Jump to content

Tar du ut impelleren??

Victora III

Recommended Posts

Har alltid tatt ut impelleren for vinteren når jeg tar høstklargjøringen på min KAD 43. Putter den i en pose og oppbevarer den kaldt og mørkt slik instruksjonsboken forteller meg at jeg skal gjøre. MEN hva er egentlig vitsen?? For det første så sitter den så godt at det er en jobb å få den ut - og enda verre er det å få den inn til våren! For det andre er sjansene for å ødelegge nesten større ved demontering og montering en ved bruk! For det tredje sitter den jo både mørkt, kaldt og tørt der den sitter! Vet at det er greit å få sjekket den og at den ligger bedre når den ikke sitter i klem, men likvevel - hvert år? Finnes det ellers gode argumenter bortsett fra at leverandører lever av hyppige deleskift og håper at vi skal ødelegge den hvert år??

Sist jeg var ut med impelleren på min AQAD 31 A var i 2001. Det å ta den ut for vinteren er uaktuelt for meg da jeg sporadisk bruker båten om vinteren også.

Om ikke annet så er det nok på tide at jeg i allefall sjekker tilstanden på impelleren da det tross alt snart er 3 år siden sist.

Reserveimpelleren er imidlertid oppbevart i en lukket pose i en skuff i båten.

Har hørt fra Volvo at gummien i impelleren blir hardere av å stå i frostvæske, som den gjør etter gjennomkjøring med ferskvann/frostvæske. Dette kan igjen føre til skader på impelleren ved første oppstart på våren.

Har tatt ut impelleren i år. Den måtte uansett skiftes, så da venter jeg til våren med å sette i en ny.

Det og ta ut impeller om vinteren og evt skifte den en gang i året .Hvem er det som har funnet på dette ? Må jo kommer fra volvo eller eller noen andre selgere .Det må da være tull og  bytte en impeller som har gått en sommer som sikker er like fin .Dette har noe med salg av deler og gjøre og ikkeno annet sunn fornuft og gjøre .Trur jeg kjørte 4 år på den gammle båten uten bytte. Vi må bytte olje i motor , olje på giret ,filter osv .Skulle nesten tru at båtmotorer er verdens dårligst motorer som må bytte  alt dette etter kansje 100 timer (en sommer) .Dette er bare tull mener jeg da . Motoren må da tåle noen timers bruk før at alt må byttes , men men .Skulle vært morro og hørt av en yrkesfisker oppi nord hvor mange timer han kjører før bytte av oljer og impeller +++ Tviler på at han bytter etter 100 timer/ en sommer .

Men nå er jo ikke jeg mekanikker og ekspert .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

I den båten jeg har hatt lengst (18 år) satt det en MD40. For ordens skyld byttet jeg impeller en gang.  Det var før jeg solgte båten.  Impelleren som ble tatt ut etter 18 års bruk så fortsatt ganske grei ut. Litt slitt i ytterkant på bladene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

:crazy: :crazy:Du kan trygt la impelleren stå i motoren over vinteren forutsatt at du har kjørt inn frostvæskeblanding i kjølesystemet dersom båten står på land :eek:.Har aldri tatt ut på mine motorer...Yanmar.. Volvo KAD32...og nå Volvo KAD300...,byttet forøvrig impeller nå i sommer på KAD'n,men totalt unødvendig den gamle var som ny .

Forøvrig har du prøvd 'klokker' til påhengsmotorer på drevet når båten står på land for å kjøre ferskvann gjennom kjølesystemet...det fungerer og du slipper ekstra koplinger på motoren , bare hageslangen.

Ved min første vinterkonservering av Baylineren for noen år siden, ferskvannskjørte jeg sjøvannskretsen med "klokker". Cobra drev, bare så det er nevnt.

Det resulterte i utslitt impeller, og havari i eksosslangene påfølgende vår. Tror ikke de "klokkene" leverte nok, gitt...

Derfor har jeg vent meg til følgende rituale: Cobra har sjøvannspumpa ytterst i drevet, lett tilgjengelig. Denne tar jeg av for å unngå tørrkjøring, så kobler jeg hageslangen på varmevekslerens inntaksslange og spyler. Drevet lagres uten vannpumpe vinteren gjennom med tanke på vårens prøvestart, når kjølinga kobles på varmeveksleren igjen.

For meg er dette null merarbeid. På en VP med remhjulspumpe på sjøvannskrets, skjønner jeg imidlertid at dette ville være tungvint.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

I Båtmagasinet nr 7-04 er det på side 19 et lite stykke om en grei patent for å enklere komme komme raskt til impelleren. Dingsen kalles "Speedseal". Denne er utstyrt med en O-ring, slik at man slipper papirpakkningen som ikke tåler all verden. Bestiller denne selv til neste års sesong. Gjør inspeksjon og evt behov for raskt bytte enklere enn det er i dag.

Selv sjekker jeg impelleren hver vår. Den er montert hele vinteren. Bytter kun ved behov. Har alltid reserve liggende.

Bilde

Mvh

`MINA`

Det resulterte i utslitt impeller, og havari i eksosslangene påfølgende vår. Tror ikke de "klokkene" leverte nok, gitt....

:crazy: :crazy:Jeg vil helst ikke bli tatt for inntekt(utgift) for min løsning på ferskvannskjøring med klokker.Imidlertidig så fungerte det 2 år på rad utmerket for meg,noen år siden er det nå men jeg mener å huske at jeg måtte justere trykket på vannet fra hageslangen slik at jeg hadde tilstrekkelig vann ut fra eksosen.

Idag har jeg den nåværende båten ute hele året så jeg har ikke prøvd 'klokkene' på denne.

(men jeg har de liggende i skapet enda fra den gang :wink:)

SOLO

ps. Se forøvrig LOTUS sitt (som alltid velskrevne) innlegg som har tittelen : GODE RÅD ER IKKE ALLTID GODE.

Men erfaringene er jo ens egne!!  

Jeg har montert Speedseal på min to TAMD60A motorer. Første impeller bytte uten Speedseal tok meg 6 timer!! :headbang:. Et sant helvete å få på pakkninger og så å få det tett. Det er meget trangt i motorrommet, og så må man føle seg fram for å få plassert 6 små skruer..uten å miste dem ned i kjølsvinet. :cryin:

Etter bytte til Speedseal, kan jeg skjekke impelleren, uten bruk av verktøy på 3,5 minutter. :yesnod: Et triks for å få på impelleren er å sette på en slangeklemme på mitten av impelleren, og så presse den inn med en 2x2 toms plank (tre den ned og finn et mot hold).

Speedseal fåes kjøpt hos Kragerø Båtsenter og koster ca. 550 kroner. Bra investering, og de går jo under båtpenger. :lol: :lol:

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Hei.

Min motor er fra 1986. Muligens ble impelleren byttet i -95 ifb. en større motoroverhaling, men jeg tviler sterkt på det, finner ingenting på fakturaen om impellerbytte. For to år siden trudde jeg at jeg hadde et impellerproblem og åpnet huset. Impelleren var god som ny! Men i og med at den da muligens var 16 år gammel, byttet jeg den. Holder den like lenge som den gamle, har jeg impeller til jeg i 2018 er 75 år gammel!! (PS. har selvfølgelig reserve impeller i båten)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjenner ganske mange båteiere, men ingen som tar ut impeller om vinteren. De fleste tømmer heller ikke kjølesløyfen for vann , men kjører bare inn vann m/frostvæske og lar det stå. Stopper motor når det kommer frostvæskefarget vann ut i eksos.

Konserverer jo ellers som vanlig.

Etter å ha demontert/montert den forbaska kronglete impelleren i mange år etter råd fra andre begynte jeg å gi blaffen. Nå har den sitti 1000 timer uten at jeg kan merke noe forskjell på hverken gjennomstrømning eller kjøling. Ser mange skifter dieselfiltere hvert år også. Det gjorde jeg også før i tida. 600 timer sier boka mi, men nå har filtera også passert 1000 timer. Viktiger å vite hva en har på tanken tror jeg. Enda enklere blir båtlivet for meg nå etter å ha lest Motordoktorens inlegg i annen tråd om oljeskift, jeg kommer til å gjøre som ham. Kanskje oljefilter kommer til å bli skifta en gang i året. Skal foreta min egen oljeanalyse på kaffefilter og bestemme meg for hva jeg gjør ut fra det. Livet blir lettere og lettere!

Gjør som dere,men sjekken begrenser seg til å sjekke at kjølevannet kommer i eksosen. Bortsett fra en gang jeg glemte å åpne sjøvannsinntaket så har jeg bare byttet impeller 1 gang. I år har jeg ikke hatt impeller i reserve engang så her må det skjerpes inn til neste år.

Gjør som dere,men sjekken begrenser seg til å sjekke at kjølevannet kommer i eksosen. Bortsett fra en gang jeg glemte å åpne sjøvannsinntaket så har jeg bare byttet impeller 1 gang. I år har jeg ikke hatt impeller i reserve engang så her må det skjerpes inn til neste år.

Du bør ha en i reserve når du skal i østerled. Eller skal jeg ligge midtfjords og søke :wink:

PS. Venter på en tegning :yesnod:

Lover å skjerpe meg Amorosa. Hadde riktig nok en TMD 30 impeller ombord men om den passer til 31 motoren er et annet spørsmål.

Tegning ja,det hadde jeg glemt. Skal se å få gjort det i morgen. Ble avsporet av jentungen som syr gardiner,puter og duker til båten. Vet ikke hva en trenger duk for da men det vet hun.

Så da så,da blir det nok sånn.

Hei.

Det er klart at når en er fersk båteier tar en ingen sjanser, - bytter alt som kan byttes hvert år. Men så hører en litt hva andre gjør, spesielt hva yrkesbåtbrukerne gjør. Og her på forumet er det eksperter på absolutt alt. Så i år gidder jeg ikke å toppe opp dieseltankene heller. De få dråpene med vann som kan kondenseres på tankene får heller Hammerdown tilsettingen ta seg av. Kunne nok fyllt opp de 2 x 180 liters tankene med 30 liter pr. tank, men sjitt au!

Nå er alle puter, madrasser, klær, papirer osv. tatt med hjem. Septiken er tømt. Olje og filtere for både olje og diesel skiftet, så nå får jeg vel snart ringe Sverre i havnen for å avtale opptak.  :puke:

Men flytter jeg hjem til Stavanger om et år som planlagt, skal Trudelutt få lov til å være på sjøen hele året. Jeg gleder meg til å dra ut i desember for å ta juletorsken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Nå er alle puter, madrasser, klær, papirer osv. tatt med hjem. opptak.  :puke:

Lars H.

Jeg klarte for første gang i år å overtale mor til å la gardinene henge og å stable putene ombord. Sparte flere billass. Alle duker bare måtte hjem, ingen diskusjon!!!!

Tanken derimot toppa jeg opp. Gammel vane er vond og vende, men jeg skal kutte det ut til neste år. Ser mye fornuftig skrivi om Hammerdown og skal prøve det til neste år. Har aldri brukt noen form for tilsetning før.

Sigurd

Trur ikke noe på dette med å ta ut impeller.  Blir den noe bedre av å røskes og dras av for å ligge hjemme og tørke hele vinteren og deretter trkkes på igjen til våren - enn av å stå mørkt og fuktig i huset sitt i en 50%50 blanding av drikkevan og frostvæske.  Dårlig magefølelse for dette her.

Lurer mer på om jeg har kjørt gjennom nok forstvæske i sjøvannskretsen.  "orka ikke" å rigge til med vannsirkulasjon og kjørte heller tvers i gjennom 20 liter 50/50 blanding.  Tok et par minutter å få gjennom dette.  Har V8 bensin Volvo.  Har jegkjørt gjennom nok?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

:crazy: :crazy:Jeg vil helst ikke bli tatt for inntekt(utgift) for min løsning på ferskvannskjøring med klokker.Imidlertidig så fungerte det 2 år på rad utmerket for meg,noen år siden er det nå men jeg mener å huske at jeg måtte justere trykket på vannet fra hageslangen slik at jeg hadde tilstrekkelig vann ut fra eksosen.

Mitt innlegg var på ingen måte ment som kritikk, og jeg beklager om det ble oppfattet slik.

Jeg bare sier at på Cobra er min erfaring at det er mindre arbeid å ta ut sjøvannspumpa, og deretter koble vannslangen direkte til varmeveksler. Da er man helt sikker på å slippe tørrkjøring.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...