overoe Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Nespresso innebygget maskin hjemme og en liten variant i båten. Det finnes ikke bedre kaffe. Kjøper 1000 - 1200 kapsler å året. Har hatt maskin hjemme siden 2006 og jeg er avhengig av den kaffeen. Ingen over og ingen ved siden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Gjenstår for meg å få en virkelig god kopp kaffe fra en kapselmaskin, og har prøvd en del. Så da har jeg vel noe å se fremt til. Leter forresten etter 12V kaffekvern, evt en manuell som ikke koster over tusenlappen. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Leter forresten etter 12V kaffekvern, evt en manuell som ikke koster over tusenlappen. skal du ha til å lage espresso baserte kaffe drikker, eller presskanne/filter? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Nespresso innebygget maskin hjemme og en liten variant i båten. Det finnes ikke bedre kaffe.Kjøper 1000 - 1200 kapsler å året. Har hatt maskin hjemme siden 2006 og jeg er avhengig av den kaffeen. Ingen over og ingen ved siden. Jøss! Mener du at Nespresso er bedre enn en nybrygget espresso i en skikkelig kaffebar? Smaken er jammen forskjellig. :) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Whiskey Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 Noen som har prøvd denne? Vurderte den, men gikk for presskanne da det var et sikkert valg :) men nå da være super for båten. .. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 skal du ha til å lage espresso baserte kaffe drikker, eller presskanne/filter? Trygve Bruker mest presskanne hjemme men i båten så kan det jo være like greit å ta med den dingsen som jeg setter rett på plata som presser vannet opp gjennom kaffen, evt bare slå varmt vann over kaffen i ett filter. Må ha en kvern som jeg kan justere en eller annen plass mellom middels og fin. Nå ser jeg jo at wilfa kverna hjemme ikke er på så mange watt så jeg kan jo evt. bruke en vha inverter, men den bråker forferdelig, noe som ikke er forenelig med morgenkaffe i båt, så egentlig bør jeg få tak i en håndkvern. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Det jeg har smakt av kapselkaffe er helt ok, bedre enn pulverkaffe, som vel er en fornærmelse hvis man gir det til gjester og kun burde være lov til nødbruk. Griner ikke på nesa av kapselkaffe men blir ikke særlig lykkelig heller. Helt middelmådig og enkelt å lage mye bedre kaffe vha en vanlig kaffetrakter, eller vannkoker og en presskanne osv. Er det en plass i verden man burde ha god nok tid til å lage seg en ordentlig god kopp kaffe så er det i båten. Da burde vel kapselkaffemaskin være diskvalifisert. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Helt enig med deg Pinkvin, men nå er jo ikke jeg opptatt av expresso og den slags. Jeg vil stort sett bare ha vanlig kaffe. I båten er det kokekaffe som gjelder for meg. Det blir like god hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Av de mindre nyttige diskusjoner om båtutstyr kommer vel denne nokså høyt. For å toppe den lurer jeg på noen bruker inverter for å lade barbermaskinen ombord? Eller om en bare lar skjegget gro som en ekte sjømann og drikker maskinkaffe med tommel og pekefinger?? Husk lillefinger skal peke ut ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 I dag har vi vanlig kaffitrakter, og havner vi uten landstrøm så bruker vi kaffkjele og filter. Eg har lyst på inverter og kapselmaskin, fordi det er hurtig å by på en kopp wannabekaffi når det er gjester ombord Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Biltema har vekselretter/omformer på 1000w til 1300,- Clas Ohlson har det samme til 1500,- og Jula har til 1600,-. Jeg tror imidlertid du må ha minimum 1500w for å drive en Espresso-maskin, og da må du over på betraktelig dyrere saker, ca. 5-6000 og oppover.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 I dag har vi vanlig kaffitrakter, og havner vi uten landstrøm så bruker vi kaffkjele og filter. Eg har lyst på inverter og kapselmaskin, fordi det er hurtig å by på en kopp wannabekaffi når det er gjester ombord Ser poenget, problemet er vel at den hurtigoppvarmingen av vann drar alt for mye strøm på kort tid. Skulle vært en slags "kaldpressingskapselmaskin" slik at man kunne varme opp vann eksternt og så presse den gjennom kapselen. Bruker kapselmaskin damptrykk for å presse vannet gjennom eller er det en trykkpumpe som gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 En slik da: http://www.svb24.com/index.php?sid=4484515cd191ab5908fd4e5f65d25595&cl=details&cnid=11138&anid=118832 Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Hi 12V kapselmaskin. Ikkje dum, og rett over 2000kr + frakt og mva. Ikkje dum. Angående forbruk strøm, så bruker vel kaffetrakteren like mye strøm som en sånn maskin? Trur iallefall moccamasteren er 1800w. Trenger man rekne oppstartspenning som på en motor for kapselmaskiner? I så fall trengs vel stooor inverter ps----- hvorfor er stadig skriftstørrelsen endret her....?! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oivindg Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Jeg tror ikke du får stort strømtrekk fra motoren under oppstart. Motoren er nok ganske liten. Det meste av effekten går nok til oppvarming av vann. Den automaten som var vist fra SVB ligner på en som er standard i en av de nye flybridgebåtene. Var det Bavaria Virtess, montro? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Key Freak Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Den automaten som var vist fra SVB ligner på en som er standard i en av de nye flybridgebåtene. Var det Bavaria Virtess, montro? Det samme slo meg. Var nok Virtess, ja. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 "Bare" 15 bar trykk så jeg..... Nespresso kjører med 19 bar uansett maskin Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Key Freak Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Jeg så også det. En kapselmaskin med såpass lavt strømforbruk har jeg egentlig liten tro på. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
oivindg Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 "Bare" 15 bar trykk så jeg..... Nespresso kjører med 19 bar uansett maskin Nesten en konkurranse i å ha høyest trykk på disse kapselmaskinene. Lurer på hva de oppnår med så høyt trykk? De fleste proffe espressomaskinene har et arbeidstrykk på 8-9 bar. Og det fordi dette regnes som det trykket som gir best espresso. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Skal vistnok være kombinasjonen trykk/temperatur/grovhet på malingen av bønnene som gir den rette crema som igjen legger "lokk" på aromaene slik at de ikke fordunster for fort. Slik sett er kaffen til den enkelte maskin tilpasset trykk/temperatur på maskinen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Påskudd for å kjøpe ny da vet du, øke trykket litt :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Problemstillingen var aktuell for meg også, men da i campingvogn de gangene vi ikke hadde tilgang på 230V (underveis-løsning). Kjøpte en 12-230V 1000W inverter, men den kom aldri i bruk. Løsninga for oss var å bruke en tradisjonell Braun-trakter vi hadde til overs. Fyller den med filterkaffe som vanlig, men koker opp vann på gass og heller over kaffen og lukker trakteren - som har drypp-stopp. Så gjentas dette 3-4 ganger til kaffekolben er på det nærmeste full, før den ferdige traktekaffen helles over i oppvarmet termos og nytes resten av dagen / turen. Hele prosedyren tar vel drøye fem minutter - like lang tid som ved ordinær trakting. Så den løsninga tar jeg med i båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.