Jump to content

Inverter for kaffetrakteren?


padledilla

Recommended Posts

Nespresso innebygget maskin hjemme og en liten variant i båten. Det finnes ikke bedre kaffe.

Kjøper 1000 - 1200 kapsler å året. Har hatt maskin hjemme siden 2006 og jeg er avhengig av den kaffeen. Ingen over og ingen ved siden.

Jøss! Mener du at Nespresso er bedre enn en nybrygget espresso i en skikkelig kaffebar? Smaken er jammen forskjellig. :)

Øivind

Link to post
Guest Avmønstret#
skal du ha til å lage espresso baserte kaffe drikker, eller presskanne/filter?

 

Trygve

 

Bruker mest presskanne hjemme men i båten så kan det jo være like greit å ta med den dingsen som jeg setter rett på plata som presser vannet opp gjennom kaffen, evt bare slå varmt vann over kaffen i ett filter. Må ha en kvern som jeg kan justere en eller annen plass mellom middels og fin.

 

Nå ser jeg jo at wilfa kverna hjemme ikke er på så mange watt så jeg kan jo evt. bruke en vha inverter, men den bråker forferdelig, noe som ikke er forenelig med morgenkaffe i båt, så egentlig bør jeg få tak i en håndkvern.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det jeg har smakt av kapselkaffe er helt ok, bedre enn pulverkaffe, som vel er en fornærmelse hvis man gir det til gjester og kun burde være lov til nødbruk. Griner ikke på nesa av kapselkaffe men blir ikke særlig lykkelig heller. Helt middelmådig og enkelt å lage mye bedre kaffe vha en vanlig kaffetrakter, eller vannkoker og en presskanne osv.

 

Er det en plass i verden man burde ha god nok tid til å lage seg en ordentlig god kopp kaffe så er det i båten. Da burde vel kapselkaffemaskin være diskvalifisert.

Link to post
Guest Avmønstret#
I dag har vi vanlig kaffitrakter, og havner vi uten landstrøm så bruker vi kaffkjele og filter.

Eg har lyst på inverter og kapselmaskin, fordi det er hurtig å by på en kopp wannabekaffi når det er gjester ombord :smiley:

 

Ser poenget, problemet er vel at den hurtigoppvarmingen av vann drar alt for mye strøm på kort tid. Skulle vært en slags "kaldpressingskapselmaskin" slik at man kunne varme opp vann eksternt og så presse den gjennom kapselen. Bruker kapselmaskin damptrykk for å presse vannet gjennom eller er det en trykkpumpe som gjør det?

Link to post

Hi :smiley: 12V kapselmaskin. Ikkje dum, og rett over 2000kr + frakt og mva. Ikkje dum.

Angående forbruk strøm, så bruker vel kaffetrakteren like mye strøm som en sånn maskin? Trur iallefall moccamasteren er 1800w. Trenger man rekne oppstartspenning som på en motor for kapselmaskiner?

I så fall trengs vel stooor inverter

 

 

ps----- hvorfor er stadig skriftstørrelsen endret her....?!

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

"Bare" 15 bar trykk så jeg..... :ghost:

Nespresso kjører med 19 bar uansett maskin

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
"Bare" 15 bar trykk så jeg..... :ghost:

Nespresso kjører med 19 bar uansett maskin

Nesten en konkurranse i å ha høyest trykk på disse kapselmaskinene. Lurer på hva de oppnår med så høyt trykk? De fleste proffe espressomaskinene har et arbeidstrykk på 8-9 bar. Og det fordi dette regnes som det trykket som gir best espresso.

Øivind

Link to post

Skal vistnok være kombinasjonen trykk/temperatur/grovhet på malingen av bønnene som gir den rette crema som igjen legger "lokk" på aromaene slik at de ikke fordunster for fort.

Slik sett er kaffen til den enkelte maskin tilpasset trykk/temperatur på maskinen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Problemstillingen var aktuell for meg også, men da i campingvogn de gangene vi ikke hadde tilgang på 230V (underveis-løsning). Kjøpte en 12-230V 1000W inverter, men den kom aldri i bruk. Løsninga for oss var å bruke en tradisjonell Braun-trakter vi hadde til overs. Fyller den med filterkaffe som vanlig, men koker opp vann på gass og heller over kaffen og lukker trakteren - som har drypp-stopp. Så gjentas dette 3-4 ganger til kaffekolben er på det nærmeste full, før den ferdige traktekaffen helles over i oppvarmet termos og nytes resten av dagen / turen.

 

Hele prosedyren tar vel drøye fem minutter - like lang tid som ved ordinær trakting. Så den løsninga tar jeg med i båten også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...