Jump to content

Blir det 5 knop overalt i Arendal?

Havgap

Recommended Posts

Fra innsiden av Torungen og opp hele Tromøysundet i 5 knop da bør man få full kontroll på hekkbølgene :thumbsup:

Dere som er lokalkjente vet vel også hvor lang tid en slik tur tar ?

På den andre siden så er jo området rimelig trafikert i Juli så at det ikke skal være høyere fart på

den strekkningen er vel egentlig ikke noe problem.

Slålom kjøring opp Tromøysundet i 15-40 knop i fellesferien er jo galskap og det skjer jo desverre.

Ærlig talt så er vel ikke dette annet enn positivt. Det at man kan kjøre fortere utenfor sesongen er jo bare rett og rimelig.

Jeg kom forresten inn i Tromøysund for 3-4 år siden ganske kort tid etter at det årlige båtracet var avsluttet. Det var slett ingen hyggelig opplevelse. Tett i tett med båter. Mange kjørte som tullinger, tydelig inspirert av båtracet. Båter kjørte på kryss og tvers og store halvplanere laget svære bølger. Men brøt de egentlig fartsgrensen? Nei, fartsgrense var det ikke i Tromøysund den gangen dersom du var 100 meter fra land. Men de kjørte vel forsåvidt ikke lovlig heller. Det står vel noe et sted om hensynsfull ferdsel og sikker fart også.....

Redigert av finnmarken (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Ikke overraskende i et land som er tuftet på forbud og påbud. man har det snart friere i fengsel.Unyttig og unødvendig idioti fra "øvrigheten" 5 kop 50 m fra land dekker opp det aller meste. Eneste hensikt med dette er vel å flå folk for mere penger.

Her hvor jeg har båten min må jeg kjøre over 90 min i 5 knop for å gi full gass :headbang: :headbang: :headbang:

Jeg har aldri sett noen bare putre i 5 knop, kun hvis båten ikke går i mer enn 5 knop da. Men idiotisk ja.

Men selv kjører jeg i 5 knop(litt av det har med lydnivået på motoren min å gjøre. Ubehagelig med full gass)

Hørte jeg forslag om No wake zone? :rolleyes:

Her er jeg helt enig! Skjønner ikke helt dette med fartsgrenser. En seilbåt eller jolle kan jo gå bølgefritt i 10kts, mens en "fjordplog" lager bølger i 5. Dog bør det være en maks grense i trafikkert farvann i tillegg. Med "ingen bølger" skilt og maks fartsgrense, burde alle skjønne tegningen. Seilbrett blir det vel uansett vanskelig å kontrollere, men de har jo ikke fartsmåler ombord heller :giggle:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

jeg blir oppgitt over disse forslagene, de aller fleste ulykker skjer med fyll, høy fart og i mørke. er jo ikke slik at når du da neste gang er drita tenker oi her er det sakte fart.. her må jeg slakke av, og ikke krasjer.

jeg blir rett og slett iritert.

heldigvis er det jo umulig for politiet å håndheve fartsmålinger på sjøen da de jo i praksis må gjøres fra land, punktmålinger er jo heller ikke mulig på sjøen. jeg lager MYE større bølge i 15, enn 40-50 knop.

Det skjer noen få tragiske ulykker i året med høy fart& promille i mørket. Tilsvarer ca dødstallet på en vanlig ulykkeshelg på veien.

De få ulykkene på sjøen hauses veldig opp i media og det skrikes og skråles.

De fleste som omkommer på sjøen faller ut av egen båt eller fra brygger & ved bading.

Det er minst en halv million fritidsbåter i Norge og det er få alvorlige ulykker, en effektiv håndtering av dagens regelverk er mere enn tilstrekkelig.

Politiet kan regere på uvettig kjøring uansett fartsgrense.

Vi har hytte "ytterst" - neste stopp Torungen. Og har en Askeladden som sikkert kan gå i over 30 knop. Inn til Galtesund/Sandvigen/Torjusholmen har vi kunnet kjøre fort, men selvfølgelig under hensyn til annen trafikk, avstand til land osv. Og fra Sandvigen og innover i nesten sakte fart. Og dette har alle vanlige folk gjort, i sine GHer, Herwaer osv.

Det jeg lurte på innledningsvis er om dette ER blitt vedtatt, tydeligvis i Arendal, men såvidt jeg skjønner må det godkjennes i Kystverket. Noen som vet??

Men det blir jo mye triveligere gjennom Tromøysund dersom farten blir lavere.

Er helt enig i dette... De fleste skjønner at lavere hastighet i fjorder fører til at det blir triveligere for alle medmennesker... Skjønner at de som ikke trives så godt på sjøen anser dette med hastighetsbegrensning som et problem....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

norges siste fristed og noe jeg er villig til å kjempe for.

Halledussen da... du kan da løpe så fort du vil og så langt du vil i Norge.. Du kan hinke så fort du vil, gå på hender så fort du vil.... sitte på rævva så lenge du vil... alt dette kan du stort sett gjøre uten å plage andre nevneverdig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da er det jo ikke noe problem for deg andersb. Vinker til deg når du kommer flyvende mens jeg seiler tromøya rundt en ettermiddag, eller fisker ute ved store Torungen :thumbsup: Tromøysund er en mye hyggeligere plass uten hekksjøer på sommeren. Siden en del ikke evner å ta hensyn, må det absolutte fartsgrenser til.

Siden en del ikke evner å ta hensyn, må det absolutte fartsgrenser til.

Helt enig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...