Tranzsander Startet 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2011 Er det noen som har erfaringer med TAMD63P som dobbel installasjon i planende båt? Har kikket på noen båter som har dette eller KAD motorer. Har hørt at 63 motorene er veldig trofaste, stemmer dette? I dag har jeg en båt med Kad ingen problem så langt, men har jo hørt om andre som har hatt dette. Hadde vært supert å fått noen meninger om dette, gjerne litt om drev eller aksler også. mvh Alexander Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 13.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Hallo! Har selv en slik motor i båten, enkelinstallasjon med strak aksel. Sjekket og forhørte meg mye før jeg kjøpte båten sensommeren 2009, det var stort sett de samme svarene som gikk igjen. Motoren ble betegnet som en "steinknuser". Den siste av den gamle generasjonen 60 motorer fra Volvo som går og går. Gammel god konstruksjon uten alt for mye elektronisk styring. Det er sikkert ikke verdens mest økonomiske motor tatt i betaraktning nyere lettere motorer med common rail, men synes ikke det er noe problem (Ca 11 ltr. i timen i snitt på hele sesongen 2010) Saktegående og behagelig motor. Jeg googlet og sjekket masse, og det eneste jeg fant av problemer den gangen var en som hadde problemer i forbindelse med twin installasjon. Den ene motoren reagerte mye raskere enn den andre.. Ikke noe tema for meg med en motor, men selvfølgelig et poeng når man har to. Hang meg ikke opp i den tråden for å finne ut om problemet ble løst. Uansett.. sikkert med denne som med alt annet på diverse forum. Hvis en påstår en ting, er det alltid noen som skal si det stikk motsatte. Jeg er kjempefornøyd! Lykke til med valget! /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
Tranzsander Svart 16.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Supert..... Takker for svar. Har også tenkt tanken med at det er en eldere konstruksjon, men mer driftsikker. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 (redigert) Har en Princess 40 med 2 x TAMD63P motorer och ZF/IRM 220A reverse gear som jag kört lite drygt 10000 NM. Instämmer nästan helt med vad Shalom skriver. Lågvarviga driftssäkra arbetshästar utan elektronik, precis som man vill ha en dieselmotor! Mjuk och "rund" gång, ryker inte, ingen nämnvärd oljeförbrukning, inga oljeläckage, inga problem med skillnader mellan SB och BB motor, inga problem över huvud taget. Kanske lite för hög litereffekt för min smak, men det beror ju till syvende og sist på hur man ställer trottlarna. Och hur som helst - dom går bra! Hade nog knappast velat ha några andra motorer i denna effektklass. Och absolut inga "moderna" elektronik-bastarder... Beträffande de "normala" ZF/IRM 220A backslagen till denna motor så har jag haft problem på det ena som fått "pitting"-skador i kugghjulen. Vet inte varför. Bytt backslaget nu i vinter för relativt rimliga pengar. Men kunde likväl hittat på något roligare för slantarna! Redigert 16.Mars.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.