, 1000w hjemmekinoanlegg, vaffeljern og noe mer av duppedingser som går på 230v. Ikke har jeg noen generator, kjører kun inverter på svær batteribank og har lading fra hovedmotor om de trengs. Sikkert er alt dette overdrevet til mange her på forum men min seilbåt og de utstyr som om bord er passer til mitt bruk av båten. Jeg bersonlig liker ikke kokekaffe men har full forståelse for den varianten av båtliv, kritiserer de ikke der de kan være koselig og :wink:

• 1 år senere...

og da var det gjort.....

Nespresso Lattissimo+ er kjøpt og i dak hentet jeg 200 kapsler av ymse varianter på Posten.

Jaggu var det snadder gitt :sweat:

Vel føler jeg meg passe gal nå, men å bli erklært sinnssyk, nei det skal jeg ha meg frabedt så i båten skal den ikke :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...