Jump to content

Firma i Kristiansand som kan båtelektro?

ArtVendalay

Recommended Posts

Kjøpte meg en eldre Alfa24 i fjor, og hadde en fin sesong med den.

Foran denne sesongen skulle jeg gjerne ha "renovert" elektronikken i hele båten, mye som fungerer halvgodt og mye som ikke fungerer.

Jeg startet med å fjerne dashbordet og ta ut de gamle kontrollpanelene. Jeg ble først da obs på hvor mye ledningspagetti og "løse tråder" jeg hadde under der.

Jeg hadde opprinnelig et ønske om å gjøre dette selv, og lære meg litt enkel elektronikk underveis - men biter i det sure eplet og innser at jeg trenger bistand med dette.

Kan noen anbefale et kyndig menneske i Kristiansandområdet som ikke krever blodpris for den slags arbeid

Hvorfor ikke gjøre alt selv?

Det er ikke vanskelig å legge opp et nytt elektrisk anlegg i en båt. Eneste du må ha kontroll på er Hvilke ledning som er + og - (Jord)

Det du trenger er ofteste

Ledning. Svart og Rød

Kabelsko og Kabelskotang

Sikringer og brytere til det du trenger av lys og annet

Koblingskinne Til + og -

En god avisolering tang

Får å gjøre det fint, Kan du bruke f.eks klammer, K-rør., Kabelskinner. Av plast

Evt markere ledningene sån at du vet hvor de går. En liten liste

Er ferdig å gjøre det e i sjekta mi nå. Tok meg ikke mange timer. ( Holder på å ta Elektrikker utdanning)

Du kommer til å spare en del penger å gjøre dette selv. Og det skader jo ikke å lære litt elektronikk thumbsup.gif

Lykke til cheers.gif

Svarer egentlig ikke på spørsmålet jeg heller:

Personlig ville jeg brukt ledninger i flere farger eller fargemerking med limbånd/ elektrikertape for å skille ulike funksjoner.

Med tålmodighet kan du erstatte en ledning ad gangen.

Er ledningene dårlige eller er det brytere med mer som er dårlige?

Du kan kanskje korte litt inn på ledningene for å skape god kontakt hvis de er korrodert i endene.

Dere har jo selvsagt gode poeng begge to. - Dette var intensjonen min.

Etter at det komplette kaoset (Det er virkelig et kaos) av ledninger, løse tråder, snåle tjuvkoblinger og loddinger åpenbarte seg vurderer jeg det slik at dersom jeg skal få tid til å fullføre alt det andre jeg har startet på i vinter, og samtidig få en lang og god båtsesong, så trenger jeg nok hjelp til å kartlegge litt.

Min kompetanse og erfaring med ledninger begrenser seg til å ha byttet kabelsko på startmotor.

Da jeg kjøpte Joda 7500 var det kun kjøleskap og motorinstrumenter som virket elektrisk.

Ikke tale om at jeg hadde sjans å finne ut av det sjærereiret under dashbordet, reiv ut alt og la opp nytt alt unntatt ledningene ut til lanternene.

Det var mye enklere enn å fikse det som var der.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

sliter me samme problemet i min sjømann22

en hel haug med ledninger og ett ekstra koblings panel med knapper som lyser når man trykker på dem men ingen ting skjer å sikringer om ryker etc.

jeg kommer også til og la ledninger som går fram til lamper og \ lanterner stå og rive vekk alt det gamle , samt skru ut instrumenter og koble dette på nytt i ny dasjbord plate og så mangen knapper som jeg TRENGER.

skal også legge opp koblings skinne pluss og minus ut i fra hovedstrømbryter. og montere inn nye flatsikrings holdere.

jeg tenkte og bruke hvit maskerings tape og tape en lapp på hver kabel og skrive kort hva den går til.

samt lage meg ett enkelt feilsøkings skjema.

strips kabel oppheng og klips fåes billig på biltema. samme med sikringer og sikrings holdere :)

gleder og gruer meg til denne jobben det som for meg blir vanskligest blir vell tennings låsen. er endel kabler som går inn på den.(marna mb10)

men har kobling skjema til motoren og dens elektronikk så det går vell fint:)

lykke til med ditt prosjekt

Hei, jeg har brukt Maritronics ute på Bråvann. De er sabla greie å ha med å gjøre og de la opp nytt ladeanleggl, VHF og Plotter for meg i fjor. Billige er de ikke, men min erfaring er at de er proffe - i tillegg til at de er veldig serviceorientert.

Hei

Anbefaler deg å sette opp en liste over hvor mye elektrisk utstyr du har/skal ha. Vurder hvilken kvalitet eller typer brytere du vil ha. Til sikringer anbefaler jeg en eller to sikringsbokser som selges på navigare, og som har en grov inngang for + og en for minus. 12 utganger med sikring til hver enkelt og plass til å merke hva sikringene er til. Den har også koblingspunkter for 12 minuser, og du kan ha flere kretser inn på hvert koblingspunkt.

Skriv deretter opp de viktigste kretsene som du vil ha faghjelp til som feks motor og instrumentering, tilførsel til sikringsboks, lensepumpe ol.

Dette får du Maritronics, Sangvik Servise el til å montere slik at de viktige tingene er bra og du ser hvordan opplegget bør være. De bruker noen timer, men hvis du er helt klar på hva de skal gjøre og har hovedkomponentrene blir det ikke så galt.

Strekke og koble kabel til lys, lanterner og andre enkle forbrukere er enkelt når grunnpakka er i orden.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...