Jump to content

Ufrivillig totalmedlem i Redningsselskapet


tom-ass

Recommended Posts

Nå er det vel ikke mange fra Falck som er reele bilmekanikere heller,

intektene fra Totalmedlemskap fra alle medlemene dekker kanskje denne type oppdrag, men tror nok det er private givere som dekker den største biten av rs-sine midler.

 

Er jo mulig RS har fått en avtale med Falck de ikke kan si nei til :yesnod:

 

Er Total medlem, og vil nok helt sikkert forbli det også.

Link to post

Hvor jeg ferdes så tror jeg ikke falck finnes en gang...Kan man påberope seg andre instanser med samme rettigheter?

 

Har du kasko forsikring og det er en forsikringssak så er det vel en mulighet å ta kontakt med forsikringsselskapet for klarering til å bruke andre aktører enn RS eller Falck.

 

Det er jo de som må punge ut uansett om du innehar Totalmedlemskap i RS eller ikke ?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg kommer til å melde meg ut, fordi jeg er fryktelig imot denne foretningsmåten,

Jeg heller i den retningen selv.

Jeg går nok for VHF-Lisens-Plus allerede i år, og kutter ut RS.

Dekningen er jo faktisk bedre enn med Total medlemskap, og dette for kun 220.- i tillegg til VHF lisens.

Ingen av RSRK skøytene har jo dykkertjeneste så valget er etter min mening enkelt.

Good Bye NSSR, vårt forhold varte i 20+ år, men nå er grensen nådd, tålmodigheten er slutt...

 

VHF-Lisens-Pluss Fordeler:

• Slep til nærmeste havn. Dekker opp til kr 7.500,-

• Bruk av egenandel på hovedforsikring. Dekker opp til k. 3.000,-

• Må forlate båten og reise hjem. Dekker opp til kr 5.000,-

• Transport av dykker/reservedeler/ drivstoff. Dekker opp til kr 1.500,-

 

 

Link to post

 

Å redusere ei Redningsskjøyte til varetaxi synes jeg ikke noe om, det har ingen ting med å redde liv eller verdier.

 

 

Hadde jeg ligget på en øy med tomt startbatteri hadde jeg ikke ringt RS om ikke det var fare på ferde, jeg hadde ringt en venn..

Du bør ikke være redd for at RS blir en varetaxi. Det gjør nok ikke skøyta uten meget god betaling. Men Falck kan komme med deler til deg i havn.

 

Hadde vært interessant å se statistikken på hvor mange ganger startboosteren er i bruk på skøytene. Ikke få ganger tror jeg. Og er det midt i sesongen er det ofte kø av oppdrag for RS og ligger man i havn da tenker jeg at det må være kjekt å få en redningsbil i stedet.

 

Problemet er at jeg har vært basic-medlem tidligere, og har nå automatisk fått oppgradert medlemskapet, prisen har økt uten at jeg har fått noe forvarsel om dette. Det eneste jeg har fått er faktura.

 

Kommunikasjon siden av dette er jeg enig i.

 

Litt på sidelinja, men dette må da være en elendig reklame for egne maskinister ombord i RS sine skuter!

 

Og er det en frivillig bemannet RS kan mannskapet bestå av sykepleier en arkeolog, en reklamemann og en taxi sjåfør. At du mener det bør være annerledes er greit- men slik er det nok ikke :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Helt ytterst på sidelinjen:

 

Når det gjelder lønnede maskinister som er påmønstret RS side skøyter/redningskryssere. Hva sier deres stillingsinnstruks om å yte "mekanisk service" til trengende småbåter?

 

Jeg personlig tviler på at de kan pålegges slike oppgaver, men jeg kan selvfølgelig ta feil igjen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har hatt hjelp av en maskinist på en av de fast bemannende, topp service og god hjelp fikk jeg så der er viljen på topp.

Tror heller ikke det er vanligt å påføre serienummer på hvilke motorer en maskinist er ansatt for å mekke på i ansettelsespapirene.

Vil tro at de som begynmner som maskinist på en redningsskøyte vet hva en redningsskøyte er og hvilke oppgaver den gjør.

Link to post

Det er frivillig å være medlem......

 

Skulle dette vært en statlig tjeneste kan du være sikker på at den avgiftsfridiesel forsviner rimelig fort og at årsavgiftene på båt kommer på løpende bånd.

 

Nei har ikke noe problem med å være Totalmedlem og jeg velger å betale det det koster selv om jeg heldig vis ikke har hatt behov for å bruke de tjenestene jeg betaler for.

Link to post

Det skulle ha vært sånn at man kunne velge Falck,NAF eller Viking. Da hadde alle fått hjelp på land fra det selskapet som finnes der de har båt.

 

Enig i det!!

 

Men hva kan en båteier med Totalmedlemskap i RS forvente seg av service fra både RS og bilorganisasjonene. Her er det vel snakk om stort sett varetaxi og en og annen starthjelp?

Å forvente at en maskinist i RS, Falck, NAF, eller Viking skal komme ombord å skru på din motor må da være vel optimistisk!

 

De nevnte aktørene kan sikkert bidra med evt. nytt smøreoljefilter og 25 ltr. ny smøreolje som båteieren faktureres for, men å skifte oljen og filteret må da båteieren selv besørge !!

 

Og evt. nødvendige reservedeler må bestilles av båteier selv for deretter å angi postadressen til impliserte organisasjon som besørger frakten ombord.

Å tro at det automatisk følger med en mekaniker som skifter ut delen er vel naivt!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Betalte nå for total og 2 båter. Ene er faktisk solgt,men skitt au.

Er nå fortsatt medlem men solgte båten i 2008... men hva gjør en ikke for en god sak... det er ikke mange hundrelappene det er snakk om her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Å forvente at en maskinist i RS, Falck, NAF, eller Viking skal komme ombord å skru på din motor må da være vel optimistisk!

:sailing:

Bjørn

 

Si ikke det, er mange der ute med helt fantastiske forventninger om hva de kan få hjelp til.

 

Skulle selge en båt for noen år siden.

Når jeg nenvte at eneste problemet jeg hadde hatt med motoren var ei viftereim som røyk når vi var utpå.

"Hva gjorde du da", var spørsmålet.

"Bytta den". Svarte jeg.

Neste spørsmål var da. "Kan du ikke ringe til redningselskapet for å få fiksa sånn da??" :cryin:

 

PS. Faktura for Total 2011 er lagt inn i nettbanken

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg er da ikke innom bensinstationen og kjøper olje og filter.

 

Det ber jeg da Falck om å gjøre. Siden de alikevel er på vei til meg for å fylle på spylerveske. Kan de jo ta olje skift i samme slengen. :lol::lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Å benytte Falch der det er muligt er lurt og meget økonomisk, hva koster det å flytte en skøyte med en besetning på tre kontra en Falch bil? Betraktelig mindre av VI MEDLEMMERS PENGER.

 

Falch har både biler og et apparat for slikt, det ville vært økonomisk bevistløst for RS å bygge opp en park med biler, dette er jo å utnytte hverandres sterke sider.

 

Til sammenligning så har Viking gjort det anderledes, de er gode på hjelp på landevei/vei og noen halvutstyrte Targaer plassert mer eller midre tilfeldig langs kysten.

Viking burde nok tegna en tilsvarende avtale med RS som RS har tegna med Falch. Viking på sjøen er like dumt som RS på landeveien.

Link to post

Da ble det slutt på medlemskapet i redningsselskapet. Ser fordeler med totalmdlemskapet for dem av dere som kjører fra havn til havn, da det nok er greit og få servicemann når du igger i en fremmed havn uten noen åpene verksteder.

Jeg har derimot en ny 115 hk påhenger, og jeg ser ikke at falck-mannen har noen han skulle gjort under dekslet på den uten en pc som passer. (Er forøvrig ingen utenom serviceverkstedet mitt som kommer til under der).

Link to post

Jeg går nok for VHF-Lisens-Plus allerede i år, og kutter ut RS.

Dekningen er jo faktisk bedre enn med Total medlemskap, og dette for kun 220.- i tillegg til VHF lisens.

VHF-Lisens-Pluss Fordeler:

• Slep til nærmeste havn. Dekker opp til kr 7.500,-

• Bruk av egenandel på hovedforsikring. Dekker opp til k. 3.000,-

• Må forlate båten og reise hjem. Dekker opp til kr 5.000,-

• Transport av dykker/reservedeler/ drivstoff. Dekker opp til kr 1.500,- [/font]

 

Enig med deg. Ser at Totalmedlemskap er kommet over 800 kroner og da blir det rett og slett for dyrt i forhold til "VHF pluss"-lisensen

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 1 år senere...

Er det på tide med en meningsmåling hvorvidt medlemmer har meldt seg ut av NSSR som følge av påtvunget totalmedlemskap? Jeg bare lurer på om NSSR mister så mange at inntekten kanskje ikke har økt likevel? Eller er folk såpass lojal at de godtar "påtvunget" medlemskap, eventuellt at de mener det er verdt pengene?

Link to post

Har vært medlem lenge siden da medlemskapet var på et par hundrelapper. Ser ikke helt hvorfor jeg skal betale 850 kr for et halvgod "slepeforsikring" og som er egentlig dekket gjennom min vanlige båtforsikring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Medlemsavgiften kunne godt vært integrert i forsikringen, og gjerne lovpålagt for båter over en viss verdi/størrelse.

 

Det er faktisk noe man kunne diskutert. Men man bør tenke litt større tror jeg. RS idag er hverken fugl eller fisk. Jeg synes at RS fremstår som en merkelig blanding av halv kommersiell, halv frivillig organisasjon som påtar seg oppgaver som egentlig et offentligt ansvar. RS er privat men driver med offentlig sikkerhet samt to båtregister som brukes av offentlige etater. Men de har ikke fått denne oppgaven gjennom en ryddig og styrt anskaffelsesprosess men det er bare "blitt sånn".

 

Jeg synes det er to ryddige løsninger:der det offentlige tar ansvar for offentlige oppgaver (Sikkerhet til sjøs):

1) Sikkerhet og redning legges under kystvakten (a la Sea King redninghelikopteret i luftforsvaret) eller

2) Sikkerhet og redning settes ut på anbud og og så få RS konkurrere med andre i en ryddig anbudssrunde.

 

Om man da legger en avgift på båtbrukere kan jo diskuteres. Men det blir iallefall ryddigere enn at noen betaler 850 kroner for en merkelig og overpriset medlemspakke mens andre (som meg) bare satser på at redningskøyta kommer og betaler heller etterpå (gjennom forsikringen).

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...