Jump to content

erfaringer med suzuki df 140?

Superkul

Recommended Posts

er på nippet til og handle en df 140

noen som har formening om alt fra forbruk osv

hvor stor/tung båt har du den på og hvor mange knop gjør den

jeg skal ha den på en 22 skjærgærdsjeep - det sitter en gammel 2 t 200hk og den gjør 45 knop nå

vet det går drastisk ned men trenger ikke den toppfarten får jeg 35 ++ så er jeg fornøyd

uansett lettere enn gamle motoren din, 22 fot og 140hk er ikke overmotorisering akkuratt, men går nok fint, er det dårlig aks med std propell kan man jo gå ned litt i pitch.

forbruksmessig lukter jo disse motorene bare på bensinen på tomgang, og er ikke ille på full gass, er vel rated til ca 40-50 i timen på fullt om jeg husker rett, full tech spec finner du hos produsent.

Tipper du vil slite med å nå 35kn. Jeg gjør 36-37kn med denne motoren på min Nimbus 19 Nova, riktignok med standard aluprop.

På forbruk og støy er den meget bra, holdbarhet helt greit, har måtte bytte en av tiltsylindrene på min 2006 modell, det er det eneste.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Motoren er fin den, har selv overhalt en. Det som imponerte var kraftig utførelse og lagerbaner med festespor, noe yamaha ikke bruker på f80 til f115. Motoren ble overhalt etter en dukkert ikke mekanisk skade. Når det gjelder å bytte ut en yamaha 200 2t med denne vil du nok få et dramatisk lavere forbruk i de fartene du tenker å kjøre i. Når det gjelder å komme opp i plan er din nåværende motor 2 så sterk som suzukien

300++nm vs 160Nm Er det viktig å komme lett i plan med en del mennesker er jeg redd du blir skuffet over å velge suzukien. Se http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27016902 enten finner du en kompis ,eller så har du en i reserve :thumbsup:

Ingen tvil om at DF150 er betraktelig bedre. Jeg har både DF115 som er motoren DF140 bygger på og DF175 som er samme motor som DF150, men med variabel ventilstyring. DF150/DF175 går enda mer kultivert enn DF115/140 og har lavere støynivå og mindre vibrasjoner.

Den varable ventilstyringa gjør at DF175 får et helt rått drag i mellomregisteret.

På linken under kan du lese om den variable ventilstyringa (VVT), det er også vist dreimomentkurver med og uten VVT.

Suzuki DF150/DF175

Redigert av abbor (see edit history)

har ensuzuki 115 hk på en ibiza 19 touring bruker lite bensin fart 36 knop,båten min veier 800kg uten motor.

meget bra motor drift sikker til tusen. kansje du vil kjøpe min 2006\2007 mod ca 150-170 timer gangtid.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Jeg har hatt en 2004-modell df140 siden 2007. Vel å merke står det Johnson på min motor, men det er allikevel en Suzuki, bare med hvit maling. Kjenner to andre med df140, og ingen av dem har hatt problemer av nevneverdig karakter med sine motorer.

Min motor henger bak på en båt som er 21 fot lang og 2,6 meter bred. Båten veier 1045 kilo uten motor. Med full bensintank, full vanntank, ankervinsj, nødanker, div. verktøy, fiskeutstyr og alt annet som ligger i båten blir totalvekta rundt 1500 kilo. Med kun meg ombord får jeg da ikke mer enn 30 knop på toppfart med full trim og 5900 rpm.

Marsjer greit i 26-27 knop ved 4800 rpm og 22-23 knop ved 4200 rpm. Jeg har dog for lav stigning på propellen (14X17). Ved å gå opp 2 tommer i stigning ville jeg fått et par ekstra knop på toppfarten, men toppfart er ikke så viktig for meg. Har veldig bra aks nå, og noe planingsterskel finnes ikke. I følge gutta på Oslo Marineservice AS er de eldre df 140 giret slik at man må litt ned i propellstigning i forhold til de nyere modellene.

Min motor bruker ca.1 liter/nm i snitt. Har funnet ut dette ved å dele antall fylte liter hver sesong på antall nm som totalt er tilbakelagt, så har ikke noe nøyaktige forbrukstall. Har ved ett tilfelle også toppet tanken og så kjørt nonstop 55 nm i 25 knop, for så å toppe tanken på nytt. Også da ble det ca.1 liter/nm.

Jeg har prøvekjørt Ibiza 20 med både df140, 150 og 175. De to første oppleves som to helt forskjellige motorer selvom det kun skiller 10 hk, mens det ikke er så stor forskjell på 150 og 175-hesteren. Så man merker godt det store hoppet i kubikk fra df140 til df150. Hvis innkjøpspris er viktigere for deg enn toppfart er jeg ikke i tvil om at du blir fornøyd med 140-hesteren til din båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...