Jump to content

Montering nav offeranode på jernkjølen til en en seilbåt.

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Etter det jeg har lest meg frem til, er det bare possitive erfaringer med å montere offeranode® på jernkjølen til seilbåter. Eller??

Har tenkt å montere en på hver side og noe ala disse Link

Planen er jo da å lage gjenger og skru de fast til kjølen.

Spørrsmålene blir da:

* Må/bør jeg slipe vekk bunnstoff og grunningn der hvor anoden skal stå, eller er det god nok kontakt via skruene?

* Hva slags legering bør skruene være av?

Heisan

Etter det jeg har lest meg frem til, er det bare possitive erfaringer med å montere offeranode® på jernkjølen til seilbåter. Eller??

* Må/bør jeg slipe vekk bunnstoff og grunningn der hvor anoden skal stå, eller er det god nok kontakt via skruene? God nok kontakt via skruer, OK

* Hva slags legering bør skruene være av? Spiller ingen rolle, men legeringen kan godt være karbostål (blir beskyttet av anoden)

Hva går disse positive erfaringene ut på?

Min kjøl er "elektrisk isolert" fra sjøvannet den begir seg om med, i form av VCtar epoxy primer? Problemet er imidlertid når bulben på T-kjølen gjør landkjenning, mens kapteinen står med dreggen akter og fruen forut :discuss:

Har vel ikke merket at det har oppstått noe tæring på kjølen, men litt rust der hvor bunnstoff og primer er skrapet vekk forekommer. :tongue:

Rust og tæring er to forskjellige ting. Mitt jernror er beskyttet med hele tre anoder, men ruster likevel som bare fy. Har noen noen gang hørt om en jernkjøl som har blitt tæret i stykker? Det hørtes nesten litt usannsynlig ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Rust og tæring er to forskjellige ting. Mitt jernror er beskyttet med hele tre anoder, men ruster likevel som bare fy. Har noen noen gang hørt om en jernkjøl som har blitt tæret i stykker? Det hørtes nesten litt usannsynlig ut...

Rust og tæring er samme greia, tro meg. Hvis roret ruster som bare fy, så er det ikke beskyttet ved at anodene ofrer seg. I en kjøl, så er det masse jern 'utenpå hverandre'. Oksidskiktet bygger seg opp og blir derav stadig tettere. Rustingen går tilsvarende langsommere. Min føste båt var en 25 kvadratmeter spissgatter bygget ca. 1900. Da vi hogg den opp på 60-tallet, var ikke kjølen det dårligste på båten. Til og med kjølboltene, selv om noen var spikertynne, var alle tilstede.

Heisan

Må være ærlig å si at "mine" erfaringer på dette området baserer seg mest på hva andre har forsøkt å lure inn under topplokket mitt, dvs blitt fortalt eller lest.

Men noe båtpuss har jeg vært med på, litt fiskeskøyte og mindre plastbåter.

SÅ oppsummeringen som gjør at jeg har planer om å montere på to offeranoder er at jeg tror at man vil kunne:

1 - Redusere de "milionenen" med små nesten runde groper som kan dannes på en jernkjøl. Om dette er en type tæring som sitter i jernet eller hva det vet ikke

jeg, men har jo sett dette på andre seilbåter.

2 - Rustproblemer vil minimaliseres. Selv har jeg svært lite av det, men noen flekker nederst er det jo.

3 - Og til slutt så sier magafølelsen at jernkjølen har bedre av at noe offrer seg for den. For at anodene tæres når de er montert på kjølen

(eller annet jern under vann) har jeg selv sett.

Hadde slipt bort primer/bunnstoff hvor zinken kommer i kontakt med kjølen.

Hadde brukt skruer av A4 kvalitet.

Har ikke hørt at zink har gjort skade på jernkjøler. Om det er nødvendig vet jeg ikke.

Rust og tæring er to forskjellige ting. Mitt jernror er beskyttet med hele tre anoder, men ruster likevel som bare fy.

Litt OT men,

hadde jernsko med vanlig enkomponent malingsystem på en Viksund 35 plast sjark. Det ble satt på maaange 5-6 kg zinker på jernskoen noe som førte til at all primer/bunnstoff var borte i løpet av første året. Jernskoen var blitt "forzinket" slik propellen normalt blir og den var ikke rustet.

Kanskje du må ha på flere/større zinker index?

Rust og tæring er samme greia, tro meg.

Helt sikker på det?

Kanskje du må ha på flere/større zinker index?

Neppe. Det får da være grenser....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Helt sikker på det?

Så sikker som en korr.ing kan bli. Alt koker ned til en eller annen def., men hvis vi sier at grunndef. er dannelse av metallioner med bindig til oksygen? Og at man kan grovt skille mellom High Temp Corrosion (her er det så varmt at vann ikke er tilstede i flytende form, dette kan jeg 'ingenting' om) og Wet Corrosion der man har en væske til stede for transport av ioner.

Merkelig! Mine anoder tæres godt, så kontakten burde være helt OK. Men likevel så ruster det da. Jeg har aldri sett noe unaturlig i dette, men da bør jeg kanskje revurdere min oppfatning? Lett skeptisk er jeg fortsatt, dog... :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...