Jump to content

Når skjedde flytting av roret på Scand Atalantic..


olpi

Recommended Posts

Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det gjort noen endringer mht plasseringen ev roret på Scand Atlantic og Baltic for noen år siden.

Når skjedde dette, fra hvilken årsmodell?

Hvordan ble båtens egenskaper endret etter denne modifikasjoen?

 

Slenger på et par spørsmål til:

 

Hvordan passer VP 63P i en Scand Atlantic?

Stort drifstofforbruk?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

mener det skjedde i 2000 eller 2001..ikke sikker.

Dette resulterte i noe høyere fart og mindre propellstøy.

 

Tamd 63 er en motor som passer atlanticen ypperlig.Trenger litt krutt for og få den til og røre på seg.

 

Tipper den marsjer fint på 20 knop da,og har vel et forbruk på ca 2,5l pr nautisk...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Snakker dere om 1 stk 63 motor? Det kan da ikke bli trangt rundt en stk. Disse motorrommene her er det jo plass til 2 stk motorer..

To motorer????, er ikke dette storesøsteren til Baltic, som har senterplassert motor og god kjøl med enkel aksling som standard

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dt siste halve året har jeg vært og sett på mange Scand Atlanticer. Bla. en med 217 HK Perkins, en med VP TAMD 60C, og en med VP TAMD 63P, og i sistnevnte var der veldig trangt, i tillegg til at der jo og er 2 sett med plater som må av for i det hele tatt komme nedi....

 

Slo heldigvis i fra oss hele Atlanticen, og kjøpte Riviera i stedet :thumbsup:

Redigert av Fetter Anton (see edit history)
Link to post

At det er 2 sett plater for å komme til er helt greit. Det er det på Nordic og vel også på Baltic. I mellomrommet kan man ha et lite lagerrom, f.eks stoler.

Det var litt trangt på stb side med 1 stk TAMD40B på Nordic, men eller bra plass. Har ikke sett i motorrommet på Atalantic, men hvis du hevder det er veldig trangt så stemmer vel det?

Er kanskje litt rart at det er trangt med en motor selv om den er stor når det ofte er plassert 2 motorer der.

 

Ser man f.eks på en Baltic med 290 Yanmar i så ser det slik ut:

Ikke spesielt trangt etter mitt skjønn.

21_-428083635.jpg

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

motorrommet mitt er ganske så identisk plassmesig som den balticen du viser bilde av over.

 

Synes selv at det er litt trangt,men mekanikeren som jeg bruker mener det er danseplass...så det kommer vel an på øyet som ser

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

To motorer????, er ikke dette storesøsteren til Baltic, som har senterplassert motor og god kjøl med enkel aksling som standard

 

 

21102008009.jpg

 

 

Se mer i denne tråden, jeg fant ikke noe bilde av motorrom med 2 motorer men vil tro det er studd ja.

 

 

Her har du et medlem her inne som har en utgave med 2 motorer.

 

Det er vel Roldbj (medlem her inne) som var primus motor for å få flyttet roret og forlenget akselen. Han kan nok redegjøre mer for historikken.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post

Hallo Olpi!

 

Nøyaktig når roret ble flyttet skal jeg ikke banne på, men i havna vår er det to av denne båten.

Den ene er en 2001 iflg eier, og den har roret stående på "gamle måten", vår båt (den andre) er 2004 modell og har den nye plasseringen.

 

Vi har en TAMD63P på 355 hp og den marsjer fint i 20 knop. toppfarten er på 25 knop, og forandrer seg minimalt med ferielastet båt.

Om det er trangt i motor rommet?

Ja, og nei..

 

Motoren er relativt høy, så det er langt ned hvis du skal gjøre noe med for eksempel starter eller noe annet som sitter langt nede og bak (litt akrobatikk).

Det største problemet er gearet (hydraulisk), det er bortimot umulig å komme til for å skifte olje og peile.

 

Når det gjelder normale servicepunkter som impeller, drivstoff og oljefilter, reimer og sjøvannsfilter er det en drøm..

Her hopper jeg ned i motor rommet og sitter fint foran motoren og jobber.

 

Hvis du vurderer en slik båt må du gjerne sende meg en IM og og få masse info på telefon eller om du rett og slett kommer og ser selv (Du og jeg er gamle kjente).

 

/Shalom

Link to post

Kunne vært artig og sett på/i båten din Shalom. Vil gjerne det hvis det er greit for deg.

Kan vente til isen går og båten kommer på vannet.

Atlantic kan kanskje være et alternativ til ny "storbåt"

Har bestemt oss for å vente med kjøp av stor båt, og det blir i hvertfall ikke på denne siden av sommeren. Dvs vi kjøper nok sikkert en skjærgårdsjeep e.l. for å bruke i sommer når vi har anledning.

Det er imidlertid veldig greit å få brukt tid på å få sjekket hvilken båt som passer oss best.

 

Er ikke sikker på hvem du er, men du får sende med en mail og fortelle hemmligheten :wink:

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...