alidal Startet 19.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2004 Noen som vet om det finnes forhandlere i Norge av drevdusj til Bravo drev? Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Hva er en drevdusj? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Hva er en drevdusj? Mener å ha lest at det er en slags anordning som monteres over toppen av drevet og som spruter vann over drevet for å kjøle det ned. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 se denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3894 Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Ludde Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Dette skal jeg montere på mitt Bravo III drev til våren, og dette er et sett som i prinsippet består av en rørgjennomføring til bakplaten, med en bøy på. Denne kobles på kjølesløyfen, slik at overskuddsvann sprøytes ned på drevet, og gir dette kjøling når båten går i plan. Dette kan bestilles hos Yanmar Norge via deres forhandlernett, og prisen er oppgitt til "noen hunderlapper". Jeg skal legge inn delenummer og eksakt pris når jeg får det oppgitt. Jeg så dette på "Båter i Sjøen" nå i høst på Yanmar sin stand, og man mente at dette var en fornuftig investering for å sikre at drevet fikk kjøling nok. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Windy37GM Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Jeg skal også montere dette på mitt Bravo III. Kjempefint hvis du kan skaffe riktig pris og delenummer fra Yanmar. Så slipper vi å hente fra Unite'n. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Solo Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 :crazy:Har aldri hørt at dusj er noe som behøves å installere på volvodrev...er det nødvendig på de og ? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 20.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2004 Vet ingenting om Volvo drev i denne sammenhengen, men fant en diskusjon omkring dette på Båtmagasinets Forum, og sakset ut denne fra et av inleggene: "Volvo har ikke dette problemet da oljekanalen inne i drevet er mye større og derfor sirkulerer kald olje fra underhus og opp i det varme overhuset fortere." Hele diskusjonen kan du finne her: http://www.baat.aller.no/baatweb/WebDisk.n...44?OpenDocument Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
evenR4u Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Høres ut som nok en "snake oil" - som løsning på et imaginært problem. Tenk deg hvor stor andel av Bravo/Alpha drev som går i sjøtemp på 25-30 grader og med luft/skygge temp som ligger opp mot 30 grader meste av året. F eks Florida. Så skal altså vi her oppe under Nordpolen, med sjøtemp på 15 og lufttemp på 20 (om vi er heldige) bruke en slik anordning? Båtpenger eller ikke båtpenger - dette er "snake-oil". Hold drevet ship-shape og kjør som folk. NB!! Merk dette fra "drevmekanikeren" på tråden i Båtmagasinet "Det er "vanlig" i USA å montere over-risling av Bravo drev(I og III). Dette da på High Performance båter/motorer/500hk+ ." Rekk op handa de som har Bravo (eller hvasomhelstdrev for den sakens skyld) og mer enn 500 hk pr drev. Disse kan reise til drev-dusj-butikken. Dere andre blir sittende. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Men i USA kjører dem IKKE med Diesel i den grad vi her hjemme gjør.. + At dem få som kjører en f.eks 7,3 D-tronic vil få samme probl som flere hjemme i Norga har. High performance motor på 500 gamp har nodvendigvis ikke mer dreiemoment en eg har i min ford 7,3 V8 diesel.. 742 Nm . er formidabelt og en bensin med samme dreiemoment vil få dette på et mye høgere turtall og belastningen på drevet blir ikke det samme.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sydvesten Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Høres ut som nok en "snake oil" - som løsning på et imaginært problem. NB!! Merk dette fra "drevmekanikeren" på tråden i Båtmagasinet "Det er "vanlig" i USA å montere over-risling av Bravo drev(I og III). Dette da på High Performance båter/motorer/500hk+ ." Rekk op handa de som har Bravo (eller hvasomhelstdrev for den sakens skyld) og mer enn 500 hk pr drev. Disse kan reise til drev-dusj-butikken. Dere andre blir sittende. Nå kjenner ikke jeg signaturen "drevmekanikeren", og dermed så tror jeg ikke på at det han skriver er den eneste og full sannhet vedrørenede mercruiser drev. Det krever nok litt mere overbevisende argumenatsjon før min tillt blir større. Det er alltid minst to årsaker til at en fabrikant presenterer nye produkter, den ene er for å lure forbrukerne til å bruke penger på dette, den andre og mest sannsynlige er fordi det kan forbedre et allerede eksiterende produkt eller det er nytt og revlusjonerende. Ser da selvsagt bort fra produktter som andre(3. part) forsøker å selge inn på markedet og som ikke er godkjent og akseptert av fabrikanten. Det jeg vet er at flere både her og andre steder har hatt havari på spesielt bravo III drev med relativt store og dreiemomentsterke dieseler (alle under 500hk). Noe av forklaringen som det er pekt på kan være dårlig kjøling på øvre del av drevet. Kan noen hundre lapper hjelpe på dette så er det vel velandvendte 100 lapper og en rimelig forsikring mot drevhavari. Nå har ikke jeg drev på min båt og kan således lite om hvordan Mercruiser sine drev eller andre for den saks skyld er oppbygget. Jeg vil derfor heller ikke be folk med store dieseler om la være å montere dette på sine Mercruiser (I og III) drev. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ludde Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Det viser seg at denne løsningen har vært brukt i Sverige i mange år med godt resultat. Hvorvidt dette er helt nødvendig eller ikke vet vel ingen da det er avhengig av bla. båttype og kjørstil. Dersom man har en tung båt, som er tung å få ut av vannet, og liker å gi "flatt jern" straks man kommer ut av 5 knops området, vil denne ekstrakjølingen absolutt være grei å ha. dersom man tar det pent og rolig vil man sikkert greie seg godt uten. Dette gjelder særlig på Bravo III med duoprop. Uansett hva man velger så finnes det ingen negative sider ved å ettermonterer dette. Man oppnår bedre kjøling av toppen av drevet, og mindre slanger i motorrommet. Yanmars forhandlere vil kunne skaffe/ montere dette og prisen er ca. 1200,- inklusiv moms. Montering bør vel ta en times tid dersom man ikke velger å gjøre dette selv. Varenummer: N45110099 Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.