Jeppe Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Hei alle båtvenner! Jeg reagerte også umiddelbart på "oppgraderingen" av medlemsskapet som nå er foretatt. Må si jeg ikke liker måten RS gjør dette på. Samtidig: Prislisten de opererer med er uten mva... Har den alltid vært det? Forstår jo at 1.950.- ser bedre ut enn 2.400.- pr. time. Trodde de fleste medlemmene er privatpersoner jeg da... Blir litt som at drivstoffpriser på bensinstasjoner annonseres uten mva synes nå jeg... Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 ........Jeg har tenkt å melde inn Ynglingen vår. Men jeg fant ikke den muligheten på nssr.no.Der fant jeg bare mulighet til å melde meg inn som totalmedlem? Beklager, det sto i bladet Trygg på Sjøen. S 31 i siste utgave. Koster 275,- pr båt utover første (hovedbåten). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Småpenger i den store sammenhengen, men viktig for å opprettholde beredskapen langs kysten! Ja, men det burde være et nasjonalt anliggende og midlene burde komme fra Stortinget og ikke fra min lønningspose etter at skatten har tatt sitt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 For RS vil det helt klart være lukrativt å assistere ikkemedlemmer som generer inntekter. Det er nok ok å ha et forutsigbart budsjett også! Så hvis de fikk velge, så hadde de sikkert foretrukket forhåndsbetalende medlemmer Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Ja, men det burde være et nasjonalt anliggende og midlene burde komme fra Stortinget og ikke fra min lønningspose etter at skatten har tatt sitt. Det er jeg helt enig i, men myndighetene er for gnukke til å betale for en sånn tjeneste Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 For ca 4år siden skulle jeg omrege båten min , jeg betalte avgift og det som skulle til. Etter en stund fikk jeg nytt båtkort på en gh 10 som jeg hadde registrert fra før? Jeg ringte Rs og spurte hva om hva som skjer, Jeg fikk til svar att de hadde problemer med data`n og at det sikkert hadde skjedd en feil der. Men jeg fikk beskjed om at de ikke kunne ordne dette uten at jeg betalte en gang til! Jeg nådde ikke frem med klager eller telefoner , jeg ga opp!! Båten min er ikke registrert i registret lenger . Og nå Har jeg blitt lurt til å bli Totalmedlem!!!!!! Tror nok dette ender med att jeg melder meg ut !!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Egentlig ikke rart at disse tjenestene blir kostbare.Bare tenk tilbake på serien om RSS som gikk på tv her forleden........Alle som måtte bruke ressursene til å få fisket opp briller i sjøen,lufte dieselsystemet og andre filleting som jeg mener er en helt unødvendig.Men da er det sikkert noen av dere som mener;vi har jo betalt for tjenesten så hvorfor ikke bruke den.Jo da,men slikt vil koste Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Jeg har, som sikkert de aller fleste kaskoforsikring på min båt, Jeg så nå i vilkårene og ser at følgende dekkes: - Grunnstøting, kollisjon, stranding, synking, kantring - Brann, lynnedslag og eksplosjon - Tyveri, forsøk på tyveri og hærverk - Annen plutselig og uforutsett skade oppstått ved ytre påvirkning - Brudd på mast og bom - Skader under transport - Skade under opplag inkludert opptak og sjøsetting - Skader under seilbåtregatta - Skade ved at boblehavn svikter , såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann. - Hjemtransport av båten ved tyveri - Redningskostnader når båten blir utsatt for skade, tyveri/driftsstans eller fører og passasjer blir utsatt for sykdom, ulykke eller død: - assistanse og bergelønn - transport av båt til nærmeste verksted, eller hvis det er rimeligere, reparasjon på stedet - utgifter til hjemtransport av båt, fører og passasjerer når reisen ikke kan fortsette - utgifter til annet nødvendig lokalt overnattingssted, sykehus, lege, e.l - merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer i stedet for hjemtransport, når båten kan repareres på stedet innen rimelig tid - hjemtransport av båt når båten ikke kan repareres på stedet. Gjelder kun når båten befinner seg i Skandinavia Og følgende dekkes ikke: - Slitasje og skader som utvikles gradvis- Skader inntruffet under deltagelse i motorbåtregatta og fartsprøver - Verdiforringelse som følge av reparasjon - Skade på seil alene som ikke er en følge av erstatningsmessig skade - Skade som skyldes berøring med is og eller frostskader - Hjemtransport av båt utenfor Skandinavia - Skade som skyldes varmgang i motor/drivverk uansett årsak - så sant du ikke har valgt dekning for motorskade - Skade som skyldes forurenset, infisert eller feil drivstoff - Materiell til bruk under opplag Det mest grunnleggende mener jeg at jeg har dekning for, og ser ikke noe poeng i å være totalmedlem i RS. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SiA Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Ja,og midlene burde komme fra Stortinget og ikke fra min lønningspose etter at skatten har tatt sitt. Her er jeg nok litt uenig, det er ikke riktig at naboene mine her i innlandet skal betale for at jeg vil ha båt, og reddes! Hvis jeg var så gal at jeg føyk rundt på ski i fjellet ville jeg vært medlem i DNT og Røde Kors! (Luftambulansen er vi allerede medlemmer i.) Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Det er nok ok å ha et forutsigbart budsjett også! Så hvis de fikk velge, så hadde de sikkert foretrukket forhåndsbetalende medlemmer Ja forutsigbarhet er et fordel. For min del er grensen nådd i år, jeg vil ikke være totalmedlem neste år, kansje kutter jeg ut allerede nå da mitt selskap ikke gir rabatter ved dette medlemskapet, jeg la merke til at jeg har krav på rabatt i forhold til VHF, noe jeg har så det skal jeg bringe i orden i morgen. Egentlig ikke rart at disse tjenestene blir kostbare.Bare tenk tilbake på serien om RSS som gikk på tv her forleden........Alle som måtte bruke ressursene til å få fisket opp briller i sjøen,lufte dieselsystemet og andre filleting som jeg mener er en helt unødvendig.Men da er det sikkert noen av dere som mener;vi har jo betalt for tjenesten så hvorfor ikke bruke den.Jo da,men slikt vil koste Godt poeng Draugen, det er flott at RS stiller opp når det ikke er til hinder for dem. Utviklingen ser ut til å tilpasse seg et båtfolk som ikke kan stort om båt helt enkelt, å det er flott at de som ikke har erfaring og kan komme seg på sjøen. Jeg klarer meg selv for det meste å synes totalmedlemskapet tilbyr mye mer en jeg etterspør. Prisen for totalmedlemskap er ikke urimelig for de som kan tenke seg å ha en så bred risikodekning, jeg derimot har ikke større behov en å bli slepet til land dersom noe jeg ikke klarer å løse på egenhånd skulle intreffe. Dersom jeg ikke klarer å få båten min ut av hjemmehavnen av en eller annen grunn så får jeg la være den dagen å benytte tiden til å få ting bragt i orden. Da jeg ofte er ute med venner vil risikoen for at jeg trenger slep fra RS minske ytterligere, restrisikoen kan dekkes ved VHF lisens pluss for 220 kroner for min del, noe som sansynligvis blir fasit for meg frem til vanlig medlemskap igjen får rett på assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Her er jeg nok litt uenig, det er ikke riktig at naboene mine her i innlandet skal betale for at jeg vil ha båt, og reddes! Jeg har ikke bil, men mine skattepenger er da allikevel med på å finansiere redningsaksjoner og sykehusopphold i forbindelse med trafikkulykker. Så jeg er ikke helt enig med deg der. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Det står, medlemskapet er personlig, menns retten til assistanse følger din båt. Vil det si at dersom jeg låner bort båten og båten får havari så kan vedkommende som låner båten få fri assistanse? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
free Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Det stemmer Polarn. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 (redigert) Jeg har, som sikkert de aller fleste kaskoforsikring på min båt, Jeg så nå i vilkårene og ser at følgende dekkes: Sitat - Grunnstøting, kollisjon, stranding, synking, kantring - Brann, lynnedslag og eksplosjon - Tyveri, forsøk på tyveri og hærverk - Annen plutselig og uforutsett skade oppstått ved ytre påvirkning - Brudd på mast og bom - Skader under transport - Skade under opplag inkludert opptak og sjøsetting - Skader under seilbåtregatta - Skade ved at boblehavn svikter , såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann. - Hjemtransport av båten ved tyveri - Redningskostnader når båten blir utsatt for skade, tyveri/driftsstans eller fører og passasjer blir utsatt for sykdom, ulykke eller død: - assistanse og bergelønn- transport av båt til nærmeste verksted, eller hvis det er rimeligere, reparasjon på stedet - utgifter til hjemtransport av båt, fører og passasjerer når reisen ikke kan fortsette - utgifter til annet nødvendig lokalt overnattingssted, sykehus, lege, e.l - merutgifter til hotellopphold for fører og passasjerer i stedet for hjemtransport, når båten kan repareres på stedet innen rimelig tid - hjemtransport av båt når båten ikke kan repareres på stedet. Gjelder kun når båten befinner seg i Skandinavia Det mest grunnleggende mener jeg at jeg har dekning for, og ser ikke noe poeng i å være totalmedlem i RS. Slik jeg tolker din forsikring så kan du, uten noe som helst medlemsskap, rekvirere betalende assistanse hos RS og for deretter å sende hele regninga til forsikringsselskapet!!?? Også verdt å merke seg: I totalmedlemskapets Medlemsbetingelser står å lese: (Sitat) Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring! (Sitat Slutt) Bjørn Redigert 15.Mars.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Slik jeg tolker din forsikring så kan du, uten noe som helst medlemsskap, rekvirere betalende assistanse hos RS og for deretter å sende hele regninga til forsikringsselskapet!!?? Også verdt å merke seg: I totalmedlemskapets Medlemsbetingelser står å lese: (Sitat) Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring! (Sitat Slutt) Og på toppen, og det paradokse i det hele, har du en kasko forsikring som dekker assistansen i tillegg til Totalmedlemsskap, så er det DU som må ut med egenandelen i forbindelse med en evt. assistanse da den, i.h.t. RS medlemsbetingelser, MÅ dekkes av forsikringen!?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SiA Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Jeg har ikke bil, men mine skattepenger er da allikevel med på å finansiere redningsaksjoner og sykehusopphold i forbindelse med trafikkulykker. Nå er det slik at med bil betaler man "noen" avgifter i tillegg til vanlig skatt, og alt går ikke til vei! Misforstå meg rett, jeg mener at storsamfunnet har et ansvar, og jeg krever ikke at alle med en pram skal betale totalmedlemskap! Men jeg synes at vi som bruker sjøen mye bør bidra til beredskapen langs kysten. (Eller Indre Oslofjord.) Med hilsen Sindre (Som ikke er prinsipielt imot skatter og avgifter.) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Har vært medlem i mange år og vil fortsette med det, vet ikke helt om mitt innlegg passer i denne tråden da den handler mye om hva den enkelte får igjen, hvor langt man kan bli slept osv. For meg er medlemsskapet mye mer enn assistanse, det gir en trygghet for at det er er resurser tilgjengeligt om noe skulle skje, med resurser mener jeg båter og mennesker, det hjelper lite med forsikringsselskap elller vhf medlemskap når man trenger øyner og båter til å hjelpe seg. Et forsikringsselskap er viktig ved oppgjør etter skade, men hvem skal søke etter dine barn om de skulle kjøre seg vill? Greit å vite at noen kan komme ut med en hjertestarter om du skulle trenge det. Noen husker gjerne serien som gikk på tv, der noen ungdommer hadde kantret og den ene ungdommen hang fast i et tau og var i ferd med å drukne da Redningsskøyta kom - båt og personer var nok forsikret..... Redningsselskapet driver også med opplæring av barn og unge, flott synes jeg! Båt og båtliv er for meg også ett fellesskap, der vi alle støtter og hjelper hverandre og alle tenker på sin egen og andres sikkerhet og da passer Et medlemskap godt inn i dette. Men som nevnt inledningsvis, hvis man kun ser på hva en selv vil kunne trenge så kan det nok ofte være like greit å ikke være medlem. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 (redigert) Dette er helt i tråd med min oppfatning og grunnen til at jeg gladelig er Totalmedlem Man kan være enig eller uenig i hvordan RS løser sine oppgaver og forbannet over enkelte som "missbruker" ressursene deres, men det viktige er at de er der og det på maksimalt 2 timer om det skulle stå om livet. For meg bidrar det til trivselen på sjøen faktisk. Redigert 15.Mars.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Tanke-eksperiment; Hvis alle meldte seg ut av RS og selskapet ble oppløs/nedlagtt, hva hadde da myndighetene gjort? 1. gitt f..en 2. bygget opp en sjøredningstjeneste med skattebetalernes penger Jeg tror 2! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nøtterøy Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Et spørsmål! Om en har en medesinsk krise på en eller annen øy i havgapet, ringer så nødnummeret og rednings skøyta kommer. Må en da betale for utrykningen? Jeg vet at i visse områder eksisterer det ambulansebåter, men det gjør vel kanskje ikke det over alt? Uansett synes jeg ihvertfall at dette skal være en statlig oppgave på lik linje med ambulanse på veien. Derimot det å hjelpe folk med flate batterier får bli en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Tanke-eksperiment; Hvis alle meldte seg ut av RS og selskapet ble oppløs/nedlagtt, hva hadde da myndighetene gjort? 1. gitt f..en 2. bygget opp en sjøredningstjeneste med skattebetalernes penger Et godt spørsmål. Er vi ikke fler hundretusen båter bare i Oslofjorden da. En relativ stor del av befolkningen som staten ikke kan bare se helt bort fra. De har jo hatt det veldig "lett" i alle år, i og med at det har vært frivillige som har tatt seg av sjøredningen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Tanke-eksperiment; Hvis alle meldte seg ut av RS og selskapet ble oppløs/nedlagtt, hva hadde da myndighetene gjort? 1. gitt f..en 2. bygget opp en sjøredningstjeneste med skattebetalernes penger Jeg tror 2! Det eksperimentet håper jeg ikke blir prøvd ut, da jeg ikke stoler på at det hadde blitt bygget opp noe i en fei! Så lenge det IKKE finnes noe statlig redningsselskap, så må vi støtte det vi har, og som gjør en kjempejobb! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Er vi ikke fler hundretusen båter bare i Oslofjorden da. Det er nok ikke vi som plasker rundt i Oslofjorden, som har størst bruk for redningsselskapet, men derimot de som bruker havet der det er mer værhardt, og mindre folk som kan hjelpe i en nødsituasjon. Vi trenger jo selskapet kun halve året, mens langs kysten er det vel så stort behov når vi sitter i godstolen hele vinteren. Betaler med største glede Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Vart litt forvirra av eine inlegget tidligere, ang forsikring og egenandel.... Eg må kanskje lese i mine vilkår. Men forstod eg det slik at dersom forsikringa dekker redning, så vil eg måtte bruke forsikringa- og få egenandel. I stedet for å få fordel med redning som totalmedlem? Det klistremerket trur eg skal få ligge i skuffa foresten....prøve å skrape vekk de gamle...Neste år er det vel A4...og så A3... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Mouche - hvorfor skal det være billigere og bedre for brukerne å ha en statlig redningstjeneste? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.