Jump to content

Blir det 5 knop overalt i Arendal?

Havgap

Recommended Posts

Skulle ikke forundre meg om de som har mest problemer med denne fartgrensen også er de som beklager seg mest over veiavgiften på diesel til båten, men forklaringen ligger vel som allerede nevnt på at jo før de når inn til land jo bedre. Så løsningen er vel egentlig å aldri slippe fortøyningene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

jeg synes det er litt sneversynt at det skal settes hastighetsbegrensninger for alle, ikke alle synes denne hastigheten er optimal, og man bør da kunne velge. som nevnt før er jeg ganske sikker på at du ikke vil ha meg kommende forbi med min dype v bunn, håpløst store og tunge motorer i halvplan rundt 15 knuter mens du drikker kaffe da det føles som jeg drar meg meg halve fjorden.

og igjen dette med fartsgrenser, målingen må foretas fra land, i over 15 knop da det ikke lenger er mulig for 2 politfolk å si helt klart man kjører for fort, som det jo er i 5 knop sonen. har ved noen anledninger hatt diskusjoner med politi om min hastighet i 15 knop sonen, noe de har tapt hver gang.

Personlig mister jeg respekten for fartsgrenser når de helt tydelig er tåpelige, og har vært frie før.

med det sagt er jeg flink på å bare kjøre 3-4 knop i 5 knop sonene og prøver å ikke lage bølger der, folk som kjører for fort i middagsbukta f.eks.. ekstremt iriterende.

på utsiden av middagsbukta, og ut mot asker osv, er det store veldig åpne områder med 15 knop fortsatt, ser ikke helt poenget der.

jeg synes det er litt sneversynt at det skal settes hastighetsbegrensninger for alle,

Interessant, hvem skulle vært unntatt for hastighetsbegrensninger da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Interessant, hvem skulle vært unntatt for hastighetsbegrensninger da?

aller helst.. absolutt alle

alternativ, folk med båtførerbevis? kystskipper? båtracing hastighetslisens? mange muligheter.

finnes jo ytterst få legitime grunner til fartsgrensene, tror du 40 åringene i cabincruiser som nesten velter kanoer bryr seg? fjordplog i 12/15/30 knop, er det noe å trakte etter?

Poenget mitt er vel at reglene bør være unødvendige, folk må ta ansvar selv, og eneste som ferdes på fjorden som faktisk kan slite med hekksjø er jo uerfarne padlere i kano/kajakk, som man bør vise hensyn i utgangspunktet.

folk som klager i båt, på hekksjø fra andre når de er ett godt stykke fra land .. bah, selv min gamle mor sutrer ikke over slikt!

Redigert av andersb (see edit history)

Poenget mitt er vel at reglene bør være unødvendige, folk må ta ansvar selv, og eneste som ferdes på fjorden som faktisk kan slite med hekksjø er jo uerfarne padlere i kano/kajakk, som man bør vise hensyn i utgangspunktet.

Det er jeg enig i, men hva når folk ikke tar ansvar? Det finne fortsatt folk som mener dette... og da må noe gjøres..

og ingen kan si en drit på om du blåser avgårde over 60 knop

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

om jeg drar 60 knop, på utsiden av middagsbukta og utover, hvem skader jeg eller sjenerer? dette er da 4X tillatt hastighet. tenkt scenario er da ikke st.hans aften med stappfullt av båter, men vanlig sommerkveld med noen få andre båter, på god avstand. fartsgrensen er jo den samme uavhengig av trafikkmengde, tilsvarende kan jo igjen 15 knop være uansvarlig på enkelte dager med ekstrem trafikk, likevel er det fullt lovlig, så reglene treffer ikke riktig.

annet tenkt scenario, jeg vil bedrifte vannsport, favoritten er wakeboard, dette fungerer dårlig uttaskjærs utenfor 15 knop sonen, ideel hastighet er 16-20 knop, mao vil jeg bryte fartsgrensen konstant mens jeg virrer i sirkel innaskjærs... hvorfor skal det være forbudt? eller enda værre, tenk om jeg skal finne på å stå vannski, da blir jeg jo direkte krimininell, si at jeg da vil ha 20-35 knop. har igjen tube, dette kan klart gjøres uttaskjørs med erfarne folk, men innaskjærs med litt ferskere, hastighet er jo da fort 30-40+

Jeg må jo respektere fartsgrensene så da blir det ikke besøk av meg i Arendal denne sommeren! Båten min gjør 5,7knop på tomgang...

da havner vel du også i politiets register... og får så innstruks om at dette er utelukkende ditt eget problem fordi du har for stor båt med for stor motor, og må etterfølgende kjøre turen din inn ut ut av frigir hver gang du nærmer deg 5.0 på gps.

Ser jo at du forsøker og ro deg i land ved og vri på din egen påstand lengre opp i tråden... men du tok ikke noen forbehold tidligere, de kom når du ble tatt med "buksen nede" og møtte deg selv i døren på sett og vis.

Det er etter mitt syn slike holdninger som du blant annet forfekter her, som er en del av årsaken til at det må/bør innføres hastighetsbegrensinger på sjøen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Joda, men det er mange muligheter Vinke Lanke og andersb.

Problemet er som noen nevner ovenfor at mange ikke tar hensyn. Politiet kan ikke være ute å kontrollere hele tiden. Hvis de kunne det så kunne jo politiet tatt de som ikke viser hensyn, for hensynsløs og farlig kjøring kan kan straffes med dagens regelverk. Så hvis politiet hadde store nok resurser kunne vi beholdt dagens regelverk.

De nye fartsbegrensningene vil hjelpe godt. Gjennomsnittsfarten vil gå ned, og det igjen vil roe de verste bøllene.

Nå skal selvsagt politiet ut å vise seg og kontrollere. Samtidig forstår jo alle at poenget ikke vil være å ta de som kjører i 6-7 knop. I praksis tror jeg heller ikke politiet har mulighet til å påvise at noen har brutt fartsgrensen med 1-2 knop. Likevel vil det ikke være noe problem å ta de som kjører i 12-15 knop i 5 knopssonen. Det er også de man evt ønsker å ta.

Men vet noen noe om Kystverket har velsignet Arendals regler??

Trenger de det da?... er ikke det regulert i kommunale hastehetsforskrifter.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

problemet er jo at dette starter i det små og baller på seg, se på alle 80 sonene som nå skal bli 70 soner, på veien vil jo man få bot for 4kmh over, i % er det marginalt med slakk. Og jo politet er smålige, en venn klarte få bot for 106kmh i 100 sonen, og på videoen ser du bil etter bil etter bil kjører forbi de mye fortere, men de skulle ta han, kliss ny rs4... klart du skal få bot, opplevde samme når jeg kjørte ny q7, snuten skulle ta MEG, men begynte prøve alt mulig å ta meg på, da han jo ikke hadde noen måling som viste at jeg kjørte for fort.

men, virker ikke som noen har tenkt på håndheving av dette, det holder jo ikke i retten at 2 politifolk sier noen "kjørte kjempeeefort altsåååå"

i sverige f.eks. står de jo med laser på land i 5 knop soner og lignende, noe som jo er helt OK.

synes vi kan forby helplanere en gang for alle, så slipper vi dissa svina som liker å kose seg... ingen liker jo at folk har finere og raskere båter enn seg selv.

Nå tok det litt av her både den ene og andre veien :boxing:

Jeg synes det er greit med 5 knop fra innseilingen Galtesund til utgangen av Trømøysundet....eller kansje bare til

til Tromøybroa :smiley:

Nå er ikke jeg kjent i indre Oslofjord men 15 knops grense høres jo rart ut ?? det må være en fart som er satt avhensyn til den store skipstraffiken ?

Tror egentlig dette er noe kommnene kan bestemme selv uten å få velsignelse fra andre myndigheter.

Nå er det vel ikke akurat slik at purken kommer og viffter med bota om man ligger noen få knop over, litt skjønn går nå ann å vise, men nå må jeg spørre hvor mange av dere som har kommentert her er det faktisk som har sett mye båtkjøring rundt Arendal med egne øyne i sommerhalvåret? Selv er jeg oppvokst i Tromøysund om sommeren, i egen båt fra jeg var 7-8 år gammel, den gang var det ikke så ille, men det har bare blitt værre og værre med årene, folk har enda mer penger og skal forlenge penisen sin med en stor flott båt de overhode ikke kan manauvrere (ikke alle, men en god del).

Jobbet en stund som båtmekaniker her i byen, og leverte ut mange båter fra opplag, og jeg må si 50% av de som hentet båtene skulle ALDRI ha fått sitte bak et båtratt. Noen viste ikke engang hvordan de brukte en kontrollboks (speed/gir) på en jolle! det sier litt!

At vi får en fartsbegrensing om sommeren er bare bra! hva haster man etter på sommeren uansett? om man bruker en time eller to ekstra spiller da vel ingen rolle?

Jeg håper politiet får bøtelagt MANGE av de som kjører villmann! mener ikke det er riktig og bøtelegge de som ligger noen få knop over, men braser man gjennom i 15-20 knop med noen vannvittige hekkbølger eller lignende fortjener man fanken ta meg ikke annet!

Hvor bredt kan f.eks Tromøysund være mange plasser? 150-200 meter? det seier seg selv at med 2 svære båter halvplanende gjennom sundet så vil de fleste andre skvalpe noe vannvittig, ikke bare de som er ute, men alle de båtene som ligger fortøyd til land i sundet.

Selv er jeg en Arendalitt som har sett meg lei på idiot kjøringa når det faktisk er til fare for andre og jeg ønsker denne fartsbegrensningen hjertelig velkommen!

Å til dere som uttaler dere som ikke har vært her i fellesferien, ta dere en tur og plasser dere i sundet i ei 12-14 fots jolle å se hvordan det er.

Helt enig med deg i alt du sier :thumbsup: og det er jo ikke båten men Idioten som har klart å få opp knuten på brygga og lagt ut på fjorden som er problemet.

5 knop i hele Tromøysundet ønskes velkommen !!

Det er vel halvplanerne, ikke minst Scand sine båter, som er problemet? Forby den "skiten" også og la fjorden forbli tumleplass for de med hvite laken og/eller lange årer.

OG TIL DEG MOUCHE : Skal si du var ute etter å piske opp stemningen VAR DET NOE SOM SKULLE FORBYS SÅ ER DET SEILBÅTER SOM

HAR SEILFØRING GJENNOM BLINDLEIA SOMMERSTID. DET ER VEL SÅ ILLE AT EN DUST I SEILERSKO OG GENSEREN KNYTTET OVER SKULDRENE SKAL KRYSSE FREM OG TILBAKE I LEIA BARE FORDI HAN SKAL REALISERE SEG SELV OG STÅ PÅ KRAVENE I BESTE FELLESFERIETID :headbang:

Kan være enig i at fartsgrenser skal følges og at man skal være aktgivende og det er VELDIG mange ! Men seilbåter som ligger å dupper og lager kø gjennom Blindleia eller en kajakk som ligger midt i Tromøysundet i fellesferien kan være veldig provoserende !

.... VAR DET NOE SOM SKULLE FORBYS SÅ ER DET SEILBÅTER SOM

HAR SEILFØRING GJENNOM BLINDLEIA SOMMERSTID.

Nå er det vel en tidligere tråd som omhandler nettop dette og den burde du lese. Hvis du lar deg provosere av en seilbåt som ligger og dupper så er det kanskje på tide å vurdere campingvogn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå er det vel ikke akurat slik at purken kommer og viffter med bota om man ligger noen få knop over, litt skjønn går nå ann å vise, men nå må jeg spørre hvor mange av dere som har kommentert her er det faktisk som har sett mye båtkjøring rundt Arendal med egne øyne i sommerhalvåret? Selv er jeg oppvokst i Tromøysund om sommeren, i egen båt fra jeg var 7-8 år gammel, den gang var det ikke så ille, men det har bare blitt værre og værre med årene, folk har enda mer penger og skal forlenge penisen sin med en stor flott båt de overhode ikke kan manauvrere (ikke alle, men en god del).

Jobbet en stund som båtmekaniker her i byen, og leverte ut mange båter fra opplag, og jeg må si 50% av de som hentet båtene skulle ALDRI ha fått sitte bak et båtratt. Noen viste ikke engang hvordan de brukte en kontrollboks (speed/gir) på en jolle! det sier litt!

At vi får en fartsbegrensing om sommeren er bare bra! hva haster man etter på sommeren uansett? om man bruker en time eller to ekstra spiller da vel ingen rolle?

Jeg håper politiet får bøtelagt MANGE av de som kjører villmann! mener ikke det er riktig og bøtelegge de som ligger noen få knop over, men braser man gjennom i 15-20 knop med noen vannvittige hekkbølger eller lignende fortjener man fanken ta meg ikke annet!

Hvor bredt kan f.eks Tromøysund være mange plasser? 150-200 meter? det seier seg selv at med 2 svære båter halvplanende gjennom sundet så vil de fleste andre skvalpe noe vannvittig, ikke bare de som er ute, men alle de båtene som ligger fortøyd til land i sundet.

Selv er jeg en Arendalitt som har sett meg lei på idiot kjøringa når det faktisk er til fare for andre og jeg ønsker denne fartsbegrensningen hjertelig velkommen!

Å til dere som uttaler dere som ikke har vært her i fellesferien, ta dere en tur og plasser dere i sundet i ei 12-14 fots jolle å se hvordan det er.

Beklageligvis så har jeg kjøpt meg en slik penisforlenger og med min ringe båterfaring på rundt 45 år så skulle jeg selvfølgelig ikke uttale meg. Og siden jeg heller ikke er båtmekaniker så skulle jeg ihvertfall ikke si noe, men jeg drister meg allikevel til å komme med en kommentar. Mitt inntrykk er at det er de innfødte som faktisk gir mest f... i de vanlige reglene i dette området! Selvfølgelig så er de ikke alene om å lage jævlige hekkbølger, men mye kunne ha vært gjort om de innfødte/fastboende hadde vist mer hensyn. Og hvor kjent er så jeg i dette området..? Bare hatt landsted i nærområdet i 35 år og deltatt som vaktbåt under båtracet.

Jeg er fullstendig klar over at politiet ikke kommer til å bøtlegge meg om jeg kommer i min båt i 5,7 knops fart, men hvorfor fanken kan de ikke heller sette en fartsbegrensing som det er mulig å overholde og som de også skal håndheve uansett om båten har motor eller går for seil?

Det er vel halvplanerne, ikke minst Scand sine båter, som er problemet? Forby den "skiten" også og la fjorden forbli tumleplass for de med hvite laken og/eller lange årer.

Sånn at vi som har 4 små unger, som elsker å overnatte i båten, heller må holde oss på land?

Det var jo en god ide, takk for den.

Ord kan ikke beskrive hva jeg nå tenker om deg, så jeg lar være. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Vel, 5 knop er noe de aller fleste kan klare og håndheve.

Sier ikke at det kun er turistene som kjører svin og jeg vet også at det er mange lokale som gir f og kjører som de selv vil uten hensyn til andre.

Os som skrevet over, ikke alle med penisforlenger gir f, men der er ganske så mange som gjør det.

Og grunnen til at jeg nevnte at jeg hadde jobbet som båtmekaniker var for og presisere at jeg i den perioden har sett mange forskjellige båtfører her nede, og kan ikke si jeg er imponert over nivået, ikke at jeg er noen verdensmester, men der er nok mange som kunne trengt ett båtførerkurs eller to ja, men det er de jo stort sett ikke lovpålagt og ha, så det skjer jo ikke.

Etter det jeg har lest er vel regelen om fart vedtatt. Det er også delt ut infoskriv som ble sendt ut sammen med årets regning for komunal bryggeplass. Jeg er en av dem som hilser dette velkommen, Det er ikke noe problem om det ko mmer en og annen i 6 knop. Tviler vel på at Politiet kommer til å gjøre noe med dem. Men kommer det et såkalt hangarskip i 9 knop ... så har de jo mulighet til å gripe inn nå.. og det synes jeg er bra.

At vi må på utsiden av Torungen for å kjøre over 30 knop... Gjør heller ikke noe.. når båtene ligger tett i tett ut fra sandvigen fyr...

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...