skibsplast ohoi Startet 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2011 Broren min har lyst å prøve båtlivet og har spurt meg om råd om båtvalg Han er usikker på om han skal gå for diesel eller utenbords bensin, men ønsker en liten kabin og toalett. Etter å ha lest Finn annonser i vinter sitter han igjen med Yamarin 68DC med 150 hk eller Skibsplast 690 med 210 hk QSD Er det noen her som her som har brukererfaring eller gode råd jeg kan formidle videre til broderen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Bergen dørk Svart 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 Skibsplast 690 er en flott båt. Har flere likhetstrekk med Askeladden Voyager 705. Veldig praktisk dobbel stikkøy og skikkelig toalettrom + flott uteplass. Og så er diesel tingen, spør du meg....men selvsagt avhengig av bruksområde, som du sier lite om. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bitteliten Svart 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 Av en eller annen merkelig grunn har Yamarin båter en tendens til å vinne stort sett alle tester de er med i. Det er også norges mest solgte båtmerke. Kanskje rett og slett fordi de lager forbaska bra båter? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Tester utført av journalister som ellers ikke blir omtalt i særlig hederlige vendinger? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
haugi Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Men uansett er Yamarin veldig bra båter, har selv hatt en, og også to Finnmaster som er noe av det samme med hensyn til sjøegenskaper. Har vært kjempefornøyd med disse båtene. Så det er ingen innvendinger mot og kjøpe Yamarin:) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 For en båt av denne størrelsen vil jeg uten tvil valgt Yamarin, mest på grunn av utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Skipsplast har vel samme båt med utenbords,685. Bra båt dette,med bedre fasiliteter enn Yamarin dersom turegenskapene er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Takk for gode svar. Vanskelig å beskrive bruksområdet da han ikke har hatt båt på noen år. Brukere er familie med tre barn, hovedsakelig dagsturer, fra båtplass, men han drømmer også om å trekke båten over til vestlandet, og da blir vel Skibsplasten kanskje litt tung. Maks vekt på henger til Caravelle T5 er vel 2500 kg, men det blir vel litt knapt med 400 kg på hengeren om oppgitt vekt på båten er riktig (2100 kg) Jeg tror begge båtene er gode, og at begge bør ha en god andrehåndsverdi, så da står vi vel igjen med spørsmålet diesel eller bensin. En ting som taler for diesel er at det er langt mellom muligheten for fylling av bensin fra marina der den skal brukes mest. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Skvulpen Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 (redigert) For en famile på fem er vel begge disse båtene noe snaue plassmessig, men med tre barn ville jeg satset på den båten som også har den beste forkabinen. Unger liker å ha tumleplass, ly fra solen, omkledningsrom, plass til leker, bøker, data, osv. Ingen er så gode til å lage gode kombinasjonsløsninger og romslige kabiner som Skibsplast. Uten at jeg har vært inne i Yamarinen selv, så vil jeg, basert på sammenlignbare båter i samme størrelse, anta at der er mer kummerlig, lavt under kabintaket og trangt, sammenlignet med Skibsplasten. Designmessig synes jeg også Skibsplast lager finere båter enn Yamarin. Skibsplast oser kvalitet ned til minste detalj, Yamarin og andre finske båter bærer mer preg av harde plastflater, kantete design og "minimalisme" ... (Just my personal view ...) Det avgjørende moment mellom disse to blir vel likevel kanskje motorvalget, som du selv er inne på. Her vil bruken og behovet avgjøre, det må de tenke gjennom før de velger. Tilgang til drivstoff på lengre turer kan være det som bikker i dieselens favør. Fem personer med mye pikkpakk gjør dessuten båten tung, da blir kanskje 210 dieselhester et bedre valg enn en 150 HK påhengsmotor. Og som nevnt ovenfor, Skibsplast har en tilsvarende modell med påhengsmotor. Samme skrog, samme gode forkabin, men noe annen innredning på uteplassen, Skibsplast 685 Uansett lykke til med prosessen! Redigert 13.Mars.2011 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Det var jo to litt forskjellige båter dere sitter igjen med egentlig. Som alternativ til Yamarinene ville jeg også vurdert Nordkapp 760. Jeg har hatt min Skibsplast 690 et par år nå. Er godt fornøyd. Jeg valgte denne pga pris, dieselmotor, innvendig plass og innvendige løsninger. Stick cabinen er bare helt genial. Båten har skikkelig bysse og eget toalettrom. Kalesjeløsningen er god. Jeg var ute etter nyest mulig båt med mest mulig boplass. Det eneste jeg ikke er like fornøyd med er at sofaen fremme, som gjøres om til dobbelseng vha puter er litt ubehagelig å ligge på for to voksne. Men det har jeg løst med å lage til en egen madrass. At Skibsplast er et anerkjent merke var også av betydning. Men for dere står det om diesel eller bensin/utenbords. Det er selvfølgelig pluss og minus sider med begge alternativ: Diesel negativt: Litt mer støy/lyd/vibrasjoner. Dyrere servicer pga drev + motor. Diesel positivt: Drivstofforbruk. Dieselpriser (avg.fritt) Bedre/større badeplattform Bensin negativ: Pris på bensin Bensin positiv: Støy/vibrasjoner, rimeligere service, fart. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
skibsplast ohoi Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 (redigert) Diesel negativt: Litt mer støy/lyd/vibrasjoner. Hvor plagsom vil du si støyen er? Kan man føre en grei samtale med kalesjen oppe? Hadde en Skibsplast 600 for noen år siden. Meget fornøyd med båten, men klarte aldri å venne meg til støyen. Redigert 13.Mars.2011 av skibsplast ohoi (see edit history) Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Goran Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Her er kommentarene fra Vi-menn båt sin test av Skibsplast 690. Du finner hele testen på Vi-menn båt hjemmeside. Fart og støy: 5 Rent bortsett fra litt skrangling fra pantryet, er lydbildet stille og fint både fra skrog og motor. Overraskende nok er støyen lavere ved en cruisingfart på 29 knop enn den er ved 22 knop (79,7 dBA mot 82,6 dBA). Det er blant de aller laveste i klassen, noe som teller høyt i en turbåt som denne. Toppfarten på 37 knop er meget raskt for en båt av denne typen. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
skibsplast ohoi Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Takk for tipset, har videresendt link til broderen. Fikk nesten litt lyst på denne selv etter å ha lest testen i Vi menn Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Goran Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 PS! Min er til salgs :-) Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Bergen dørk Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Nå, hvilken båt skal du over på, da? Ligger den på Finn? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Goran Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Her er testen jeg viser til (for andre nyskjerrige) http://www.klikk.no/motor/baat/article301885.ece Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Goran Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Nå, hvilken båt skal du over på, da? Ligger den på Finn? Den lå på Finn i høst, men da var det dårlig respons. Venter på finvær nå så skal den klargjøres for salg igjen. Hvis det blir salg får jeg se hva det blir. Vurderer felles båt med svigers, da blir det ca 15-16 fot økning. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
skibsplast ohoi Svart 17.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 Har du forsøkt å trekke Skibsplasten din på henger? Ser den er oppgitt i enkelte annonser til 2100 kg, med jeg vet ikke om dette er reelt eller teoretisk vekt. Send meg gjerne en IM med finn koden på den annonsen du hadde Goran, og hva du er villig til å selge for, så skal jeg formidle den videre til broren min. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Bergen dørk Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Hvordan gikk dette da, og er det smart å velge Skibsplast (er en del brukte 690 på markedet) nå når fabrikken er konkurs? Mulig å få fatt i reservedeler ol? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.