s/y UT-sia Startet 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2011 Heisan En bekjent mener det skal være minimum 1 offeranoder på D1-30. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte dette? (har ikke tilgang til manualen nå). Hvis det er anode® på den, hvor sitter de? Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 (redigert) Jeg har en seilbåt med D1-30B og seildrevet 130S fra 2006. Jeg vet bare av anoden som sitter ved propellen som skal skiftes. En stor 2-delt anode forran selve propellen og 2 små på siden av propellen. Jeg har 3-bladers foldepropell. Tror ikke det er flere anoder som skal skiftes. Redigert 9.Mars.2011 av TomEik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Heisan Da er det to av oss (med samme motor, drev og propell) som ikke har funnet flere andoer. Vedkommende snakket om at han bla på sin litt eldre volvomotor har innvendige anoder på salvannskjøling til gear (tror det var det) og et plass til. Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Denne motoren har jo ferskvannskjøling med en varmeveksler mot sjøvann. Hadde tidligere en Albin cirrus 78 med en volvo penta MB5a motor tror jeg det var. Den var saltvannkjøling på men skiftet kun anoden på propellen der også. Viste ikke an noen andre anoder på den heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 jeg kjenner ikke denne motoren - men generelt er det ganske vanlig med anode på varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Har vært inne å sett på sidene til www.volvopenta.no på webshopen der og sett på deler. Men finner ikke ikke noen anoder på kjølesystem eller varmeveksler. Kun på propell ser det ut som. Hvilke motorer har anoder på varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Hei. Har også en Bavaria 33 Cruiser med D1-30 og seildrevet 130S. Har instruksjonsboken og der står det etter det jeg kan se kun at det er en 2-delt større anode på seildrevet i forkant av propellen. I tillegg så er det 3 stk 120 graders anoder montert på den originale 3 bladers foldepropellen. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
s/y UT-sia Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Da er nok den saken i boks, anoder bare på dreb og propell. Takk skal vi ha Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 På min sitter en todelt annode bak propellen, propellen har egen og det sitter en kappanode i skroget som jeg ikke vet hvor går... Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Hei Cirion Nå du nevner den kappeanoden som sitter i bunnen av båten så har jeg sett den på litt nyere båter. Skulle vært morro å vist noe om den. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Ser jeg har klart å laste opp et bilde av den tidligere... Den er rett over propell bladene, i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Heisan Iflg. Lunde båt er motor og drev elektrisk skilt, ihvertfall på 2006 modellene (uten at jeg vet hva/hvordan det er gjort). Ohmer man mellom drev og motor skal man måle 600. Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Kappeanoden kommer opp i skroget bak drevet har en jordingsledning tilkoblet. Du ser den Cirion om du flytter madrassen i akterlugaren og kikker ned i den forrerste luken. Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Var faktisk å kjøpte nye anoder i dag, of det var en dyr opplevelse... Kostet 450,- for den 2-delte zinkanoden på drevet og 260,- for de bitene på selve propellen. Og de var prisen før moms... Betalte 890,- ink mva.... Er det noe som vet av billigere steder å handle? Jeg er berget for å år men må prøve å få tak i noe billigere neste gang. Biltema har kun anoder for gamle seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Ugg, nå var jeg innom Lasa og kjøpte sink anode. 580,- Nå som jeg endelig vet hvordan den ser ut, og hvilket varenr den har så fant jeg den på Maritim for 149,- http://www.maritim.no/batpuss/sinkanode/for-volvo-penta/sinkanode-vp-130-150-seil-drev Får prøve Maritim sin neste år :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.