Mouche Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Vi trenger jo selskapet kun halve året, mens langs kysten er det vel så stort behov når vi sitter i godstolen hele vinteren. Og akkurat den beredskapen burde vel være et statlig anliggende og ikke betales av eiere av prammer og skjærgårdsjeeper i indre Oslofjord som benytter båten i femti timer i løpet av fellesferien? Jeg synes det er en skam at et land som Norge ikke har en topp beredskap kysten rundt, en beredskap som er å anse som et nasjonalt og statlig foretagende og ansvar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
egilwh Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Et spørsmål!Om en har en medesinsk krise på en eller annen øy i havgapet, ringer så nødnummeret og rednings skøyta kommer. Må en da betale for utrykningen? Svaret er nei. Alle redningsoppdrag som rekvireres av HRS/LRS (politi) gjøres på statens bekostning v/justisdept. Det gjelder også ambulanseoppdrag rekvirert av lege/sykehus/113 på vanlig måte (da er det ikke justis som betaler, men helse). Til de som gjør sammenligninger med veitrafikk forøvrig, redning av verdier der er det ikke staten som betaler, men forsikringsselskapet. Redning av menneskeliv skjer på statens bekostning om det er på sjøen, veien eller i fjellet. Egil Redigert 15.Mars.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Tom Rør Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Og akkurat den beredskapen burde vel være et statlig anliggende og ikke betales av eiere av prammer og skjærgårdsjeeper i indre Oslofjord som benytter båten i femti timer i løpet av fellesferien? Så lenge dette IKKE betales av staten(oss) , så er det et spleiselag, som jeg ikke har noe problemer med å være med på Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Har vært medlem i mange år og vil fortsette med det, vet ikke helt om mitt innlegg passer i denne tråden da den handler mye om hva den enkelte får igjen, hvor langt man kan bli slept osv. Nei, denne tråden handler om at NSSR skal selge oss medlemskap i Falck. Ikke bare selge, men de skal påtvinge oss Basis Kystpatruljemedlemmer et Falck medlemskap ! :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Mouche - hvorfor skal det være billigere og bedre for brukerne å ha en statlig redningstjeneste? Neppe billigere i sum, men fordelt likt på alle landets borgere. Det er hva jeg kaller et nasjonalt spleiselag. På denne måten vil vi kunne pese politikerne direkte siden vi har et demokrati med hyppige valg i motsetning til ordningen idag hvor det er loddsalg, sokkestrikking og medlemskap som vi ofte ikke trenger, men allikevel har fordi prisen er lavere enn besparelsen på forsikringer osv. Nå har du fått mine filosofiske betraktninger, men denne gangen spurte du! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Jeg er redd dine sosialistiske fellesskapsløsninger ikke vil gi optimal dekning her - rett og slett fordi vi er så rike at vi ikke har råd - slik er det å ha en sosialøkonom til sjefen over alle sjefer. Og løsningene vil antakelig bli ekstremt mye dyrere enn dagens fordi de 900 frivillige NSSR har i dag neppe vil legge ned frivillig innsats for staten Redigert 15.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Det eksperimentet håper jeg ikke blir prøvd ut, da jeg ikke stoler på at det hadde blitt bygget opp noe i en fei! Vi er pålagt gjennom internasjoanle konvensjoner å ha en SAR tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Den optimale dekningen er hva vi har nå? Og hvilken politisk retning tilhører så den løsningen din? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Polarn Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Husk å betal i tide da så er man med i trekningen av en Waterbuoy nøkkelring Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Jeg er av oppfatningen at vi har en ganske god dekning i dag. Og med de nye RSene som gjør 30-40 knop selv i dårlig vær og har stor trekkraft er det god beredskap. Politisk tilhører dagens ordning ingen retning - den er upolitiks - og heller ikke populistisk. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Støtter redingselskapet de gjør en god jobb med sjøredning, men er ikke imponert over kundebehandlingen/rot med småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Fender Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Jeg har, som sikkert de aller fleste kaskoforsikring på min båt, Jeg så nå i vilkårene og ser at følgende dekkes: Og følgende dekkes ikke: Det mest grunnleggende mener jeg at jeg har dekning for, og ser ikke noe poeng i å være totalmedlem i RS. Det som er så forferdelig kjedelig med dette er at egenandelen ved uhell er gjerne 5 båtkroner og over ved kaskoforsikring på båt. Med mindre du ikke har bortimot 0 båtkroner i egenandel ser det ut som berging med RS holder seg under egenandelsummen. Jeg fikk regninga fra RS i posten i dag, og den ble jeg glad for å se, fordi i fjor..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Hvis man ser på redningstjeneste/r i form av fellesskapsløsninger som sosialisme må jeg si at man er nokså langt ute på høyresiden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Vart litt forvirra av eine inlegget tidligere, ang forsikring og egenandel.... Eg må kanskje lese i mine vilkår. Men forstod eg det slik at dersom forsikringa dekker redning, så vil eg måtte bruke forsikringa- og få egenandel. I stedet for å få fordel med redning som totalmedlem? Et lite tanke eksperiment: En eier av en båt synes selv at han har sikret båtens verdi og kostnader til eventuell assistanse via en god kaskoforsikring, med en egenandel på 7000,-, og som dekker assistanse og redning. I tillegg så har vedkommende registrert båten i Småbåtregisteret samt tegnet Totalmedlemskap i RS som, i seg selv, gir hans båt rett til gratis assistanse innenfor visse vilkår. Så en vakker dag så får han motortrøbbel et stykke til havs. Han varsler RS om at han trenger assistanse. Redningskrysseren kommer og tar sleper om bord og starter tauing til nærmeste trygge havn med verkstedmuligheter. Båteieren priser deg lykkelig over at han har tegnet Totalmedlemskap i RS, og antar at medlemskapet gir ham denne assistansen gratis. På vei inn så sjekker skipperen på Redningskrysseren båtens navn og registreringsnummer og finner da ut at båten er forsikret med en assuranse som dekker assistanse og redning. Båt med båteier blir vist til en trygg verksted kai og assistansen avsluttes av redningskrysseren. Båteier får fikset sitt motorproblem og kommer seg til hjemmehavn. Noen uker etterpå så får båteieren en faktura fra RS der han kreves for kr.6000,- som følge av assistansen han har mottatt. I fakturaen nevnes at han er Totalmedlem i RS, men at i følge deres registre så er båten omfattet av en forsikring som dekker assistanse og redning. Deretter henvises til et punkt i ”Totalmedlem Medlemsbetingelser” hvor det står: "Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring." Båteier tar så dette opp med sitt forsikringsselskap. Der blir han presentert for forsikringens egenandel som tilsvarer 7000,-. Altså må båteieren betale hele gildet selv da kostnadsbeløpet (6000,-) er et mindre beløp enn egenandelen (7000,-) Her er altså to vinnere, og en stor taper: RS som får betalt for sin tjeneste til tross for båteierens ”Totalmedlemsskap” Forsikringsselskapet som slipper utgifter fordi kostnadene ligger under egenandelen. Den store taperen i dette scenarioet er båteieren som synes han har sikret båten sin på beste måte med kasko og Totalmedlemskap i RS, men allikevel må punge ut hele kostnadsbeløpet fra egen lomme! Slik tolker jeg dette punktet i Totalmedlem Medlemsbetingelser (Disse finner man bl.a. i den vedlagte røde Loggen 2011) Håper jeg tar feil i mine tolkninger !!! (Sitter selv med tilsvarende forsikring og Totalmedlemsskap) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
olpi Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Tipper at du bare maks må betale egenandelen til forsikringselskapet. Nå vet jeg heller ikke om redningselskapet kan sjekke hvilken forsikring du har? Hvis de ikke kan det så får du operasjonen gratis. Hvis du ikke er Totalmedlem, men dekkes gjennom forsikringen så må du nok betale egenandel til forsikringen. Da må du nok imidlertid oppgi denne info til Redningselskapet slik at de får sendt sin faktura dit. Tipper det er slik... . Hvorfor ikke ta kontakt med begge disse og få fasitsvaret. Redigert 15.Mars.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Altså må båteieren betale hele gildet selv da kostnadsbeløpet (6000,-) er et mindre beløp enn egenandelen (7000,-) Det er slik eg også ser på dette..... Har må vi få erfaring på banen. Nokon som har andre tolkninger, evt har blitt redda, og fått faktura? Kan man sløyfe redningsdelen i forsikringa evt, og bare stå som medlem i RS kanskje.. hrmf.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Innlegget fra mateco var tankevekkende. Her kan vi gruble og tenke om dersom hvis i fall. . . . , men kan ikke du mateco sende det innlegget ditt til RS slik av vi kan få avklart dette? Hver av oss kan jo kopiere innlegget og sende det til RS, men det hadde jo vært greit om forfatteren hadde gjort det og ikke 20 andre gjør det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blanco Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Her må jo NSSR komme på banen og fortelle hvordan dette virker. Slik det er tolket her, kan det jo ikke fungere. Det er jo fullstendig meningsløst. Den nye ordningen er ikke en oppgradering, men en fjerning av tidligere alternativ uten hjelp i havn. Totalmedlemskapet var antakeligvis ikke en økonomisk suksess, og det løser man ved å fjerne alternativet. I et forsøk på å imøtegå kritikk for å påtvinge medlemmene et medlemskap de ikke har bedt om og ikke kan reservere seg mot uten å si medlemskapet, gir de 200,- i rabatt første året. Jeg har i 25 år vært medlem av NSSR og Kystpatruljen, men dette var ganske arrogant og frekt gjort. Alle de som gjør en frivilig innsats for selskapet og de ansatte som står på hver dag, fortjente ikke at medlemmene blir behandlet på denne måten. Av hensyn til den innsats disse gjør hver dag året rundt, kommer nok de fleste av oss til å betale og fortsette med det. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Innlegget fra mateco var tankevekkende. Her kan vi gruble og tenke om dersom hvis i fall. . . . , men kan ikke du mateco sende det innlegget ditt til RS slik av vi kan få avklart dette? Hver av oss kan jo kopiere innlegget og sende det til RS..... Lars H. Heisann Lars!! Har kopiert scenarioet slik som i innlegget ovenfor og skrevet e-post til Redningsselskapet og spør deretter om min tolkning er korrekt! Samtidig spør jeg om RS har tlgang til forsikringsstatus på registrerte småbåter. Har samtidig sendt tilsvarende mail til mitt Forsikringsselskap (Gjensidige) der jeg spør om det samme ! Andre kan kanskje kopiere innlegget og sende tilsvarende e-post forespørsler til sine forsikringsselskaper? Skal bli spennende å se hva de svarer !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Takk skal du ha. Har nå nettopp betalt til RS, pluss at jeg har forsikring i Gjensidige og har VHF pluss eller hva det nå heter dekning. Sist sesong fikk jeg motorstopp i nærheten av Holmestrand, og fikk en kompis til å taue meg inn til Holmestrand hvor RS hentet meg og slepte meg til hjemmehavnen i Son. Dette ble arrangert via VHF og Tjøme radio. Etter en stund fikk jeg regning for slepet fra RS. Den sendte jeg til Telenor Sjøassistanse, og fikk alle utgifter dekket. Så langt jeg kan se, ble ikke forsikringsselskapet blandet inn selv om det ble oppgitt til RS ved slepet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom-ass Svart 15.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Det som er så forferdelig kjedelig med dette er at egenandelen ved uhell er gjerne 5 båtkroner og over ved kaskoforsikring på båt. Min egenandel på Assistanse/redning i Gjensidige er på 500 kroner! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Salt Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Det er jeg helt enig i, men myndighetene er for gnukke til å betale for en sånn tjeneste Men, myndighetene betaler jo for redningstjenesten. Slep av båten, akkurat som slep av en havarert bil, må du betale. Det har du da gjerne en forsikring for, og den betaler da denne slepeutgiften for deg. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mariell Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 OK, da får jeg krype til korset og innrømme at jeg har mottatt hjelp fra RS. I fjor påske fikk jeg motorstopp mellom Færder og Thorbjørnskjær. Etter flere filterbytter ga jeg opp og kalte opp skøyta på Skjærhalden. De kom og det endte med tauing inn til skjærhalden. kostnad for meg kr.0,-. Var heller aldri spørsmål om hvilket forsikringselskap jeg brukte (så vidt jeg husker). Men vær Obs. på at hvis du ber om hjelp for samme feil 2 ganger i løpet av en 2 ukers periode, må du betale for gang no2. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
free Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Her i nærområdet har vi en Røde Kors SAR båt, den ligger vanligvis på Ferjeodden på Tjøme å er frivillig bemannet. RS tar og hånd om livredning og muligens og ambulanse oppdrag men det ser nå ut som RS satser tungt på å sørge for at folk kommer seg på fjorden på bekostning av lokale verksteder å normalt godt vedlikehold. Jeg liker ikke denne utviklingen, tar man i betraktning den årlige skatten til RS båtregisteret minner dette alt for mye om en voksende bedrift. Synes det frivillige arbeidet Røde Kors gjør over hele landet også for oss båtfolk bør nevnes å hedres. Her i området kan man kansje se det slik at Røde kors står for livredning og Kystpatruljen for ting redning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.