Avsluttet_1 Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 14.Mars.2011 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) Tusen takk for at du kanskje forstod hva jeg mente! Og du har helt rett, alle vanlige FM-antenner ligner på hverandre iom. at de er rundt meteren lange og peker oppover! Lars H. Gammel blid gubbe Redigert 14.Mars.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Avsluttet_1 Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Ta en refresh på nettleseren din, jeg har byttet brukernavn tilbake fra Larseus til Lars H. (som står for Lars Harald Helgesen) for lenge siden. Og les hva jeg skrev: Du skal vite og ikke tro! Og jeg tror ikke i det hele tatt på noe gudommelig. Men nå må jeg se til å lage meg litt middag (fruen er på jobb), så i mellomtiden kan du tenke deg om og roe deg ned litt til jeg er tilbake. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lett match Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Kan du ikke da tulle direkte med han, så slipper vi andre til stadig å lese tulle innleggende dine. Så det er ikke lov å foreslå en mast som vil gi dekning på alle kanaler du vil ha? Det var 1 innlegg Lett Match. Dersom du leser litt mellom linjene på det jeg skriver så skjønner du kanskje hva jeg mener (selv om jeg egentlig tviler). Det er helt greit å komme med humoristiske innspill av og til, men la ikke tulleinlegg bli det vanlige. Mener du å fortelle meg at noen av antennene på den masten du viser til egner seg som mottaker antennet for FM i en båt? I så fall har du mye å lære, eller så skjønner du ikke hva jeg egentlig mener om tulleinnlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Problemet med antennen "Hideaway", er jo nettopp at du gjemmer den vekk, ikke bare for øyet, men også for signalene fra senderne. Uannset type antenne, så gir den best mottak fritt og høyt montert. For å svare litt mer seriøst enn dine tilfeldige søk hos nettbutikker, vil jeg nevne slike TV UFO-antenner med forsterker som mange allerede har montert. De har gjerne egen utgang for FM-radio, og kan i mange tilfeller gi et meget godt signal til FM-radioen. Lars H. Redigert 15.Mars.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Retox_93 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Vis man har en lanterne mast av aluminium eller annet ledende material kan man jo skru en ledning fast i den, og ned til Fm radioen. Hva med rekkverket på båten`? går det ann å koble opp med Fm radio? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Det forutsetter at masten har en lengde som stemmer overens med de bølgelengder du skal bruke antennen til. Hvis ikke vil du få en dårlig antenne. Hvorfor ikke bare montere en bilantenne? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lett match Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Har montert ny FM-bil-radio i båten og søker etter en god antenne til radioen. Vanlige bilantenner har jeg forstått bruker bilens karosseri som jordplan. I en båt av plast funker vel ikke dette? I gamle-båten monterte jeg en Bosch dipol-antenne på god og vel en meter med forsterker som ble limt på vinduet. Fungerer helt greit. Hva slags antenne bør jeg velge nå? Hvem i Oslo / Bærum / Asker har godt utvalg? Som du er inne på så er litt av problemet med bilantenner jording. FM (100MHz) har en bølgelengde på ca. 3 meter og en halvbølgedipol skal da være 1,5m, på biler blir dette ikke helt praktiskt og derfor brukes det antenner med en lengde på 75 cm, når denne festes på en elektrisk ledende flate (jordplan) virket denne som et "speil" og den "elektriske lengden" blir 1,5m. En "bil" antenne montert på en båt blir ikke optimal men som oftes god nok, i alle fall dersom du stort sett ferdes i Oslofjorden. Selv har jeg en bærbar FM/DAB med teleskopantenne som virker helt greit, nå har jeg seilebåt med dieselmotor så jeg er ikke plaget av støy fra bensinmotor. Et lite tips, dersom du først skal montere en antenne som krever litt arbeid, tenk også på at FM blir borte om ikke så mange år. DAB sendes på ca 200MHz og UFO antennen vil kunne benyttes, DAB signalet kommer da på "TV" pluggen, antenne pluggen passer neppe men den kan byttes. Riktignok er det forskjellig polarisasjon på DAB og TV men jeg tror det skulle gå greit så lenge du ikke er i ytterkant av dekningsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 søk på marine fm antenna på ebay, der får du opp et godt utvalg. Utvendig glassfiber og ned til de helt enkle du gjemmer bak radio. Det siste har holdt for meg 2$ pluss frakt Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Kan denne http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/FM-dipolantenne/ brukes til båtradioen? Kjøpte en slik i dag, men den har feil kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 En helt grei FM-antenne det der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom-ass Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Enig! Slike Kommentarer ødelegger så mye! Veldig bra tråd om et kjent problem som JLDO ødelegger! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 22.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2011 (redigert) Jeg bruker en rund triax tv antenne med splitter til TV og radio. syntes jeg har ufattlig dårlig radiosignal. TV er helt super. er dette en fullgod antenneløsning til radio? kan det være radioen min som er gammel å dårlig(pioneer bilradio fra ca 1990) vurderer bytte av radio eller montere egen radioantenne. antennen står på targabøyle og skal ha god høyde også. har sjekket koblinger fra splitter til radio flere ganger, ny splitter har jeg også. Redigert 22.Desember.2011 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 (redigert) Pioneer bilstereo hadde en radio som var helt elendig på den tiden, hadde noen slike og radioen falt ut bare man passerte en lyktestolpe . Tipper du vil få et helt annet mottak dersom du bytter ut denne radioen. Blaupunkt hadde og har fortsatt gode radiomottakere. Kjøpte en ny Sony cd+radio for 295,- i sommer og stappa en bilantenne i skottet bak radioen. Ble positivt overrasket over mottaket på denne radioen selv med denne tvilsomme monteringen av antennen Redigert 23.Desember.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 (redigert) Jeg bruker en rund triax tv antenne med splitter til TV og radio. syntes jeg har ufattlig dårlig radiosignal. TV er helt super. er dette en fullgod antenneløsning til radio? kan det være radioen min som er gammel å dårlig(pioneer bilradio fra ca 1990) vurderer bytte av radio eller montere egen radioantenne. antennen står på targabøyle og skal ha god høyde også. har sjekket koblinger fra splitter til radio flere ganger, ny splitter har jeg også. Jeg har samme antenne catrine , og bruker den kun til tv , men pga dårlige forhold på radioen ønsker jeg nå å koble radioen til slik som du , har faktisk ikke tenk på muligheten før jeg leste denne (hartilogmedkjøptnyfmantenne ) Det som slår meg er at denne antennen har innbygget forsterker som må ha spenning for å virke , når du bruker tvèn sender denne ut en spenningen via antennekabelen som slår på forsterkeren , da lyser en rød diode på antennen , sjekk dette når du bruker radioen og evnt.slå på tvèn og se hva som skjer ? Mener antennen må ha en "egen" boks med 12V uttak for å brukes kun som FM antenne . I mitt tilfelle er det rikstv boksen som sender ut 5V til forsterker ,tror jeg Redigert 23.Desember.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Sjøga Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 jeg har egen forsterker til antennen. og før jeg satt in tv prøvde jeg både med og uten forsterker(justerbar) klarte å justere så det ble forskjel på radio, men ikke bra nok, når jeg søker på auto så tar den ikke inn noen kanaler(radio)brukte dette hele sommeren og var ikke fornøyd med det(tenkte det var dårlig radio) så kjøpte jeg tv med innebygget dekoder på seinsommeren og satt inn den. var utrulig hakkete bilde. kobblet bort forsterker og bruker bare 5v fra tv til antenne. ble helt supert, ikke hatt noe problem med det,ligger jeg bak høye fjell på alle kanter får jeg ikke inn tv(ikke så rart syntes jeg)ogi hjemmehana på nøtterøy ved tønsberg får jeg inn østfold og vestfold helt fint. så trur antennedelen er bra til tv. nå kommer jeg til å bytte radio uanset(står inne under dekk og jeg vil ha en med fjærnkontroll som jeg kan styre ute) bruker mye radio, så kommer til å gå for blaupunkt trur jeg. er den også dårlig, så blir det egen radioantenne på targabøllen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2011 bruker mye radio, så kommer til å gå for blaupunkt trur jeg. er den også dårlig, så blir det egen radioantenne på targabøllen. Kjøp en radio med DAB. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
taunus Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Nettopp... DAB fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Da det er dårlig DAB dekning i nøtterøyskjærgården er det dårlig alternativ å bare ha det, kan selfølgelig vurdere en med DAB i tilegg til FM. da FM kommer til å gå ut om få år. men dags dato er DAB dårligere en FM her. Men noen som vet om det er like god løsning å splitte opp signal fra TV antenne som det er å bruke egen FM antenne?? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 (redigert) Eg hadde en ekstern radioantenne bak instrumentpanelet på gamlebåten, og når eg kobla den til UFO med strømtilf./splitter så synest eg radiosignalene ble bedre. På dagens båt er eg derimot ikke fornøgd. (har samme løsning/utstyr som gamlebåten) Eg har ene utgangen til en 22"Philips tv, og den andre til 24"Finlux tv + radioen. Tenkte eg skulle koble begge tv ene på samme utgang og radioen på den andre som en test, men har ikke kommet så langt ennå. Har ufo en på pushpit lavt nede, og det vil jo utgjøre litt da eg hadde den 1.5 meter høyere på gamlebåten. Det trådløse nettverket ødelegger også for radiosignalene så her må eg prøve med litt omplassering. Redigert 24.Desember.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.