LALUNA II Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 hva med denne ? http://www.digitalyacht.co.uk/product_info.php?products_id=11659 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Salt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 nettopp noe slikt, ja. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Rolf Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Denne gangen fikk jeg svar fra dem, forspørsel innvilget og AIS mottaker sendes en av dagene. Da skal de bli orden på rapporteringen fra Kristiansand Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
LALUNA II Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Meget bra Rolf Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Salt Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 hva med denne ? http://www.digitalya...oducts_id=11659 nettopp noe slikt, ja. sjekket priser på Digital Yachts AISnet. ~400 USD + frakt og mva er mer enn jeg har tenkt meg å legge i å være lokal node, så jeg får se hva de eventuelt kommer tilbake med etter hvert. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Risor23 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Da har jeg fått satt opp en AIS mottaker fra Marinetraffic på en fjelltopp ved Søndeled i Risør (220 meter over havet), så da er endelig noen hull dekket i dette område. Her kan man se dekningskart for min AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=8¢erx=9.08¢ery=58.76&station=1682 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Flott, ser det er en mottaker i Risør også (244), men denne er ikke i drift akkurat nå. Jeg savner fortsatt flere mottakere i indre Oslofjord, så om noen i Drøbak leser dette.... Her er et bilde som viser status for mottakere i indre Oslofjord nå. Er det noen som vet hva som typisk er problemet når mottakerne ikke lengre er operative?. Redigert 23.Juni.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Jeg har observert bedre dekning i Drøbaksundet og Oslofjorden enn tidligere. Både Astor og Framtia er på min Marinetraffic akkurat nå. Jeg ligger høyt plassert på Hurum har lenge tenkt på å skrive til MT. Men så var det....... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Jeg tror dette må være fordi en eller annen båt i området deler sine data. Regner med den ligger i området Sandspollen-Drøbak, og dekningsområdet er trolig relativt begrenset. Landstasjoner vil etter hva jeg har forstått vises på kartet, men tror aldri jeg har sett at båter som deler data vises som stasjon. Lars_H, har du noen gang sett Trudelutt angitt som sender? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Joda, de skal vel vises de også med en stasjons-indikasjon rett etter skipet? I alle fall har de få skipene jeg har sett gjort det. Hvis man setter opp aisdispatcher og registrerer en skipsstasjon så ser det ut til at de kommer opp som stasjon EDIT: Se evt denne som eksempel: http://www.marinetraffic.com/ais/no/stationdetails.aspx?station_id=754 Neptun er en båt (http://www.marinetraffic.com/ais/no/shipdetails.aspx?mmsi=251554110&header=true) og i området rundt den henger en stasjon på med tydeligvis litt slep i posisjon-angivelsen. Redigert 23.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Det er godt mulig. Prøver å finne ut hvilken mottaker som formidler mine data, men finner kun at det står "AIS source: 1". Men mer bekymringsfullt er det kanskje at hele Håøya er borte fra MT i dag :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Setter man opp en skipsstasjon for å videreformidle ais-data (ais dispatcher) skal man registrere en stasjons-profil [1] og så få tildelt portnummer man skal publisere til. Men mulig noen har hoppet bukk over det og bare dumper data rett inn uten å ha noen stasjons-profil? Da vil jo ikke MMSI-nummer på mottakende båt være knyttet til mottaksstasjonen (datastrømmen fra ais dispatcher) og dermed heller ingen posisjon for stasjonen. Eneste data er mottatt AIS-data fra båter i området. [1] http://www.marinetraffic.com/ais/generic_form.aspx?mode=insert&datasource=STATIONS&aa=&referrer=%2fais%2fdatasheet.aspx%3fdatasource%3dSTATIONS EDIT Roaming MMSI(Only if the station is on board a vessel, enter the MMSI number of the vessel. In this case the position of the station will be updated according to the position of the vessel) Redigert 23.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 . . . . men tror aldri jeg har sett at båter som deler data vises som stasjon. Lars_H, har du noen gang sett Trudelutt angitt som sender? . . . . Nei, har ikke registrert noen forskjell på andre båter og min når jeg formidler AIS via Marinetraffic eller de andre jeg videreformidler til. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Nei, har ikke registrert noen forskjell på andre båter og min når jeg formidler AIS via Marinetraffic eller de andre jeg videreformidler til. Men har du slått på visning av mottak-stasjoner i kartet og sett om det er en stasjon som er i nærheten av båten din? Fordi andre skip jeg har sett som formidler mottatt ais-data har ett ordinært ikon for selve båten, og så er det et ikon for en (roaming) stasjon. Og ikonet for mottaks-stasjonen er i området rundt båten, gjerne henger etter med et etterslep på ca 500m. Posisjon for ikonet er tatt ved å matche MMSI i registreringa av stasjonen mot AIS-data for båten med gitt MMSI-nummer. Ellers er det ingen forskjell i ikonene for andre skip. Eneste mulig identifikasjon er å se på hvilken stasjon som har mottatt data fra skipet, og der skal hver enkelt mottaksstasjon på land eller i skip (roaming) ha en unik id. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ja, jeg har stort sett på visning av alle typer båter pluss mottakstasjoner. Når jeg f.eks. går fra Son til Oscarsborg og kikker på Oscarsborg i det jeg går fra Son, er det skjelden jeg ser noen båter der. Men når jeg er fremme, ser jeg meg selv og de båtene som måtte ha AIS. Men noen andre symboler enn de vanlige for forskjellige båttyper, har jeg ikke lagt merke til. Men neste gang jeg er utpå, skal jeg studere skjermbildet litt nøyere. Jeg streamer forresten samtidig også til Shipfinder.co og Wesselfinder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Hva du får opp hvis du søker på stasjons-id'en du har på marinetraffic for stasjonen ombord hos deg? Der skal du jo få opp både aktuell posisjon (som skal være sånn ca samme som båten med samme MMSI), foruten en del nyttig data og statistikk på hva du formidler av AIS-mål etc. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Her kan man se dekningskart for min AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=8¢erx=9.08¢ery=58.76&station=1682 Meget bra! Håper at flere blir motivert å setter opp mottaker ved sitt hjemsted. Det er mange "hvite" flekker på kartet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Risor23 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Flott, ser det er en mottaker i Risør også (244), men denne er ikke i drift akkurat nå. Denne har vært veldig ustabil så lenge jeg vet, og antennen står ikke på en bra plass utifra det jeg har sett. Jeg har fått min antenne opp ca 120-140meter høyere enn ID 244 - og samtidig mer frittliggende i forhold til terrenget rundt. Tror dette blir bra : ) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 kan jo melde interesse, men her er ingen høyder over 65 m. og her hjemme blir det ikke mere en 18m. om det kan bedre dekkningen, samtidig som marine trafic betaler hardvaren, så kan det være av interesse. kan jo melde interesse, men her er ingen høyder over 65 m. og her hjemme blir det ikke mere en 18m. om det kan bedre dekkningen, samtidig som marine trafic betaler hardvaren, så kan det være av interesse. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Hva du får opp hvis du søker på stasjons-id'en du har på marinetraffic for stasjonen ombord hos deg? Der skal du jo få opp både aktuell posisjon (som skal være sånn ca samme som båten med samme MMSI), foruten en del nyttig data og statistikk på hva du formidler av AIS-mål etc. Hvor finner jeg denne stasjons-ID'n? Når jeg klikker på båtsymbolet har jeg ikke lagt merke til noe annet enn det som kommer opp for andre båter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Hvor finner jeg denne stasjons-ID'n? Når jeg klikker på båtsymbolet har jeg ikke lagt merke til noe annet enn det som kommer opp for andre båter. Hm, kanskje derfor det er en del incognito mottakere rundt om. Fra veiledninga [1] til marintraffic om oppsett av AIS dispatcher (side 3): IMPORTANT Before proceeding, make sure you visit : http://www.marinetraffic.com/ais/generic_form.aspx?mode=insert&datasource=STATIONS&aa=&referrer=%2fais%2fdatasheet.aspx%3fdatasource %3dSTATIONS and register your station. You will receive a unique port number which will help our servers identify the data source and keep performance statistics of your station. Denne porten skal lagres i oppsettet for publisering slik at din datastrøm fra din stasjon (AISdispatcher) blir assosiert med MMSI fra båten din og dermed også posisjon. Så ID'en får du når du registrerer stasjonen din, og da bør det dukke et stasjons-symbol i umiddelbar nærhet til båten din. Hvis du ikke lagrer en (roaming) stasjon knyttet til MMSI-nummeret på båten har strømmen fra AIS-dispatcheren din ingen tilknytning hverken til posisjon (for mottaker) eller til båt datamaskinen står i. [1] http://www.marinetraffic.com/ais/downloads/AIS_Dispatcher_setup_guide.pdf Redigert 23.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Selvfølgelig har jeg fått oppgit en IP-adresse hos Marinetraffic pluss et portnummer jeg bruker i AIS Dispatcher. Det samme har jeg for Shipfinder og Wesselfinder. At det skulle være så interessant for andre vite at jeg hjelper til med å formidle andres båtet posisjon, har jeg ikke tenkt på. Min mening med dette var at andre skulle kunne følge min båt utenfor Marinetraffic sin rekkevidde fra landstasjoner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 9725 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Jeg er ikke interessert i om det er du som bidrar eller andre; jeg er interessert i hvor antenna som mottar data står. Kunne jeg bare fått posisjonen og helst høyde over sjøen, hadde jeg brydd med nada om hvem som eide den. F.eks. har det jo i tråden vært fundert på hvem som er ID 1 i Drøbakk-området siden det mottas AIS-data i området uten å ha synlig mottaker der. Videre gir det feil inntrykk av dekningsgrad og rekkevidde hvis en sammenligner synlige mottakere med faktisk mottatt AIS-data om flere mottakere ikke er synlige. Og selv har jeg de gangene det har vært roaming-mottakere i nær-området (siste mener jeg var Neptun, som nevnt som eksempel tidligere med skip og roaming stasjon) brukt disse aktivt for å prøve ut mottak fra min sender for å utforske lokale radio-forhold og hvor godt AIS-data faktisk mottaes i utfordrende områder. Å ha sender er forsåvidt kjekt i seg selv, men jeg liker veldig godt også å ha en formening hvor synlig jeg faktisk er. At jeg ser en klasse A-sender på 12W betyr ikke nødvendigvis at han ser min klasse B på 2W. Og roaming-stasjoner har den fordelen de står på fartøy og ikke (forhåpentligvis) høye og gode landpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Da har jeg fått satt opp en AIS mottaker fra Marinetraffic på en fjelltopp ved Søndeled i Risør (220 meter over havet), så da er endelig noen hull dekket i dette område. Her kan man se dekningskart for min AIS: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=8¢erx=9.08¢ery=58.76&station=1682 Er det stasjon ID 1682 du har? Må si du har et imponerende dekningsområde, må stå høyt og fritt den antenna di. Jeg har satt opp stasjon ID 1212 her i kristiansand, idag dekker den store deler av Skagerak ser jeg. Bra med flere stasjoner langs kysten. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.