Jump to content

Inverter for kaffetrakteren?


padledilla

Recommended Posts

Hei

 

Fant ikke noe 12V vaffeljern , men jeg skal bestille meg et godt gammaldags vaffeljern som vi kan bruke på gass evnt.oppvarmet plate . For øyeblikket nettbutikken tom , men de skulle få dem inn igjen nå i mars . Pris: 160,- danske ++

 

vaffeljern.jpg

 

 

Kjøpte mitt vaffeljern hos en brukthandel. 49,-. Sikkert 100 år gammelt men god som gull.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Takk for alle svar. Ser at det er fullt ut mulig å kjøpe en inverter til ca. 2.500,- så har jeg muligheten til å bruke ganske mye el-utstyr en gang i blant. Tror nok jeg forsøker dette dersom det ikke er noen som kan si om det har stor negativ konsekvens for mine 2x120Ah batterier å trekke ut <125A i kort varighet?

Mastervolt har satt opp et balansert elsystem hos oss. Vi har ca 700 Ah AGM forbruksbatterier og 2kw inverter. Jeg er redd du har altfor liten batt bank. På vanlige syrebatterier vil jeg si at du max kan dra ut 50% av batterienes kapasitet. Dvs at du har 120Ah disponibel kapasitet. Hva annet bruker dere strøm til ombord og hvor ofte får du ladet?

Link to post

Mulig jeg har missforstått noe her.

Men: HVORFOR skal du bruke 12 volt til kaffekoking?? :confused: :confused: :confused:

Er det ikke lettere å bruke gass/sprit-apparatet til slikt??

 

Etter som det ikke finnes "dampradio" er DET et apparat som MÅ gå på strøm. Likeledes nesten alle andre duppeditter!

En billig inverter (firkantpuls) går til varmeelementer!

Alså kaffekoker;

Men du må ha stort kabeltverrsnitt, skikkelig batterikapasitet +++

 

Litt på siden for oss som bor nord for Dovre, etter at dreggen er sluppet:

Foretrekker rød sprit til å varme kaffevannet og en litt lysere type å ha I kaffen etterpå... :lipseal::saint:

Men må brukes med måte!

Ellers kan det bli :puke: :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har en løsning som jeg synes fungerer veldig bra selv.

Den består av en Moccamaster(av typen som leveres med thermos ikke glasskanne) og denne benyttes normalt når vi har landstrøm. Når vi ikke har landstrøm kokes vannet på kokeapparatet og helles gjennom filteret på Moccamasteren. Det blir også bedre kaffe når man heller ferdigkokt vann rett gjennom filteret. Grunnen er at jo raskere trakte-prosessen går, jo mindre bitter-stoffer følger med i kaffen.

 

Å kjøpe en inverter for dette bruket synes jeg blir dumt, da måtte jeg nok forsterket hele strøm opplegget om bord for å ha nok strøm til andre ting i uthavn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har en sånn http://www.jula.no/search-result/?q=KAFFETRAKTER 170 W 12 V Fikk av guttungen. Funker bra i båten, bilen og campingvogna. Og man slipper dette med inverter.

 

Litt treg, men trakter gjør den.

 

Dog ikke som en kapselmaskin.

 

Dette var spennende, jeg hadde en 12v vannkoker (BT) men den brukte bare masse strøm og 0,5l vann kokte vel på 15-20min.

Denne som tar 6 kopper trakter vel et sted mellom 6 og 9 dl kaffe men blir kaffen skikkelig varm og ca hvor lang tid bruker den?

Mindre tid til å lage kaffe og mer tid til å fiske ;-) hehe..

Link to post

Jeg leter etter det samme selv, moccamaster'n lager ikke akkurat kapsel kaffe.. Så da båten kommer seg på vannet, så følger nespresso maskinen med. Samt et lite vinskap og vanndispenser me isbitmaskin.... :thumbsup:

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post

Dette var spennende, jeg hadde en 12v vannkoker (BT) men den brukte bare masse strøm og 0,5l vann kokte vel på 15-20min.

Denne som tar 6 kopper trakter vel et sted mellom 6 og 9 dl kaffe men blir kaffen skikkelig varm og ca hvor lang tid bruker den?

Mindre tid til å lage kaffe og mer tid til å fiske ;-) hehe..

 

 

Jeg har ikke rukket å bruke den mer enn et par ganger siden jeg bare fikk 2 turer med den båten i fjor. + en 1 gangs skylling for å få vekk "guff" fra produksjonen etc.

 

Si det slik, du rekker nok å røkke opp en fisk eller to, på en dag med tregt bett :) Har man dårlig tid koker man vann med gass etc. Men hvor lang tid den bruker vet jeg ikke. Den virker ok i kvaliteten også, men er nok for simpelt for de med "skikkelig" båt :thumbsup:

Føkk deg...

Link to post

Du verden så populær denne "kapsel kaffen" har blitt da. Jeg vet verden vil bedras, men at det var så enkelt viste jeg ikke.

Får si som markedsførings-folket hos produsentene av disse kapslene antagelig sier: Bordet fanger !

 

Sumi:

Vinskap og isbitmaskin ????

Vinen merker du ikke temperaturen på etter hvert likevel og isbiter får du på fiskemottaket :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

@ Vanntro, hva mener du med at verden vil bedras? Vil verden bedras for at en liker mulighetene nespressokaffe (kapselkaffe) gir en?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post

Kapsel maskin er flotte greier det. Kanskje ikke for å lage en vanlig svart kaffe, men jeg synes Dolce Gusto`n lager god espresso på en rask og grei måte. Hadde en manuell sak fra Krups tidligere som jeg kjøpte for mange år siden. Ble lite brukt. For mye styr. Nye maskiner er nok bedre, og i hvertfall noen av kapselmaskinene gir et bra resultat, etter min smak.

 

Må vel være litt åpen for at nye ting også kan være bra. :yesnod:

Link to post

Ja er enig i det olpi, ble mye styr med krupsen....Ja nye ting og tanker, det har alltid vært fali det Bitteliten :smash:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post

Hva jeg mener med at verden vil bedras, vel det finnes EN produsent av refill til disse maskinene og da er man vel prisgitt hva denne produsenten har lyst til å ta for varene.

Monopol mener jeg å huske man kalte slikt.....

 

Jeg har selv en patentert kobling mellom byggskum-boks og pistol til denne. Dette er en kobling som gir en "grise-fri" montering / demontering.

Pistolene til denne er det selvfølgelig bare jeg som har. Bruker vi dette for å skaffe oss markedsmakt ? Nei ! Vi benyttes standard NBS gjenge-system slik at vi IKKE låser opp kunden til vårt produkt. Noen synes sikker dette er dumt, men vi har valgt en fleksibel løsning for kundene.

 

Men dette ble kanskje litt langt på siden av inverter spørsmålet :rolleyes:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nja om d er monopol eller ikke kan vel diskuteres, når en dominerende markedsaktør benytter markedsmakten til å utestenge andre leverandører, er det etter min mening likestillt m monopol. Og Jada d finnes andre leverandører av kapselkaffe (og alle benytter forsåvidt litt ulike kapselutforminger, men nespresso er fortsatt soleklart størst i bransjen, og lar ingen andre produsere kapsler til sine maskiner)

 

For meg er fortsatt nespresso = neskaffe/pulverkaffe. Er helt enig m Tom Rør her, kapselmaskinen binder deg til EN leverandør, uavhengig av hvilken maskin du kjøper. Kapslene har en kilospris på ca 400-900,- kr avhengig av merke/leverandør. (hos spesialkaffeforetningene ligger kilosprisen på mellom 210 og 4-500 for de aller beste kvalitetene som er å oppdrive! Mao betaler man mye for maskinen og ENDA mer for selve kaffen når man kjøper kapselmaskin (som etter min mening ikke er spes. bra/god kaffe heller)

 

Trådstarter har seilbåt, med de litt større utfordringene mtp lading enn motorbåtfolket har.

 

GODE alternativer (fra dyrest til billigst er f.eks.)

 

Ranchilio epoca (ca. 13 000) kan gå p gass

 

Handpresso (ca 2.000.-) bruker små gasspatroner til å lage trykk, funker fint gir omtrent samme kvalitet som en skikkelig espressomaskin.

 

Aeropress (ca 400 -450.-) gir bedre kaffe enn bialetti ol uknuselig enkel å bruke, kan oxo brukes til vanlig kaffe!

 

 

(min favoritt, brukes daglig både hjemme og på tur!)

 

 

Ps. Sorry manglende linker, sitter p fjellet m Mob. Tlf og skriver

 

 

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post

@ Trygve da det gjelder kapselkaffe så er det flere ting som spiller inn for min del. Enkelt, kjapt og godt. :thumbsup: Jeg har drukket kaffe i mange år. Kokekaffe, filterkaffe etc. Jeg har nå pensjonert moccamastern til fordel nesprsso. Kapselene koster det markedet er villig til å betale, så lenge nespresso selger masse kapseler så er vel prisen riktig :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post

Hei

Vi har Waceo inverter på 2000w og moccamaster trakter, trakteren er på ca 1500w. Inverteren har rein sinus så den kan brukes til for eksempel pc.

Nå har vi forandret på 220v opplegget, til å begynne med var det kun en kontakt. Nå vi har vi 220v i heile båten bortsett, fra vv bereder og batterilader.

Inverteren er kobla slik at når vi ligger på landstrøm så bruker vi ikke inverteren. Men vi kan hvis det er nødvendig, og da kan det kobles mange båter på enn 10 amp sikring. Da vi kjøpte inverteren var jeg usikker på om vi egentlig hadde bruk for en, eventuelt hvilken type og hvor stor den burde være. 2000w - da er vi på sikre siden tekte jeg, og jeg har ikke trega eit sekund. Vi kommer aldri til å ha båt uten, den kosta jo litt, men det er verd det.

 

Jan Martin

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...