Jump to content

Hva brukes for å smøre glidelås i kalesje?

Renita

Recommended Posts

Problemet er at det er litt ir (eir) i endene av glidlåsa så jeg ser for meg at jeg må spraye med etter eller annet for å få løs kalesje delene.

Kan kankje bruke silikon spray i enden for å løse opp og smøre selve glidelåsen med bi voks eller stearin.

Mvh

BB

Jeg bruker glider til ski "gul" dette anbefales av mange til bruk på dykkedrakter og tørrdrakter, fungerer meget godt. Viktig og bruke noe som ikke hefter skitt og støv.

Men om du bruker olje for og "trimme"glidlåsen først og tørker godt etterpå og så glide litt vil dette bli bra.

Zalo, silikonstift (Slik som er til gummilistene på bilen om vinteren) eller teflonspray.

Zalo funker nesten en sesong, men det jo enkelt å legge på "litt" til om man merker at det begynner å gå litt tregt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er ugreit å få den grønne irren og oppsvulmingen på enden av glidelåsen. Det ender med at du en vakker dag ikke får av/på glidelåsen / kalesjen uten å bruke mye makt.. og da er ikke dagen så vakker lenger. Har du først fått skikkelig irr/ oppsvulming er det vel heller et spørsmål om når du må skifte ut glidelåsen. Men du kan alltids pusse/ skrape forsiktig ned og olje det inn med lett olje/ teflonspray som er påført en klut eller noe slikt. Skraping/ pussing for å få metalldelene til å gli inn i "glideren" ødelegger forsåvidt litt av metallet, men det kan i det minste løse problemet der og da med at du ikke får det sammen eller fra hverandre. Jeg forsøker å vaske/ skylle glidelåser hver gang jeg spyler båten, trekke en godt fuktet klut over glidelåsene når de er åpne. De glidelåsene du bruker skjelden bør igrunn vaskes og smøres oftest. Jeg har noe silikonspray på boks som jeg sprayer på av 4-5 ganger i løpet av sesongen og før den legges bort før vinteropplag.

Uansett tror jeg regelmessig vasking forebygger mye. To av glidelåsene på kalesjen min er byttet til en type hvor alt er av plast bortsett ifra selve glideren som er hvitlakkert metall. Denne er i god stand, mens de glidelåsene hvor det er umalt metall i endene og i glideren, så er det litt irr.

For trådstarter er det vel slik at ting allerede sitter fastfordi det har stått siden i høst og metallet er oppsvulmet av irr. Spray på silikonspray, rustløser eller lignende, dra glideren mye frem og tilbake for å slite bort det som er oppsvulmet inni den, skyll bort med rennende vann. Puss og skrap forsiktig på metallendene og vri den så det blir friksjon mellom delene slik at irren løsner og lar seg skylle bort, tørk av. Det er en tåmodighetsprøve og tar for 20-30 minutter å få opp hver irra glidelås. :)

Redigert av Eureka (see edit history)

For å smøre glidelåsen vlle jeg brukt parafinvoks av den typen som brukes på glidelåsen på tørrdrakter (fås kjøpt i dykkebutikker). Gni inn glidelåsen med voksen og gå gjerne etter med hårføner eller varmluftpistol slik at voksen smelter og setter seg i glidelåsen. Glidervoks til ski fungerer sikkert også.

For å fjerne irr kan man bruke 35% eddikessens, pensle på irret la det virke 10-15 minutter og deretter børste og skylle godt. NB! Det er viktig å skylle godt etterpå, da eddik er syre som vil tære på glidelåser av metall om den ikke fjernes.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Selv bruker jeg silikonspray til nesten alt som sitter fast, men egentlig skulle vært løst og ledig! Zalo "tørker" ut over tid, og på ting jeg har smurt med zalo tidligere har jeg etter en stund bare fått meg en ekstra "vaskejobb" med å fjerne zalogørra...

Silikonspray gjør deg garantert fornøyd!

Heilt enig med "Albinisten" og fleire andre her inne, brukar rørleggersilikon på sprayboks til slikt. Gamle kalesjeglidelåsar, glidelåsen i teltallen heldt eg på å rive i filler, endå han var heilt ny, den går glatt anten det er -25 som +25 grader. :yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...