Jump to content

Hva er beste antenne for FM-radio i båt

Biscaya

Recommended Posts

Har montert ny FM-bil-radio i båten og søker etter en god antenne til radioen. Vanlige bilantenner har jeg forstått bruker bilens karosseri som jordplan. I en båt av plast funker vel ikke dette?

I gamle-båten monterte jeg en Bosch dipol-antenne på god og vel en meter med forsterker som ble limt på vinduet. Fungerer helt greit.

Hva slags antenne bør jeg velge nå? Hvem i Oslo / Bærum / Asker har godt utvalg?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

nå syns jeg det ble fryktelig useriøst her :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har AIS-mottaker med egen VHF-antenne. Her koblet jeg på et vanlig BNC T-ledd på antennen, med en gren til AIS-mottakeren, og en til FM-mottakeren. Funker utmerket! Så der sparte jeg en ekstra "pinne" på hyttetaket, - enkelt og billig.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For en gangs skyld er jeg enig med deg jeglikerdegogså (surreehue?! :giggle: ).

Selv her i grav alvorlige tekniske Åpent Forum må det være mulig med litt humor!

Lars H. :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ups jeglikerdegogså, er dette en antenne du har testet og anbefaler, eller en tilfeldig FM-antenne du fant på nettet? Nå er jeg ferdig med humoren og tenker profesjonelt som pensjonert elektronikkingentingjør!

Lars H. :wink:

Nå falt du mange hundre prosent i min anseelse, man vurderer vel da ikke for fa . . . ikke en antenne etter hvor "fancy" den ser ut? Her er det både bakere, asfaltarbeidere, butikksjefer og jeg ikke vet hva som fort tar slikt for god fisk og lar seg lure til kostbare investeringer med elendig resultat.

Skal du anbefale en antenne i en tråd med tittelen "Hva er beste antenne for FM-radio i båt", bør du holde deg unna dersom du ikke har noe vettugt å fare med!!

Og for å være litt nostalgisk, så kan jeg dra en historie fra skoletiden (i steinalderen). Jeg sto ved tavlen om forsøkte å forklare hva jeg hadde forstått av Ohm's lov med uttalelsen "Jeg tror at strøm og spenning og . .. . ", da lærenen avbøt meg med følgende kommentar: " DU SKAL IKKE TRO MIN GUTT, DU SKAL VITE!"

Lars H. :headbang:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...