Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 I Horten ligger det en sliten Draco 20 foter som Røde Kors båt. I normal solgangsbris kommer den neppe frem med mannskap i god skikk om de må kjøre så fort de kan for å redde liv. Jeg så en RK båt under Vrengen brua i fjor - den så litt mer skikkelig ut - kunne minne litt om svenskenes 2 manns åpne båter. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Ringer du SAR båten på Tjøme og ber om slepehjelp. Får du og forsikringselskapet en regning. Kaller du opp Tjøme radio og ber om slepehjelp grunnet motorstopp og Tjøme radio kaller på Røde Kors SAR båten. Får du ingen regning for slepeoppdraget. Det er da å betegne som ett redningsoppdrag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ulv I Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Når det gjelder RSSR er det en regning jeg betaler med glede, de gir meg en følelse av trygghet på sjøen, for om noe skjer så kan en få hjelp. ifm nød eller redning blir det nok aldri stilt spørsmål om forsikring? egenandel eller noe slikt, da bare trør til å redder liv.. Men om de må komme ut med drivstoff til deg, så håper jeg de tar betalt, for det gjelder bare å planlegge fyllingene. og alltid ha nok i tanken(e). Jeg har ikke hatt bruk for dem (enda, bank i bordet).. men dcs knappen/vhf radioen er parat om det skulle være behov. de gjør en super jobb.. Men de plakat klistrene kunne vært byttet ut med noen små runde som kunne klistres på innsiden av ruta.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mariell Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Enig i det Ulv1, Har vært medlem siden starten på kystpatruljen på midten av 80 tallet. Har i alle år betalt kontigenten med glede frem til nå. Har heller ingen problem med å betale årets og sikkert heller ikke neste års. Ser på det som mitt lille bidrag til sikkerhet på sjøen. Siden staten støtter så lite så får jeg bidra med en liten båtpenge. I fjor måtte jeg jo til og med ha hjelp av dem. Men hvorfor skal jeg støtte Falck? Ligger jeg med problemer en plass det er bilvei skal jeg da alltids greie meg selv. Er redd for at mange som benytter båten kun til korte turer i nærområdet sitt, nå vil mene at kontigenten er blitt for høy og derfor melder seg ut. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Jeg er selvfølgelig også enig med Ulv1. Men nå er det jo ikke dette denne tråden dreier seg om. Tråden dreier seg om tvangsmedlemskapet i Falck. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Jeg forstår det ikke slik at man blir tvangsmedlem av Falck. Jeg forstår det slik at RS har en tjeneste fra Falck som de velger å inkludere i samtlige medlemsskap. Jeg har vært totalmedlem ganske lenge og har ennå ikke fått noe medlemskort fra Falck. Jeg har tenkt at det å ha mulighet til "delebudbil" er ganske kjekt om vi skulle ha behov for det. Alt dette antakelig en konsekvens av at RS forsøker å få hjulene til å gå rundt på en god måte. Jeg tror denne stormen i "vannglasset" vårt her på Baatplassen går greit over uten at den når veldig mange av de ca 50.000 medlemmene i gamle Kystpatruljen. Også er jeg ganske sikker på at det kommer til å være ganske mange artikler i medlemsbladet om folk som har fått hjelp av Falck gjennom totalmedlemsskapet sitt fremover Redigert 15.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Men hvorfor skal jeg støtte Falck? Ligger jeg med problemer en plass det er bilvei skal jeg da alltids greie meg selv. Tråden dreier seg om tvangsmedlemskapet i Falck. Trenger en oppklaring, dere er mot Medlemsfordelen som er å få hjelp i hjemmehavn? Eller er dere mot at det er Falch som gjør dette? Forstår ikke dette at dere føler et tvangsmedlemskap, vært totalmedlem noen år og aldri verken hørt eller sett noe fra Falch så her kan dere slappe helt av det utøves ikke noe tvang som jeg har merket. Er ganske så sikker på at dere kan takke nei til å bli hjulpet av Falch om dere skulle bli tilbudt dette. Et passende svar kan være hvis båten din trenger starthjelp eller pumpehjelp; neitakk slik gratis hjelp dekket av mitt medlemsskap skal jeg ha meg frabedt - gå og tving dette på noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Billigere å kjøpe seg egen startbooster vet du. Enhver velmøblert båt har da slikt vet du Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Forstår ikke dette at dere føler et tvangsmedlemskap, vært totalmedlem noen år og aldri verken hørt eller sett noe fra Falch så her kan dere slappe helt av det utøves ikke noe tvang som jeg har merket. Er ganske så sikker på at dere kan takke nei til å bli hjulpet av Falch om dere skulle bli tilbudt dette. Synes du det er vanskelig at de som ikke valgte totalmedlemskap ikke vil bli totalmedlemmer? Dette har lite med falk å gjøre, det har med en dekning et vanlig medlem ikke kan reservere seg mot, klart at jeg kan nekte å ta i mot hjelp i havn, det er ikke det saken dreier deg om, det handler om at en ikke lenger kan være helt vanlig medlem uten hjelp fra falk, jeg vil ikke ha det å jeg vil heller ikke betale for det. Et vanlig medlemskap med assistanse på sjøen vil jeg ha men det kan jeg altså ikke få lenger å det irriterer meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Alle dere som blir "tvangsflyttet" til Totalmedlem får det gratis i år. Om dere er misfornøyde med det er det vanskelig å forstå for meg. Om dere har like sterk oppfatning neste år så meld dere ut da. Men å melde seg ut i år hvor du får mer for pengene enn i fjor er ikke helt rasjonelt i hvertfall. Da hadde jeg ventet til neste år. Egentlig er det jeg som bør være furten - for jeg får ikke samme rabatt som dere i år Og melder du deg ut neste år så er jo det ditt valg. Heldigvis er det de færreste av medlemmene som trenger medlemsskapet gjennom sesongen. Men husk at skøyta koster 1900 kroner +moms per time regnet fra avgang base til ankomst base. Det blir et dyrt tomt batteri ute på skjæra tenker jeg Men hjelp om du er i nød får alle uansett. Som regel er det HRS som dekker kostnadene for RS da. Redigert 15.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Den opprinnelige saken har blitt litt borte i diskusjonene her..... Saken dreier seg om at det gamle Kystpatruljen Basic medlemsskapet blir borte. Alternativene for de som hadde dette medlemsskapet er da enten å gå ned til vanlig medlemsskap uten assistanse eller å bli Totalmedlem med full pakke. Og så til det springende punktet; de gamle Basic medlemmene får automatisk tilsendt giro med Totalmedlem, riktignok med 200,- rabatt slik at prisen for dette året blir det samme som før. Fra neste år må de betale det samme som oss andre totalmedlemmer. Det er riktig mange som ikke følger med på slike giroer, og de blir da automatisk endret til et dyrere (fra neste år) medlemsskap uten å bli spurt. Og det kan man jo mene litt av hvert om. Jeg er lykkelig totalmedlem, og har ingenting mot Falck, men jeg er litt usikker på om fremgangsmåten her er den beste for omdømmet. Redigert: Jeg ser at Bitteliten har kommet meg i forkjøpet med en oppklaring, og det er fornuft i synspunktet for oppegående mennesker. Men likevel synes jeg det er litt på kanten med denne fremgangsmåten. Det virker litt som om at "vi kjører på, de fleste merker det ikke..." Redigert 15.Mars.2011 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Jeg ser faktisk ikke noe poeng i og være medlem i redningsselskapet lengre, så sant en har kasko. reddet blir en uansett.. Et medlem i båthavnen hos oss, lå fortøyd til en gammel dampskipskai, nærmest i ingennmannsland.. fikk akutt lekasje på sin Viksund 31 st.cruise, hylsen sprakk, var totalmedlem, fikk pumpe hjelp, og slep hjem til hjemme havn, av RS, og en regning på over 40.000.. med beskjed om at det fikk han igjen på forsikringen, noe han fikk.. Lukrativ butikk de driver, for ikke å snakke om god reklame nede i havna her.. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Det er noen prinsipper ute å går her og. Tar jeg utgangspunkt i Norsk selskap for skibsbruddnes reddning vil jeg tro at det er fler frafallne velgjørere som vil snu seg i graven om slikt er mulig over dette her. RS skal redde liv langs kysten og på havet, det er milelangt fra å få hjelp til å gå fra kai. Redningsselskapet posisjonerer seg som sjøens Viking/ Falck å ingen av de nye fordelene baserer seg på eller fremmer frivilligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Med over 55 tusen medlemmer som betaler i snitt ca 700 kroner hver så kan man nok anta at denne delen av RS er god å ha for å finansiere redningsarbeidet. Om man skal ha RSer bare til SAR oppdrag blir det få timer på dem. Da er det etter min mening mye bedre å være en service organisajon på sjøen når de har tid til det - og SAR når de må det. Hva har dette med frivillighet å gjøre? Kystpatruljen har eksistert i mange år. Nå har den endret navn til Totalmedlem i RS. Hva er problemet? Redigert 15.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Kystpatruljen har eksistert i mange år. Nå har den endret navn til Totalmedlem i RS. Hva er problemet? Medlemskap i kystpartuljen har forsvunnet, det har ikke endret navn. At SAR båtene kan yte service ovenfor sine medlemmer er ikke noe nytt, slik har det vært hele tiden å godt er det, at RS kjøper tjenester fra Falck på vegne av sine medlemmer synes jeg er sløsing med ressurser å peker i retning at det er penger nok i kassa. Å redusere ei Redningsskjøyte til varetaxi synes jeg ikke noe om, det har ingen ting med å redde liv eller verdier. Medlemskapet bør være langt rimeligere så kan de som har behov utover et vannlig medlemskap med rett til assistanse betale for de tillegstjenester de måtte ønske. Hadde jeg ligget på en øy med tomt startbatteri hadde jeg ikke ringt RS om ikke det var fare på ferde, jeg hadde ringt en venn.. Redigert 15.Mars.2011 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Jeg ser faktisk ikke noe poeng i og være medlem i redningsselskapet lengre, så sant en har kasko. reddet blir en uansett.. Man blir faktisk det slik jeg skjønner systemet. Ved nød så reddes man uansett, og HRS dekker utrykningen. Ved skade så dekkes det av Kasko`n i tillegg til redning/slep til havn. Redninsselskapet tjener godt på en utrykning der de fakturerer HRS eller forsikringselskapet, men de får altså inntekter fra alle medlemmer som en basisinntekt. Den er de nok avhegngig av, men de viser liten smidighet når de krever Totalmedlemskap hvis man skal få redning (iflg dem), men som det altså kan se ut som man vil få uansett (uten medlemskap) hvis man bare har kasko. Skulle vel ikke bli et A-lag (medlemmer) og et B-lag (ikke medlemmer) heller siden de tjener mer på forsikringsredning eller nød. Kan nok slå tilbake på dem selv dette med å rote med de gamle medlemskapsmulighetene Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Heisann Lars!! Har kopiert scenarioet slik som i innlegget ovenfor og skrevet e-post til Redningsselskapet og spør deretter om min tolkning er korrekt! Samtidig spør jeg om RS har tlgang til forsikringsstatus på registrerte småbåter. Har samtidig sendt tilsvarende mail til mitt Forsikringsselskap (Gjensidige) der jeg spør om det samme ! Andre kan kanskje kopiere innlegget og sende tilsvarende e-post forespørsler til sine forsikringsselskaper? Skal bli spennende å se hva de svarer !!! Bjørn Er også kunde hos Gjensidige og venter i spenning på svaret. Tror ikke det blir å betale RS før dette er avklart. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
tom-ass Svart 15.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Hva er problemet? Problemet er at jeg har vært basic-medlem tidligere, og har nå automatisk fått oppgradert medlemskapet, prisen har økt uten at jeg har fått noe forvarsel om dette. Det eneste jeg har fått er faktura. Jeg mener dette er på kanten, tenk dere alle som betaler regningene sine uten å skjekke hva dem betaler. Nesten så jeg lurer på om dette er en lovlig måte å gjøre det på. Om jeg skal ha noen tilleggstjenester på en tjeneste jeg allerede har, så vil jeg ha info om dette på en annen måte enn å måtte "lete" på nettet sjøl. Jeg kommer til å melde meg ut, fordi jeg er fryktelig imot denne foretningsmåten, og bruker heller disse kronene på noe lokalt. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 (redigert) Har sjekka opp egeandelen på Gjensidige båtforsikring som innbefatter assistanse/redning. Når denne delen skal dekkes så kreves kun 500,- i egenandel. Ved andre uhell/skader/brann/tyveri, etc. så gjelder den avtalte egenadnelen. I mtt tilfelle så er denne på 4000,- men vurderer å sette denne opp noe. (En del penger å spare i premie ved å øke egenandelen) Hvordan denne satsen er hos andre forsikringsselskap vites ikke !! Bjørn Redigert 15.Mars.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakten Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Husker dere de evindelig trådene her på BP når den to-delte medlemskapet kom. Nå er det på'n igjen, denne gangen har man bare et medlemskap som er det opprinnelige utvidete medlemskapet. Påstanden at RS gjør dette var kun for å øke inntekter, er nok ikke helt riktig. Det viser seg at svært mange medlemmer, etter å ha gjort seg kjent med medlemskapene, etter hvert har valgt Total. Erfaring fra nytegninger viser også at de fleste faktisk valgte Total. Fordelen er bl.a.: Proffe motorfolk fra Falck (kontra diffuse RS-maskinister) kan kanskje få båten i gang igjen istedenfor at den kun blir forlatt ved ei brygge. Utvidet mannskap (fra Falck) når det koker i pinsa. 4 timer å vente før RS kan komme å se båten som likevel trenger en mekaniker. Man jo ligge ved en kai hvis Falck skal komme direkte. Betinger også at båten er innenfor 3 timern fra Falck-bilen. Utvidet tilbud, dog noe begrenset, gjelder også i Sverige og Danmark. Var det mer da? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Fordelen er bl.a.: Proffe motorfolk fra Falck (kontra diffuse RS-maskinister) kan kanskje få båten i gang igjen istedenfor at den kun blir forlatt ved ei brygge. Utvidet mannskap (fra Falck) når det koker i pinsa. 4 timer å vente før RS kan komme å se båten som likevel trenger en mekaniker. Man jo ligge ved en kai hvis Falck skal komme direkte. Betinger også at båten er innenfor 3 timern fra Falck-bilen. Litt på sidelinja, men dette må da være en elendig reklame for egne maskinister ombord i RS sine skuter! En sertifisert maritim maskinist bør, og skal ha, langt bedre kunnskaper om båtmotorer/båtsystemer enn en bilmekaniker fra Falck!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 15.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2011 Hvor jeg ferdes så tror jeg ikke falck finnes en gang...Kan man påberope seg andre instanser med samme rettigheter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.