Jump to content

Svak kjølestråle på Mariner 90 hk 2004mod

Lykken VI

Recommended Posts

Båten har ligget på sjøen i vinter og jeg tenker å ta opp den for "vårpuss" iløpet av to uker.

Starten motoren i dag og kunne konstatere at vinteren ikke hadde gjort kjølestråle på min Mariner 90hk, to-takt, 2004mod, bedre.... :confused::giggle: Den var noe svak på tomgang i seinhøsten også.

Har aldri "skrudd" påhengermotorer, annet enn justering fra 9,9 til litt mer... Og utført enkel service.

Har søkt her på BP, men finner ikke de råd jeg er ute etter. Ønsker dermed noen råd.

Regner med at kjølekanalene skulle vært renset, leste engang om noen som brukte sitronsyre (tror jeg det var).

Hvor skaffer jeg det og evnt hvor mye trengs?

Eller er det noen andre råd som er verdt å prøve?

Om det er impelleren som er gåen, hvor sitter den?

Må man plukke av propellhuset. Kansje noen har bilde/tegning som viser dette?

Regner med kompetansen på dette er stor her på BP :sailing:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Det kan være nok å stake opp åpningen der strålen kommer ut, ofte det danner seg et belegg der. Men siden du sier at strålen er svak kan det være et tegn på at impelleren er dårlig. Den sitter på akslingen i undervannshuset, da løser du de fire bolten som sitter der nede, og løsne girstangen som går ned. Vet ikke helt hvordan dette gjøres på denne motoren, enten en plass midt på stammen eller oppe i motoren, løsnes med et klips da sansynligvis. Da skal det bare være å trekke undervanshuset ned og etterpå løsne de 4 skruene på impellerhuset, ta ut den gamle og sette inn den nye. Kan også muligens være i løs splint på akslingen som skal gå i sporet på impelleren, pass på så den ikke forsvinner i såfall. Lykke til :smiley:

Hei!

Det at kontrollstrålen er litt svak på tomgang kan godt, som det sies foran her, bare skyldes saltavleiringer i kontrollstråleåpningen. Prøv å stake opp med en passe tynn streng.

Jeg regner med at du har temperaturovervåkning med alarm på denne motoren?

Jeg ville ikke byttet impeller før motoren begynner å vise tendens til å bli for varm. Dette vil først merkes på tomgang, og sannsynligvis i begynnelsen kun når du bakker (da vil inntaksåpningene i undervannshuset havne på "le-siden" av undervannshuset i forhold til vannstrømmen rundt dette, og en dårlig impeller vil da ikke klare å pumpe inn nok vann.

Hvis det ikke er temperaturalarm på motoren kan du sjekke temperaturen enkelt ved å holde hånda på sylinderveggen utenfor øverste sylinder. Det skal ikke bli særlig varmere her enn at du såvidt klarer å holde hånda der.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Impeller på påhengs er omtrent livstids ved normal bruk da den aldri kjøres tørr. 90% sjangse for det bare er salt i åpningen til sladrestrålen. Ta en tjukk sene, tyynt skrujern elr hva som finnes for hånden og rote litt rundt i åpningen mens motoren går så ser du fort om der er mer å hente

Takker for svar. :cheers_wine:

Skal prøve det enkleste først, stake opp åpningen.

Det med å bakke for å se om strålen endrer seg er også enkelt og det må jeg prøve.

Om det er tempraturovervåkning på motoren vet jeg ikke. Det er overvåkning på oljenivået for totaktoljen, vet jeg, så kansje det er alarm for temp også.

Må vel prøve å holde handen ved øvre sylinder også, som tipset om.

Slår overnevnte tiltak feil, blir det vel impellerbytte.

Ingen som har prøvd eller vet noe om dette med Sitronsyre ? Mulig jeg ikke trenger det, men i tilfelle :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Hvis du ruser litt kan det komme saltavleiringer i mange omganger og tette til igjen og igjen hvis det har vært dårlig med slikt vedlikehold tidligere.

Vann løser salt som kjent, men det kan ta litt tid på gamle saltavleiringer. Du kan også bruke andre tilsetninger som "Salt-away" som fjerner saltet raskere.

Men i alle dager folkens :rolleyes:

SKIFT IMPELLER... Det er det første eg ville gjort..

De fleste instruksjonsbøker sier impeller skal sjekkes evt byttes ÅRLIG... De fleste verksted sier den skal uansett byttes annethvert år. Bensin impeller og plugger er ferskvare er mitt motto. Gummien blir hardere og sprøere. Motoren er 7 år og helt klart moden for skifte av impeller.

En så enkel og billig jobb utsetter en IKKE. Konsekvensene kan bli havari...

En god illustrasjon av hvordan du skal skifte den:

http://www.ekanger.net/impeller/impeller_bytte.htm

enig med innlegget over her, bytt impeller likegjerne, det er rimelig, og en ganske enkel og rask jobb om man ikke er helt treneva... Største problem du kan møte på er at boltene henter noe inni det svarte og i værste fall knekker, så vær obs på det. jeg pleier å rengjøre boltene når jeg har fått de ut med en stålbørste, få ut litt av irret i skru hullene og ta litt fett på boltene før jeg skrur dem inn igjen når jeg monterer endervannshuset igjen, da blir det ofte en del lettere nestegang man gjør den jobben der.

Man trenger ikke bytte impeller hvert år på en utenbords, men det lønner seg uansett ta en sjekk vært år, er den hard/stiv i gummin eller man ser at den ser litt morken ut, så bytt! ingen vits å gamble med det der...

Men, ofte kan det lønne seg å stake opp eller blåse med trykkluft inn der kontrollstrålen kommer ut for og løsne skit, det hjelper ofte på strålen :)

Om det er helt for j så har jeg kjørt motoren i ei stor bøtte med vann og radiator rens, det funker også stort sett bra :)

Redigert av BowFreak84 (see edit history)

Men i alle dager folkens :rolleyes:

SKIFT IMPELLER... Det er det første eg ville gjort..

En så enkel og billig jobb utsetter en IKKE. Konsekvensene kan bli havari...

En god illustrasjon av hvordan du skal skifte den:

http://www.ekanger.net/impeller/impeller_bytte.htm

Det er en bra ilustrasjon du har laget, lettfattelig. :thumbsup:

Var ute på en prøve / fiske- tur i dag.

Rusa motoren litt (full gass)før jeg dro ut og strålen ble mye bedre.

Ingen reduksjon på strålen når jeg bakket ut av båtbåsen.

Motoren gikk så fint så :yesnod:

Sladrestrålen var litt varm etter fullt pådrag i ca 10min. Men synes ikke det var ille.

Saken er at jeg er litt usikker, på om det avkjøles nok. Spørs om jeg velger og bytte når jeg tar opp båten for vårpussen.

Takker for gode svar :flag_bp:

PS; Vedr fiske så ble det en liten sei, vårfølesen ble enda sterkere. :fishing:

Er sant med impellerskifte, er du usikker så bytt. Har vært borti flere tilfeller der kjølingen har avtatt, skrudd opp og skiftet impeller.Selv om den ser helt fin ut har det vist seg at den ikke gir nok vann og kjøler dårligere, etter skifte er alt tipp topp:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...