mateco Startet 8.Mars.2011 Del på Facebook Startet 8.Mars.2011 Heisann! Ser på websiden hos MarineTraffic.com at man kan få en gratis stasjonær AIS-mottaker om man oppfyller noen enkle forutsetninger og befinner seg i spesifikke geografiske områder. Men dette er vel for den spesiellt intresserte?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg tror ingen bruker AIS i øyeren. Da hadde jeg meldt meg på Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg sjekker skipstrafikken flere ganger om dagen til tider, så jeg hadde likt å ha denne i heimen. Når jeg er i båten, så sjekker jeg trafikken hele tiden, for å se hva som skjer rundt meg. Nysgjerrigper kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Det nok endel av oss som følger fartøyene rundt om. Hadde vært fint å fått tettere deknong langs kysten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
benq Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hvordan sjekker du "trafikken" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 http://www.marinetraffic.com/ais/no/default.aspx?level0=100 her er trafikken. Jeg ser også endel på marintraffic på cruiseskip og slikt. Jeg synes det er artig å se litt på Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 E man båtgal så e man båtgal, finnes ikke noen medisin for det. Men jeg trøster meg med at det er ikke dødelig. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 På iPhone kan man også følge med. App'n heter ship Finder. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Astor Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 ....og Ship Tracking. Både Iphone og Ipad. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 En ting jeg lurer på.. Man ser jo de fleste kommersielle fatøyer der ute.. deriblandt kystvakten ved Nornen. Er det slik at Nornen kan skru av sin "tracking" for og ikke bli sett under opperative oppdrag som jakt på Kjøttsmuglere for eks? Jeg vil jo tro at de har interesse av og ikke bli sett til enhver tid?? Har denne Statskassa også AIS tro? Vile hvert litt "enkelt" og være smugler hvis man kan tracke lovenslange arm Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
M/S Kobben Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Mener fartøy i KNM kan skru av AIS.. litt dum å ha en Nansen klasse fregatt i Aden bukta å jakte pirater med synlig AIS.. Og Nornen er jo et militært fartøy.. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Ja presis.. blir litt dumt.. Skal vi se hvor vi skal gå idag?? å jo lovens lange arm er ankret opp idag.. fritt frem Følte meg egentlig litt dum med dette spørsmålet Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Framtia Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Løfter denne igjen i håp om at flere som bor langs kysten kan gjøre et initiativ for å få seg en mottaker og rapportere posisjonsdata til marinetraffic. Bildet under viser lokaliseringen av mottakere (de grønne er aktive, røde er ute av drift). Det er store gap som gjør at klasse B mottakere ofte ikke vises. Steder hvor jeg mener det er behov for flere er: - Drøbak - Tønsberg/nøtterøy - Kragerø - Kr. Sand (3 stk?) - Lista - Tanum - Skagen ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Risor23 Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 jeg har satt i gang en prosess for å få montert opp en AIS mottaker i Risør. Skal plasseres i en 30m høy radiomast med bra "take-off" til havs ca 90-100 høydemeter over havet. Har i utgangspunktet ordnet lokale, antenne, AIS mottaker.. så mangler bare internett ! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Er det noen i Flekkerøyområdet som kunne tenke seg å stille opp da dette er en fin posisjon ...noen som føler seg kallet ...jeg skulle gjerne da jeg har pc som står på døgnet rundt men desverre er jeg nok for langt inne i landet på Nodelandsheia Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rolf Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Har over lengre tid lagt merke til at Kristiansand havn i perioder ikke er dekket hos Marine Traffic. Akkurat nå vises ingen skip i havna, fra mitt kontorvindu ser jeg flere skip ved kai. Jeg har en god lokalisering for å dekke Kristiansandsområdet og har flere ganger kontaktet Marine Traffic ang muligheten for å sette opp en mottaker men har ikke fått svar fra dem. Men skal prøve en gang til..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
LALUNA II Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Høres bra ut Rolf ...kan jo være for det var dekning i "byen" tidligere men fint dårlig dekning i området i den senere tid Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JWi Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Er det noe som har bilde/illustrasjon av dette utstyret som skal monteres ? Bare lurer på om det er noe store saker, eller bare en liten antenne. Bor på Nøtterøy så det kan tenkes at jeg setter opp en hvis det ikke er for stort/ruvende. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 (redigert) Det er en boks litt større enn en sigaretteske. Antennen koples til denne og 12V via en trafo, USB fra denne til PC. Jeg bruker et gratis program som heter Aisdispatcher for å formidle det til Marinetrafikk.com. Boksen koster kr 1500, antenne med ledning kr 495. Redigert 18.Mai.2012 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Astor Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Jeg bor 150 meter over havet på Hurum, rett opp for Svelvik. Har god antenne på taket og når heleDrammensfjorden og mesteparten av Oslofjorden innenfor Færder. Problemet er at jeg er så ilendig i engelsk at å formulere et brev til Marine grafic ville vært håpløst. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mateco Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 (redigert) ................. Problemet er at jeg er så ilendig i engelsk at å formulere et brev til Marine grafic ville vært håpløst. Fortvil ikke !! Google translator hjelper deg !! Skriv på norsk og Google oversetter til engelsk, eller visa vers ! Kanskje ikke gramatisk 100% korrekt, men tilstrekkelig til at man gjør seg forstått (skulle jeg tro?) ! http://translate.google.com/#no|en| Bjørn Redigert 19.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Ser at Marine Traffic også kan være intressert i å sponse "lokal-innkjøpt" utstyr hvis de mener at det vil styrke deres dekning. ref. link i innlegg #1 "Local Market Sometimes it is more convenient to buy the equipment from your local market, in order to avoid expensive shipments and customs taxes. In case you are able to purchase the equipment from your local market, please let us know about the type of available devices and their prices. We may be able to sponsor the purchase." Teksten kjørt igjennom Google Translator: "lokal Market Noen ganger er det mer praktisk å kjøpe utstyret fra din lokale markedet, for å unngå dyre forsendelser og skikker skatter. I tilfelle du er i stand til å kjøpe utstyret fra din lokale markedet, vennligst gi oss beskjed om hvilken type av tilgjengelige enheter og deres priser. Vi kan kanskje sponse kjøp." (Hmm.. Et eksempel på at Google oversetter feil når den, i denne sammenhengen, oversetter customs med skikker) Igjen, ref. til linken i innlegg#1. Der står vel ikke noe om at det er nødvendig med en PC tilknyttet 24/7/365 !? Kan det da være at AIS-receiver kan streame direkte via f.eks. nettverkskabel og router med internett tilgang ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Nå er vel ikke oversettelse av et forretningsbrev på engelsk noe stort problem. Så jeg har bedt Astor om å sende meg sitt norske brev, så oversetter jeg det. Case closed. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Du skal ikke ordne en mottaker hos deg da Faksen, bor ikke du nær Drøbak? Der er det svært dårlig dekning for tiden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Salt Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 har skrevet og fått svar, men ingen videre oppfølging. Men en mottaker som kan plugges direkte til LAN er interessant likevel; er det noen som kjenner til modeller som har slik utgang? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.