Jump to content

Blir det 5 knop overalt i Arendal?


Havgap

Recommended Posts

kjedelig båtmekaniker da? min mekaniker, og venn har løpsbåt, vunnet NM flere ganger og har 2 helt brutalt raske båter på henholdsvis 85 og 100 knop...

 

jeg blir forøvrig aldri sur på hverken seilbåter som tvinger igjennom forbruksretten sin, mere glad at de faktisk seiler! :)

 

ikke blir jeg sur på halvplanere heller.....

 

I stad ble bussjåføren jeg møtte på trang bro så glad for at jeg rygga selv om han hadde vikeplikt og burde venta at han tok ned ruta og sa takk :)

 

men jeg blir SUR på politikere og lokale høvdinger som skal tvinge igjennom flere tåpelige regler.

Link to post

Denne regelen om 5/30 knop ble innført her i vestfoldskjærgården i fjor å vil nok bli å finne flere steder langs kysten etterhvert. Litt støy ble det men for de fleste så oppleves fartsbegrensningene som logiske. Vi ble heldigvis kvitt den forferdelige 8 knopen fra Mågerø inn til Kjøpmannskjær, nå er det 30 knop nesten hele veien inn å det er ikke mange områder her fartsbegrensningene føles feil.

De som er avhengie av fri fart må utaskjærs, der er det fritt frem.

Link to post

Er det noen som vet om dette er vedtatt og blir gjeldende fartsbegrensinger??

 

Det jeg lurte på innledningsvis er om dette ER blitt vedtatt, tydeligvis i Arendal, men såvidt jeg skjønner må det godkjennes i Kystverket. Noen som vet??

 

Men vet noen noe om Kystverket har velsignet Arendals regler??

 

Synd det måtte mer enn 50 innlegg til før du fikk svar på ditt enkle spørsmål.

 

Etter det jeg har lest er vel regelen om fart vedtatt.. ....

 

 

Reglene er vedtatt av kommunen, sanksjonert av Kystverket og forskriften trådte ikraft 1.3.2011.

Lokale fartsforskrifter bestemmes av kommunene, men de må som du riktig skriver godkjennes av Kystverket. Kall det gjerne kvalitetssikring.

Link to post

...hvem skulle vært unntatt for hastighetsbegrensninger...?

 

Vel, helt konkret i dette tilfellet med hastighetsbegrensninger i Arendal kommune er fartøy fra Sjøforsvaret, politi, tollvesen, brannvesen, lostjeneste, ambulansetjeneste, legetjeneste og sjøredningstjeneste unntatt fra å følge disse hastighetsbegrensningene såfremt de er under utrykning eller på oppdrag, og hvor overskridelsen av fartsbegrensningene er nødvendig for å få utført utrykningen/oppdraget. Men det var vel kanskje ikke helt ulogisk...

 

Ellers kan det søkes om dispensasjon hos bystyret eller havnestyret for å avvike hastighetsbegrensningene. Om dispensasjonene blir innvilget, skal den ha tidsbegrensning.

 

Ellers er jeg litt overrasket både i denne og andre tråder når det kommer til spørsmål om lover og forskrifter, at man ikke selv slår opp i aktuelle lover og forskrifter først som sist for å finne svar på de spørsmål man måtte ha istedet for å poste spørsmålene på baatplassen.no. Da får man jo nøyaktig svar med en gang, med unntak av fortolkningen av lover og forskrifter hvor det kan være gjenstand for diskusjon.

Link to post

Men seilbåter som ligger å dupper og lager kø gjennom Blindleia eller en kajakk som ligger midt i Tromøysundet i fellesferien kan være veldig provoserende !

Huff og huff... dette var meget trist lesing... Tror du bør ta ditt eget råd til følge siden du lar deg provosere så veldig av seilbåter

 

og det er jo ikke båten men Idioten som har klart å få opp knuten på brygga og lagt ut på fjorden som er problemet.

Legg deg ditt eget råd på hjertet, så slipper du og la deg provosere av mangfoldet ute på fjorden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:headbang:

Kan være enig i at fartsgrenser skal følges og at man skal være aktgivende og det er VELDIG mange ! Men seilbåter som ligger å dupper og lager kø gjennom Blindleia eller en kajakk som ligger midt i Tromøysundet i fellesferien kan være veldig provoserende !

 

En gjennomsnittlig havkajakk marsjer i 4-5 knop, den og alle andre har også lov til å bevege sg saktere.

Vi kan sikkert arrangere slik at du kan få prøve en i Tromøysundet i fellesferien. Du vil oppleve provosert i en HELT annen dimensjon en det du gjør til vanlig i plastplogen din.

 

Jeg for min del har unngått hele sundet og gått utenfor når mulig, takke meg til et ordnet bølgemønster. Jeg padler gjerne også i bølgene på utsiden, trygt og forutsigbart fordi idiotene stort sett har vært på innsiden, fartsbegrensning og aktiv håndheving ønskes velkommen.

Link to post

Tusen takk til "Atteglass". Da blir det sånn og da får vi forholde oss til det. Som sagt har jeg en skjærgårdsjeep og det har vært greit å kjøre raskt inn fra Mærdø til Arendal for å handle. Når det er sagt har vi som regel kjørt og kost oss i sakte fart. Så ikke noe problem dette her.. Det jeg synes var litt ulogisk, slik jeg leser, er at man må utenfor store Torungen for å kjøre raskt. Hadde vel holdt med hundre meter av land på utsiden av Tromøy/Mærdø osv.

 

Og jeg har kajakk!! :smiley: Og har fortsatt kjekk båt til alt mulig annet enn å kjøre fort. - det blir vel renessanse for 4- eller 6 hk motor! :cool:

Link to post

Og der fant jeg forskriftsteksten: men skjønner ikke helt.. 5 knop nærmere enn 100 meter osv. Tror Galtesund er mer enn 200 meter (her og der ialle fall) - da kan man altså kjøre i inntil 30 knop, og så er det fritt frem utenfor...?? Da innebærer ikke dette så stor forskjell. Midt i Galtesund/Tromøysund kan man for oss vanlige dødelige holde 15/20 knop og komme kjapt frem. OG forutsatt at det ikke er andre forhold som innvirker, bør slakke av og unngå hekkbølger ved passering av robåter, barn i seil-/småbåter osv.

 

Se http://websir.lovdata.no/cgi-lex/wiftzsok?bas=lti+ltii&emne1=fartsbegrensninger*+&sok=fast

 

§ 1. (fartsbegrensning)

 

30 knop er høyeste tillatte fart på sjøen i alt innaskjærs farvann ut til 100 meter utenfor de ytterste punkt på land, holmer og skjær mot åpent hav som er synlige over vannflaten.

 

5 knop er høyeste tillatte fart i tidsrommet 1. mai til 31. august

 

a) i alt farvann nærmere enn 100 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlig over vannflaten.

b) i indre havn. Dette gjelder alt farvann

- vest for en rett nordlig linje gjennom nordligste punkt på Skilsøypynten (posisjon 58° 27,5' N, 008° 46,8'Ø)

- nord for en rett vestlig linje trukket fra Tromøya til Hisøya, gjennom posisjon 58° 26,9' N, 008° 46,9'Ø ved Lille Skottholmen lanterne og

- øst for Strømsbroa (posisjon 58° 26,72' N, 008° 4 4,7'Ø).

 

5 knop er høyeste tillatte fart hele året i følgende farvann:

 

a) i Nidelvens løp. Dette gjelder alt farvann

- vest for utløpet til Hølen, avgrenset av en linje trukket fra Revsnes (posisjon 58° 26,4' N, 008° 43,2'Ø) til Tangen (posisjon 58° 26,3 ' N, 008° 43,3'Ø)

- nord for en linje trukket mellom Gjervollsøy (posisjon 58° 24,8' N, 008° 44,5'Ø) og Utnes ved Klaua (posisjon 58° 24,9'N, 008° 44,6'Ø),

- nord for en linje trukket mellom Gjervollsøy (posisjon 58° 24,5'N, 008° 43,4'Ø) og Ytre Skauholmen (posisjon 58° 24,4' N, 008° 42,9'Ø) og mellom Ytre Skauholmen (posisjon 58° 24,8'N, 008° 42,8'Ø) og fastlandet (posisjon 58° 24,3'N, 008° 42,8'Ø) og

- Nidelvens løp, så langt det er farbart med fartøy fra sjøen.

b) på innsiden av Flosterøya. Dette gjelder alt farvann

- vest for en rett nordlig linje trukket gjennom posisjon 58° 33,03'N, 008° 59,55'Ø ved Kilsund lykt

- sør for Fantoddbrua (posisjon 58° 33,2' N, 008° 5 8,1'Ø) og

- nord for en rett vestlig linje trukket fra Jamseng på Flosterøya til Helleren, gjennom posisjon 58° 30,8' N, 008° 54,0'Ø ved Furuholmens nordspiss.

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post

Og der fant jeg forskriftsteksten: men skjønner ikke helt.. 5 knop nærmere enn 100 meter osv. Tror Galtesund er mer enn 200 meter (her og der ialle fall) - kan man kjøre over 5 knop da??

 

Forutsatt at du da til enhver tid befinner deg i et område med minst 100 meter til land alle veier så er vel svaret et ja?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Og der fant jeg forskriftsteksten: men skjønner ikke helt.. 5 knop nærmere enn 100 meter osv. Tror Galtesund er mer enn 200 meter (her og der ialle fall) - kan man kjøre over 5 knop da??

 

Slik jeg tolker det, er det 5 knop som gjelder i angitt datointervall. Utenfor dette blir det som du beskriver.

 

Det virker jo som stemningen er ganske unisont positiv fra medlemmer med lokal tilknytning, så kanskje er den på sin plass.

Link to post

[quote name='Havgap' timestamp='1299923855' post='1106735'

 

Egentlig synes jeg kanskje at dette ikke går langt nok, kunne godt vært en mellomgrense på ca 15 knop ut til kystlinjen..

Forsåvidt enig, når det er en del trafikk på fjorden. En ettermiddag hvor det kun er en båt på tur ut mot torungen synes jeg det er ok med 30 knop. Sjekta mi oppnår aldri den farten men.. for dem som kan.. :thumbsup:

Når det gjelder Galtesund, fra Sandvigen fyr og innover, synes jeg farten kunne være 5 knop. Det er mange som har båtene ved brygger innover her.. og Store hekksjøer liker vel ingen av disse

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Enig, eller "ikke uenig"... Og mest aktuelt 15. juni - 15. august.. Og jeg har sett hvordan båtene ligger og vasker, de som er fortøyd rundt Sandvigen. Hadde hjulpet mye hvis "bølgemakerne", spes halvplanende båter ikke kunne komme opp i mest skadevoldende fart.. Men skjønner ikke at ikke skipperne ser bakover.. Mye fjols på fjorden - sukk -

Link to post

Linken i innlegg #61 krever et passord. Bruk heller denne linken:

Forskrift om fartsbegrensning i sjøen i Arendal kommune.

Her er et kartutsnitt fra høringspapirene som viser hvordan reglene vil se ut i det omtalte området. Det er fremdeles masse plass til de som beveger seg opp mot 30 knop.

Jeg er enig i at farten godt kunne vært redusert i Galtesund helt ned til Sandvigodden lykt, ja kanskje til og med Håholmen.

 

arendalsfartkart.jpg

Link to post

Som en god del har påpekt, er bølgene oftest et større problem enn farten; farten er bare ubehagelig (av og til farlig) når den raske er nær.

 

Sjøveisreglene er klare på dette med å ta hensyn og ikke være til ulempe eller fare for andre, altså ikke sette særlig sjø; det hjelper ikke en kajakk eller unger i en jolle noe særlig å vite at de tunge bølgene kommer fra en båt 200 m borte (bortsett fra at de er enda verre nær den båten som lager bølgene).

 

Men alt preiket om fartsbegrensninger og diskusjon om hva fartsgrensene skal være og hvor, anser jeg som delvis en måte å kunne distansere seg fra pålegget om å ikke være til ulempe for andre.

 

For eksempel: Ser man en båt fortøyd 300 m borte, og vet (og det burde man vite!) at i de 10 knopene man holder, lager man svære bølger, får man sette opp eller ned farten så bølgene ikke blir særlig store 300 m borte. Og er farvannet for trangt, eller det er andre båter nærmere, kan man bare gjøre én ting: Sette farten ned.

 

Og så vil noen straks ile til med at kan man ikke dregge forsvarlig slik at båten ikke dunker borti fjellet i sjøgang, har man ikke noe der å gjøre! Til dét er å si: Ofte er bølgene så store at det ikke er nok med forsvarlig dregging! Så dette blir et argument for at egentlig får folk fortøye kun på de mest skjermede stedene; skal fartshungrige kunne utfolde seg, er i praksis store deler av kysten blitt umulig å bruke som landingssteder.

 

Dersom alle helt ut tok de hensyn de skulle ifølge reglene, ville fartsbegrensninger flest være overflødige.

 

Saken er vel at svært mange har båter som kan gå både 15 og 20 og 25 og 30 knop - eller mer - og noen av dem vil fanken meg kunne kjøre det båten tåler, uansett hvordan andre har det! Til nød kan de godta enkelte fartsbegrensninger enkelte steder og enkelte perioder - men ønsker egentlig fri fart og å slippe å tenke på andre. Og et viktig (og forsåvidt logisk, men ikke gyldig!) argument fra mange av dem, er at de har båtplass langt inne i en fjord, og må kjøre fort for på "rimelig tid" å komme seg ut til attraktiv øygard.

 

Altså: Flere båtplasser i den attraktive øygarden!

Link to post

Jeg ser at jeg har misforstått totalt endringen. Det er snarere snakk om en oppmykning av reglene. Hvor smart det er å samle hurtiggående trafikk i enn tynn tarm midt i sundet kan vel også diskuteres. Sonene burde i det minste vært utvidet til det doble slik at det ble 5 knop i de trangeste passasjene. Jeg må si jeg er skuffet. Dette fører til at Galtesund og Tromøysund blir mindre trivelige i ferietiden.

Link to post

Hyggelig at noen ble provosert av seilbåt/robåt/kajakk innlegget mitt :tongue:

 

Den traff tydeligvis ! men såpass må tåles når en kommer med usakelige ting om eiere av hel og halvplanende båter.

Vi er alle forskjellige og jeg er vokst opp i seilbåt så no hard feelings :yesnod: sier bare at det ikke altid passer å

ha kun seilføring når man går under Justøybroa på lik linje som at det ikke kan aksepteres å legge fjorden tør med en halvplaner.

Poenget mitt var også at det umulig kan være den ultimate kajakk opplevelsen å ligge midt i Tromøysundet i fellesferien når du kan smygge deg langsland mange andre steder :wink:

 

Her må man følge reglene som gjelder for område man ferdes i og selvfølgelig aktsomhet når det gjelder fart og hekksjø.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...