Superkul Startet 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2011 er på nippet til og handle en df 140 noen som har formening om alt fra forbruk osv hvor stor/tung båt har du den på og hvor mange knop gjør den jeg skal ha den på en 22 skjærgærdsjeep - det sitter en gammel 2 t 200hk og den gjør 45 knop nå vet det går drastisk ned men trenger ikke den toppfarten får jeg 35 ++ så er jeg fornøyd Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
andersb Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 uansett lettere enn gamle motoren din, 22 fot og 140hk er ikke overmotorisering akkuratt, men går nok fint, er det dårlig aks med std propell kan man jo gå ned litt i pitch. forbruksmessig lukter jo disse motorene bare på bensinen på tomgang, og er ikke ille på full gass, er vel rated til ca 40-50 i timen på fullt om jeg husker rett, full tech spec finner du hos produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Tipper du vil slite med å nå 35kn. Jeg gjør 36-37kn med denne motoren på min Nimbus 19 Nova, riktignok med standard aluprop. På forbruk og støy er den meget bra, holdbarhet helt greit, har måtte bytte en av tiltsylindrene på min 2006 modell, det er det eneste. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
BAN Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 22 fot båt. 1000 kg + 100 liter bensin + 30 liter vann + litt pikkpakk Har ikke testet toppfart, men hadde 33 knop i bølger i går. Marsjfart er 20 knop ved 4000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 ser det er veldig forskjell på toppfart/ skrog men sessa som er samme skrog som min var oppført med 140 hk til 37 knop .... men noen overdriver og andre underdriver bikker den 30-33 så er jeg fornøyd jeg alt annet er bonus Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BAN Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Min var oppgitt til 35 da jeg kjøpte den, og det tror jeg jeg når. Toppfarten er uansett ikke viktig... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 helt enig - greit hvis den går raskt opp i plan og som sagt forbruk og driftsikkerheten jeg koser meg nok best rett etter planterskelen på litt lengre tur er egentlig snekketypen og koste meg best i 7-8 knop jeg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 ¨denne er oppgitt til 1000 kg og det er samme skrog men jeg har ikke doghouse http://www.seilas.no/guide_img/18000/18190A.jpg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Norfront Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) Dette er en kjempemotor, med registerkjede og masse innovative løsninger. Sannsynligvis noe av det aller beste innen outboard. Det måtte alternativt være Suzuki sin 150 hk, som har 2,8 liter motorblokk! Redigert 14.Mars.2011 av Norfront (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Motoren er fin den, har selv overhalt en. Det som imponerte var kraftig utførelse og lagerbaner med festespor, noe yamaha ikke bruker på f80 til f115. Motoren ble overhalt etter en dukkert ikke mekanisk skade. Når det gjelder å bytte ut en yamaha 200 2t med denne vil du nok få et dramatisk lavere forbruk i de fartene du tenker å kjøre i. Når det gjelder å komme opp i plan er din nåværende motor 2 så sterk som suzukien 300++nm vs 160Nm Er det viktig å komme lett i plan med en del mennesker er jeg redd du blir skuffet over å velge suzukien. Se http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27016902 enten finner du en kompis ,eller så har du en i reserve Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 (redigert) Ingen tvil om at DF150 er betraktelig bedre. Jeg har både DF115 som er motoren DF140 bygger på og DF175 som er samme motor som DF150, men med variabel ventilstyring. DF150/DF175 går enda mer kultivert enn DF115/140 og har lavere støynivå og mindre vibrasjoner. Den varable ventilstyringa gjør at DF175 får et helt rått drag i mellomregisteret. På linken under kan du lese om den variable ventilstyringa (VVT), det er også vist dreimomentkurver med og uten VVT. Suzuki DF150/DF175 Redigert 14.Mars.2011 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 har ensuzuki 115 hk på en ibiza 19 touring bruker lite bensin fart 36 knop,båten min veier 800kg uten motor. meget bra motor drift sikker til tusen. kansje du vil kjøpe min 2006\2007 mod ca 150-170 timer gangtid. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
FredrikW Svart 14.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2011 Jeg har hatt en 2004-modell df140 siden 2007. Vel å merke står det Johnson på min motor, men det er allikevel en Suzuki, bare med hvit maling. Kjenner to andre med df140, og ingen av dem har hatt problemer av nevneverdig karakter med sine motorer. Min motor henger bak på en båt som er 21 fot lang og 2,6 meter bred. Båten veier 1045 kilo uten motor. Med full bensintank, full vanntank, ankervinsj, nødanker, div. verktøy, fiskeutstyr og alt annet som ligger i båten blir totalvekta rundt 1500 kilo. Med kun meg ombord får jeg da ikke mer enn 30 knop på toppfart med full trim og 5900 rpm. Marsjer greit i 26-27 knop ved 4800 rpm og 22-23 knop ved 4200 rpm. Jeg har dog for lav stigning på propellen (14X17). Ved å gå opp 2 tommer i stigning ville jeg fått et par ekstra knop på toppfarten, men toppfart er ikke så viktig for meg. Har veldig bra aks nå, og noe planingsterskel finnes ikke. I følge gutta på Oslo Marineservice AS er de eldre df 140 giret slik at man må litt ned i propellstigning i forhold til de nyere modellene. Min motor bruker ca.1 liter/nm i snitt. Har funnet ut dette ved å dele antall fylte liter hver sesong på antall nm som totalt er tilbakelagt, så har ikke noe nøyaktige forbrukstall. Har ved ett tilfelle også toppet tanken og så kjørt nonstop 55 nm i 25 knop, for så å toppe tanken på nytt. Også da ble det ca.1 liter/nm. Jeg har prøvekjørt Ibiza 20 med både df140, 150 og 175. De to første oppleves som to helt forskjellige motorer selvom det kun skiller 10 hk, mens det ikke er så stor forskjell på 150 og 175-hesteren. Så man merker godt det store hoppet i kubikk fra df140 til df150. Hvis innkjøpspris er viktigere for deg enn toppfart er jeg ikke i tvil om at du blir fornøyd med 140-hesteren til din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 ok? så johnsson er suzuki motor?? det visste jeg ikke - der kan man se - jeg ble frarådet bla og kjøpe johnson men det er vel ting som henger fra gamledager hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
abbor Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Johnson 4-taktere var produsert av Suzuki, disse er bortsett fra lakken identisk med tilsvarende Suzukimodeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.