Jump to content

Marine Traffic deler ut gratis stasjonære AIS mottakere


mateco

Recommended Posts

En ting jeg lurer på.. Man ser jo de fleste kommersielle fatøyer der ute.. deriblandt kystvakten ved Nornen. Er det slik at Nornen kan skru av sin "tracking" for og ikke bli sett under opperative oppdrag som jakt på Kjøttsmuglere :giggle: for eks?

 

Jeg vil jo tro at de har interesse av og ikke bli sett til enhver tid??

 

Har denne Statskassa også AIS tro?

 

Vile hvert litt "enkelt" og være smugler hvis man kan tracke lovenslange arm :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen i håp om at flere som bor langs kysten kan gjøre et initiativ for å få seg en mottaker og rapportere posisjonsdata til marinetraffic. Bildet under viser lokaliseringen av mottakere (de grønne er aktive, røde er ute av drift). Det er store gap som gjør at klasse B mottakere ofte ikke vises. Steder hvor jeg mener det er behov for flere er:

- Drøbak

- Tønsberg/nøtterøy

- Kragerø - Kr. Sand (3 stk?)

- Lista

- Tanum

- Skagen

...

 

 

marinetraffic_receivers.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

jeg har satt i gang en prosess for å få montert opp en AIS mottaker i Risør. Skal plasseres i en 30m høy radiomast med bra "take-off" til havs ca 90-100 høydemeter over havet.

 

Har i utgangspunktet ordnet lokale, antenne, AIS mottaker.. så mangler bare internett !

Link to post
Share on other sites

Har over lengre tid lagt merke til at Kristiansand havn i perioder ikke er dekket hos Marine Traffic. Akkurat nå vises ingen skip i havna, fra mitt kontorvindu ser jeg flere skip ved kai.

Jeg har en god lokalisering for å dekke Kristiansandsområdet og har flere ganger kontaktet Marine Traffic ang muligheten for å sette opp en mottaker men har ikke fått svar fra dem.

Men skal prøve en gang til.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er en boks litt større enn en sigaretteske. Antennen koples til denne og 12V via en trafo, USB fra denne til PC. Jeg bruker et gratis program som heter Aisdispatcher for å formidle det til Marinetrafikk.com. Boksen koster kr 1500, antenne med ledning kr 495.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor 150 meter over havet på Hurum, rett opp for Svelvik. Har god antenne på taket og når heleDrammensfjorden og mesteparten av Oslofjorden innenfor Færder.

Problemet er at jeg er så ilendig i engelsk at å formulere et brev til Marine grafic ville vært håpløst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

.................

Problemet er at jeg er så ilendig i engelsk at å formulere et brev til Marine grafic ville vært håpløst.

 

Fortvil ikke !! Google translator hjelper deg !!

 

Skriv på norsk og Google oversetter til engelsk, eller visa vers !

Kanskje ikke gramatisk 100% korrekt, men tilstrekkelig til at man gjør seg forstått (skulle jeg tro?) !

 

http://translate.google.com/#no|en|

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser at Marine Traffic også kan være intressert i å sponse "lokal-innkjøpt" utstyr hvis de mener at det vil styrke deres dekning.

ref. link i innlegg #1

"Local Market

 

Sometimes it is more convenient to buy the equipment from your local market, in order to avoid expensive shipments and customs taxes. In case you are able to purchase the equipment from your local market, please let us know about the type of available devices and their prices. We may be able to sponsor the purchase."

 

Teksten kjørt igjennom Google Translator:

 

"lokal Market

Noen ganger er det mer praktisk å kjøpe utstyret fra din lokale markedet, for å unngå dyre forsendelser og skikker skatter. I tilfelle du er i stand til å kjøpe utstyret fra din lokale markedet, vennligst gi oss beskjed om hvilken type av tilgjengelige enheter og deres priser. Vi kan kanskje sponse kjøp."

 

(Hmm.. Et eksempel på at Google oversetter feil når den, i denne sammenhengen, oversetter customs med skikker) :smiley:

 

Igjen, ref. til linken i innlegg#1.

Der står vel ikke noe om at det er nødvendig med en PC tilknyttet 24/7/365 !?

 

Kan det da være at AIS-receiver kan streame direkte via f.eks. nettverkskabel og router med internett tilgang ???

 

:confused:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

har skrevet og fått svar, men ingen videre oppfølging.

Men en mottaker som kan plugges direkte til LAN er interessant likevel; er det noen som kjenner til modeller som har slik utgang?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...