Rastløs Startet 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2004 Jeg har to storseil vinsjer( Lewmar 28 tror jeg) på båten. De skulle jeg gjerne ha demontert for vedlikehold og smøring. Vinsjene jeg har vært borti tidligere har hatt en skrue nede i åpningen for vinsjehåndtaket. med et enkelt grep kunne man da ta av selve hodet. Det finnes ikke på disse. Noen som vet hvordan man åpner disse uten å måtte krype ned , inn under og skru løs hele greia fra skroget ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 På mine vinsjer (Barlow, 2-speed) er det en flat "nøkkelring" som ligger på toppen av trommelen, rundt akslingen hvor vinsjhåndtaket settes på. Den må tas av for at trommelen kan fjernes. Da kommer jeg til på de fleste steder inni vinsjen. For å demontere vinsjen helt, inkludert alle tannhjulene inni, må jeg på min vinsj demontere vinsjen fra båten. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 sånn er det på Lewmar også- Flat låsering, fjernes ved hjelp av etpar skruetrekkere.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 sånn er det på Lewmar også- Flat låsering, fjernes ved hjelp av etpar skruetrekkere.. Suzuki og spretter i vannet fortere enn du kan si ... plopp! Jeg har brukt en Leatherman til å fjerne den, da kan jeg holde fast i den samtidig som jeg lurer den av. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Hej AndersT her finns en Lewmar manual........ http://www.lewmar.com/pdfs/Winch_Service_Manual.pdf Er det noen som funnit motsvarande manual for Andersen winchar så er jeg intressert ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rastløs Svart 21.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Da har jeg hatt en liten kveldsjobb på brygga. Vinsjene er demontert og gjort klar for rens . ( Tror ikke forige eier hadde gjort det noen gang. Der var det myg gruff ) Takk for hjelpen . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2004 Hej AndersT Er det noen som funnit motsvarande manual for Andersen winchar så er jeg intressert ! Har 2 manualer for Andersen 46ST/FS, trenger bare 1. Har du navn og adresse så kan jeg sende en av dem. 46 og nedover er like, så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 1.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2006 Hjalp en kamerat denne uken med å smøre opp Lewmar wincher. I en av winchene manglet en fjær som får en mothake til å sprette ut. Den ser ut som den kan koste opp mot en krone, men seilmakeren kunne bare tilby den i et servicesett som koster 500,- . Noen som har skaffet slike til en mer fornuftig pris? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Takk det virket svert godt med en treklubbe og kloss, på mine selftailing 16 wincher! Begge Winchene til lensetaklene løsnet greit!Når jeg slo mot taustyringen CClW! Det var behov or rens, mye sand og seig-hard greas inne i winchene. Men nå går alt så mye lettere! Greit med gode tips her på båtplassen. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.