Jump to content

Problem med oppdatering av G2Vision kart

Bonita I

Recommended Posts

Fikk tilsendt ny oppdatert kartbrikke (mars 2011) fra Garmin Norge for noen dager siden. Puttet brikken i plotteren (4012) og startet opp: Etter kort tid vises "Loading chart" - og der står den.... :headbang::headbang: Etter vel en 1/2 time slo jeg av plotteren og prøvde på nytt: Samme skjer - og nå lot jeg den stå med "loading chart" i 1,5 timer. Nå virket ikke av/på knappen, og jeg måtte kutte strømtilførselen. (Var kanskje ekstra dumt det ? ! )

Har sendt foresøpsel til Garmin Norge, men der går det sikkert litt tid før jeg får tilbakemelding - så jeg prøver igjen dette utmerkede forum om der er noen med gode ideer til løsning eller som har vært ute for det samme.??

BONITA I

Har skjedd med meg også men på oppdatering av software. Trykket inn av/ på- knappen og en av piltast-knappene. Husker ikke hvem. Prøv deg fram. Da går den til fabrikkinnstilling og du er i gang igjen.

Ser på tidligere tråder at av/på knapp og "Home" samtidig kan løse problemet hvis plotteren låser seg i forb med softwareoppgradering: Men da vil vel alle data som ruter/spor/logg osv bli nullstilt og plotteren satt tilbake til fabrikkinnstillinger - eller ????

BONITA I

Før man starter kan det lønne seg å kjøre en firmware-oppdatering.

Det er software i hardware, dvs selve plotterens program som endres.

Les advarsler som kommer med oppdateringen før utførelse.

Ta evt. backup av innlagte data.

Her er en link for Garmin 4012, sjekk selv at den gjelder riktig geografisk område hvis det er slike forskjeller.

Les manualer og FAQ's.

http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=3625

Jeg har en USA plotter og den godtok ikke uten videre min nye software-oppdatering.

Det er min plotter også, og har hørt om mange som har fått problemer etter forsøk på softwareoppdateringer. Hadde derfor ikke tenkt å gjøre dette, kun oppdatere kartene..

Får høre hva Garmin svarer først kanskje

BONITA I

Etter oppstart med av/på-knapp og piltast gikk dette fint. Oppdaterer 4010-plotteren gjevnlig.

;ange nye funksjoner og fjerning av bugs gir plotteren mer bruksvennlighet.

Jeg oppdaterte en båtvenns 4012-USA-plotter forleden uten disse problemene.

Er enig i dette, og med dine gode efaringer er det gjerne verdt å prøve. Skal laste ned siste software-oppdatering og prøve å installere denne om noen dager, så får vi se - kanskje det løser seg :thumbsup:

BONITA I

Rart dette: Lastet ned softwareoppdatering - men får ikke tilgang til menyen med oppdatering når jeg setter i kortet. Når jeg setter i det gml softwarekortet kommer menyen opp umiddelbart. Tilsvarende skjer altså med det nye kartet - blir stående og laste i timesvis uten at mer skjer. Feil på begge kortene virker vel litt rart eller???

Ble anbefalt av Garmin Norge å ta med brikken til en forhandler som kan teste på annen plotter og se om det virker der.

Tar med plotteren samtidig, men siden den er importert fra US vil de kanskje ikke ta i den ? Noen som vet om holdningene er endret nå som Bellanor er blitt Garmin Norge?

BONITA I

Så ble problemet løst: Tok plotter og brikker med til Bergen Maritime Elektro, som konstanterte de samme problemer som jeg har beskrevet: Tok full reset på plotter: Klarte fortsatt ikke å lese den nedlastede softwaren. De hadde liggende en ferdig "kjøpe"-brikke med oppdatert software som plotter da problemfritt oppdaterte. Deretter inn med kartbrikken - og voila: Alt fungerer som det skal.

Det virker da som at den nedlastede softwaren var synderen og ikke ble lest - og kartet altså krevde oppdatert software for å kunne lastes. Denn store ulempen er selvsagt at alle ruter mm er borte vekk siden jeg ikke har backup av disse - men shit au - ny sesong og nye muligheter :)

Hjertlig takk for alle råd - og en helthjertet takk til Bergen Maritime Elektro - som etter en god 1/2-times arbeid ikke ville ha noen godtgjørelse - men ønsket en strålende båtsesong og "god tur": Flott og igjen takk.

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...