Jump to content

Ufrivillig totalmedlem i Redningsselskapet

tom-ass

Recommended Posts

Fikk årets regning sammen med bladet Trygg på sjøen" i dag. Der lå det to giroer:

- Kr. 175 til Småbåtregistret

- Kr. 645 til Redningsselskapet

På giroen står det:

Redningsselskapet har to kategorier medlemsskap; Medlem (uten assistanse) og Totalmedlem (med assistanse). Du er fra 2011: Totalmedlem i RS. Årets kontigent er 645 kroner. Du får nemlig kr. 200 i rabatt pga endringen i medlemsskapet.

Nå synes jeg det er helt greit å bare være medlem, men det er altså ikke lenger mulig eller?

I fjor mener jeg det var med 2 giroer, der den ene var "medlem" og den andre var "Totalmedlem" og man kunne betale den man ville.

Er det virkelig gjort så tungvindt at jeg må ringe inn og forandre dette?? Det må da være både veldig dårlig foretningsetikkeog muligens lovstridig.

Jeg støtter arbeidet som gjøres av RS, men er dette rett måte å få sine medlemmer til å bli totalmedlemmer? Eller har jeg misforstått noe?

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg stussa også over denne formen for endring av medlemsskapet!

Hadde tidligere Kystpatruljen Basic, men er automatisk oppgradert til Totalmedlem!

Riktignok med en rabatt på kr. 200,- slik at prisen blir den samme som i fjorårets Kystpatrulens Basic medlemsskap!

Vel...

Registreringsavgift og Totalmedlemsskap er betalt så om jeg synes neste års regninger blir for ille så får jeg heller evt. revurdere da !!!

Men det var en litt "sleip" måte å endre medlemskapet på. Burde vært alternativ med valg om man ønsker oppgradering eller nedgradering til "medlem"...

Men det var nå min mening!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nå er jo Kommunikasjonssjefen i RS aktiv i en annen tråd her, så han kommer sikkert med et svar etterhvert.

Forøvrig er jeg enig i at det er litt pussig. Greit nok at man endrer på medlemsskapstypene, men et valg kunne vel vært greit, og gjort noe enklere...

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Så vi som var Total medlem ifjor må betale 845 - og dere som hadde Basis slipper med 645- ? Eller er jeg helt ute nå , for regninga mi er nemlig på 845- + 175- ( årsgebyr).Er noe trøtt å slite idag , men er ikke hlt med her så ?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

På NSSR sine hjemmesider er det kun nå tilbud om to medlemskap: Medlem = ingen assistanse, kun rabbatter + bladet "trygg på sjøen" ++. Totalmedlem: "full assistanse". Basic er borte !

Kan virke som om vi er tvunget over på totalt medlemskap med prisøkning neste år...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Så vi som var Total medlem ifjor må betale 845 - og dere som hadde Basis slipper med 645- ?

Vi som har bidratt med mer penger i flere år, vi får ikke noe rabatt. Sånn er det.

Egil

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Hadde de samme 200 kronene i rabatt for å bli total medlem i fjor.

I år var det dårlig med rabatt på meg.

Var det så få som ville være totalmedlem, at de måtte fjerne Basis medlemskapet, for å "tvinge" alle til å bli Totalmedlem?

Blir jo mer penger i kassa av sånt! :lipseal:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tja, jeg har vært Totalmedlem siden det ble en slik mulighet. Synes nok måten å gjøre dette på er litt på kanten, men på den andre siden, NSSR eller RS som det nå står på Giroen(likte bedre NSSR jeg da) er en organisasjon(jeg forsøker å unngå problemstillingen om den er frivillig eller ikke) som jeg absolutt ønsker å støtte opp om og da er det mer enn greit at jeg ikke får noen rabatt !

Kr. 845,- er en liten pris å betale om de kan redde noen av oss fra å drukne eller forlise i fremtiden....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Joda, jeg skjønner det og legg merke til at jeg skrev "en av oss" og ikke meg selv.

Noe bør man jo være med å støtte av organisasjoner og da synes jeg Redningsselskapet er flott selv om jeg selv også en tid bare hadde båt på Krøderfjorden som heller ikke har noe korps/båt.

Du kan jo f.eks. si opp kystpatruljemedlemskapet og gå over til å støtte Redningsselskapet med det beløpet du selv ønsker.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette er noe forbanna tull !

Påtvinge meg medlemskap i Falck, det har jeg ingen interesse av !

Eneste forskjellen på basis medlemskap og total var Falck medlemskap for hjelp i havn med veiforbindelse.

Jeg kutter nok ut Redningsselskapet neste år, og satser heller på VHF-lisens Pluss, tidligere sjøassistanse.

Det var med skuffelse jeg leste fakturaen fra RS i dag. Basismedlemskapet var mer enn jeg behøver, totalmedlemskapet med "redning" i havn er for meg helt overflødig. At RS nå kutter ut "folkemedlemskapet" er nok et svar på at sjøassistanse er borte å at de har hele markedet for seg selv. Jeg synes det er greit å støtte redningsselskapet å kommer til å betale det rabbaterte medlemskapet for i år, neste år kan det hende det blir en annen ordning.

Slik jeg ser det vil det lønne seg for meg å betale RS for de tjenester jeg

måtte finne på å rekvirere derifra, kansje det blir løsningen i 2012.

For de av oss som har VHF ombord blir løsningen VHF lisens pluss,

det betyr 220 kroner oppå VHF lisensen som vi allerede betaler å da vil en få dekket slep til havn med inntil 7500,-, dekning av egenandel ved forsikringsbruk intill 3000,- og 1500 ved transport av drivstoff/dykker/reservedeler i tillegg til forsikringsrabatter å alt det andre greiene som ligger i vhf lisensen. VHF Lisens Pluss

Merkostnad for å gå for RS i år er dermed kr 425.

Redigert av free (see edit history)

Dette er noe forbanna tull !

Påtvinge meg medlemskap i Falck, det har jeg ingen interesse av !

Jeg kutter nok ut Redningsselskapet neste år, .................

Hvorfor piggene ut med en gang det skjer en forandring ??? Ja si opp medlemskapet i RS, det er jo helt frivillig.

Ser på giroen at de informerer om at det er to typer medlemskap, 'Medlem' (uten assistanse) og 'Totalmedlem' (med assistanse). Og så henviser de til nettsiden for mer info. Kan det være noe problem?

Da er det jo bare å betale, eller la være og meld deg ut.

Spurte i fjor om det at jeg fikk Totalmedlemskap til redusert pris gjorde at jeg ville forbli Totalmedlem, og at jeg ikke kunne gå tilbake på Basismedlemskap. Fikk til svar at det kunne jeg.

At de nå har gjort om hele systemet med basismedlemskap m/assistanse bortsett fra i havn uten å noen info på forhånd virker litt rart. Jeg tenkte å ha vanlig basismedlemskap i år da jeg mest sannynlig kun vil ha en skjærgårdjeep e.l i år. Siden dette medlemskapet nå ikke dekker noen redning som helst så er det ikke av interesse for meg. Pr. idag har jeg ingen båt og sa derfor opp hele medlemskapet. Så får jeg se om jeg føler at jeg vil betale 845,- for å ha mulighet til redning for å få ta noen korte turer med en skjærgårdsjeep (ut for å bade). Tviler på at jeg gjør det.

Så kan sikkert hylekoret mene noe annet, men det er faktisk forskjell på hva folk trenger. Hjelp i havn som totalmedlemskapet opprinnlig gav som ekstra beskyttelse er nok først og fremst for de som drar fra havn til havn. At de med småbåter som kun drar ut i de nærmeste skjæra skal ha en slik dekning og ikke kan velge den bort blir feil etter min mitt skjønn.

Må nok endre mening i pollen til Bitteliten om Redningselskapet skjønner jeg.

At denne endringen vil gjøre at mange med joller, landstedbåter o.l. ikke vil være med på dette skjønner jeg.

Kanskje burde man ha diffrensiert medlemskapet ut fra hvilken båttype man har i stedet?

Slik jeg ser det vil det lønne seg for meg å betale RS for de tjenester jeg

måtte finne på å rekvirere derifra, kansje det blir løsningen i 2012.

1900 kroner + moms per time. Regnet fra base til base. Det er kostnaden for en redningsskøyte for ikke medlemmer.

Jeg har vært totalmedlem så lenge det har vært mulig. Jeg anser det som positivt at det er billigere for båt nr 2 osv. Jeg har tenkt å melde inn Ynglingen vår. Men jeg fant ikke den muligheten på nssr.no.Der fant jeg bare mulighet til å melde meg inn som totalmedlem?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har også hatt basis medlemskap til i år, både for å støtte selskapet, og fordi man kan få bruk for assistanse med slep/dykking. Synes denne tvangsoppgraderingen er ufin, og vurderer å droppe hele greia :headbang: . Assistanse i havn ser jeg på som helt bortkastet for mitt vedkomnede, og er lite interessert å betale for at noen ikke greier å fylle tanken eller ordne opp selv. Får litt sånn "redning for dummies" følelse liksom. Fint for de som ønsker det, men det bør være et valg, som før. Sendte de en mail med min mening jeg likegodt :thumbsup: .

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Jeg bruker mye penger på unyttige/dumme/unødvendige ting i løpet av et år, men av alle ting jeg bruker penger på, så er vel redningsselskapet en av tingene som jeg anser som vel anvendte penger!

Jeg fikk selv uvurderlig hjelp i sommer, og måtte ha slep, og da hadde jeg følt meg passe dum om jeg ikke hadde vært medlem. Redningsselskapet har en helt uvurderlig oppgave langs vår værharde kyst, og vi må ikke glemme at mens vi sitter i peiskroken mens vinterstormene uler, så er skøytene operative for å hjelpe våre yrkesfisker og andre som ferdes på sjøen! Dette er noe jeg vil fortsette å sponse :thumbsup:

Småpenger i den store sammenhengen, men viktig for å opprettholde beredskapen langs kysten!

15000kr for to timers arbeid med eldre frivilig redningsskøyte!, ( utkjøring av mannskap )

RS driver på forretningsmessige vilkår ovenfor proffesjonelle, det skulle da bare mangle.

1900 kroner + moms per time. Regnet fra base til base. Det er kostnaden for en redningsskøyte for ikke medlemmer.

Med mitt forbruk av timer (0 timer siste 10 år) fra RS vil det helt klart lønne seg å ikke være medlem. Å bli med på spleiselaget for de som har f eks tomt batteri i hjemmehavn sliter jeg litt med. For RS vil det helt klart være lukrativt å assistere ikkemedlemmer som generer inntekter.

Det kan se ut som RS her ønsker en utvikling der medlemskapet blir såpass dyrt at flere velger det bort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...