Jump to content

Dugger veldig i snekken min.

Fausken

Recommended Posts

Hei, eg har ei tresnekke som eg har fikset litt opp og bruker til hobbyfiske og fine båtturer. Har hatt endel arbeid med den men har endelig begynt å bli fornøyd.

Her er eit par før og etter bilder.

5486189_520x0.jpg

DSC04431.jpg

Men er veldig plaget med at båten slår seg veldi inni styrehuset og det legger seg vann på innsiden av taket å andresteder så den blir veldig fuktig. Har rikelig med ventiler. Vist eg lar døren stå åpen har eg ikkje problem med at det slår seg. men har nesten ikkje mulighet til å ha så mange flere ventiler. Er det noko anna eg kan gjer for å hindre at det slår seg slik?

For å få god luftgjennomstrømming så må det være store nok dimmensjon både på inn- og utluftingen. Ofte er det for små ventiler og hvis en skalker alle luker og dører, stopper luftingen opp.

I ditt tilfelle har du heller ikke luke i baugen. Jeg ville nok montert en luke foran, både for lufting og ikke minst for sikkerheten.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Er enige med de andre, ventilene dine er nok altfor pinglete. Der du har ventilen på lugartaket burde du satt inn en luke som kan stå i litt åpen stilling uten at den slipper inn regn. Jeg gjorde det slik på en seiler jeg hadde før. Og i plexiglasset i luken satte jeg inn en slik ventil som du har oppe på styrhustaket. Fuktighetsbekjempelsen for ditt vedkommende handler om gjennomtrekk!

Eg driver å spekulerer på å bygge meg selvlensende dekk, trur dokke dette hadde hjelpt på fuktigheten i båten? for det blir jo altids liggende litt vatten ned i kjølen. vist eg blir kvitt dette vil vell kanskje dette hjelpe på eller ?

Når du har såpass mage ventiler og likevel har fuktproblemer innvendig, så betyr det at du har minst en lekkasje der vann kommer inn! Jeg har kun to Elektrolux ventiler i båten (dvs de manuelle blanke), og har alltid tørr båt. Jeg var en stund plaget med fuktighet i forpiggen, men det viste seg å være en lekkasje rundt dreggluka forut som fordelte fuktighet oppunder takplatene. Straks dette var utbedret så ble båten tørr og fin innvendig og har holdt seg slik siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...