Framtia Startet 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2011 Håper noen kan gi meg tips om hvordan jeg skal løse dette: Har Raymarineinstrumenter som er sammekomblet via Seatalk, og jeg har videre en E85001 Interface som har en RS232 utgang hvor jeg kan koble til PC og få tilgang til alle NMEA-data. Nå skal jeg i tillegg montere en AIS-transponder som også skal kobles til PCen via RS232. Har kun en RS232-kontakt på PCen. Hvordan løser jeg dette? Kan man bruke en splitter slik at PC er tilkoblet både E85001 og transponderen samtidig, eller kan jeg koble transponderen til E85001 interface? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Biscaya Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Det går ikke å koble disse to inn på samme inngang på PC'en. Dette fordi 1): De vil "Prate i munnen på hverandre" og 2): De operer på forskjellige datahastigheter. Standard NMEA går på 4 800 bit per sekund mens AIS kjører 38 400 bit per sekund. Jeg ville skaffet meg en RS232- USB overgang og kjørt en signalene over denne. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Framtia Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 takk for kjapt svar. Har en slik overgang liggende, så da prøver jeg det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mateco Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Bruk en multiplexer! Ala denne: Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 USB til serie er no' dritt. Socket Communications har kort som gir en, to eller fire serie I/O. Konfigurerbare for RS232, RS424 og RS485. Hastigheter opp til 921 k. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.