Jump to content

Laminering ved overgang kjøl-skrog - polyester eller epoxy?

noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg hadde møte med en ubåt i sommer (OK, en stein da!) og det er en liten sprekk i bakkant av kjølen, det virker som det bare er sparkel som sitter mellom kjøl og skrog som er skadet. Har banket rundt og sjekket at det ikke er andre delamineringer. Er blitt anbefalt å slipe vekk litt langs sprekken og legge på nytt, aller helst med duk for å forsikre at det blir sterkt nok. Hva er det da best å bruke? Har prøvd å lese litt på emnet og ser at både epoxy og polyester ser ut som om det blir brukt til dette. Seasea (jeg hadde tilfeldigvis katalogen) har et reparasjonssett som består av duk og polyester. Noen som har erfaringer om hva som er best egnet? Jeg vet jo ikke helt hva som er brukt fra før heller i denne overgangen - har lest at epoxy kan brukes på polyester men ikke omvendt, taler dette for epoxy som det tryggeste?

Dette er vel en båt til over en million?

Få en takstmann til å se på skaden. Forsikringsselskapet betaler vel uansett for taksten?

Elan 37 har skikkelig bunnramme, men det er gjerne innplastingen av den som delaminerer.

Dette med sparkel høres litt mystisk ut. Vanligvis er skroget, med gelcoat, boltet fast i kjølen (mange vil kanskje si det er omvendt...) med Sikaflex eller lignende imellom. Jeg kjenner ikke Elan så detaljert at jeg vet hvordan de bruker å gjøre det, det er jo en rask båt så kanskje fugen er sparklet. Det er dog ofte vanskelig med sparkel da det ofte er litt bevegelse ved hard seiling. Sparkelet er gjerne sprøtt og hefter dårlig.

Bilde?

Hvilken kjøl har du?

Hei. Har du noen bilder? Vanskelig å si men hørtes litt rart ut med sparkel, men kan jo være en gammel kosmetikk skade som kommer frem. Vist det er bare kosmetikk brukes gjerne 170 lim fra Reicholt. Dette er en knallgod limeforbindelse i sparkelform,slipes å legges på godt med topcoat. Dette gjelder Polyester. Vet ikke hvordan dette limet reagerer med epoxy, men du må være sikker på at ikke du har delaminering videre innover.

Bruker å være meget tykke desse kjølene så det kan jo kun være kosmetikk, men en bør være sikker. En takstmann koster jo ikke alverden mtp. videre salg, trygghet etc.

Det gjelder ikke en Elan 37 selv om det er denne jeg har notert som båten min i signaturfelt! Det er en Mamba 33 (solid den også men betydelig eldre). Har hatt taktsmann til å se på skaden og han mente klart at det ikke var noe mer enn en liten fillesak - men anbefalte likevel å "slipe og laminere opp bakkant av kjøl" (hentet fra rapporten). Når jeg sier sparkel så er det litt uvitenhet om hva som er den opprinnelige metoden å gjøre dette på. Tror egentlig det er påstøp/sparkel/hva-man-nå-måtte-kalle-det fra en gammel reparasjon ja som er sprukket opp.

Kan ordne noen bilder av dette for å tydeliggjøre, men det ligger i de øverste 10cm av kjølen, akkurat der det krummer mest i bakkant.

Men svar på spørsmålet er vel epoxy. Det er vel epoxy som oftest benyttest til reparasjoner, da epoxy limer seg til overflaten. Polyester fester seg mekanisk. Så det stemmer nok det du meiner sjølv. Eg kan ikkje forklare meir inngående om forskjellen nå, eg har lest meg til det vesle eg kan. Og er alltid rask å konkludere :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Når takstmannen sier "laminere opp" betyr det i mitt hode en lagvis oppbygging med duk og aller helst epoxy. Da må det slipes en skrå overgang fra sprekken som det kan bygges i.

Men grunnen til at det sprakk kan enkelt og greit være at området ikke var fleksibelt nok. Da holder det med en tettefuge i f.eks. polyuretan. Jeg ville satset på det siste. Du har jo testet at kjølen sitter godt. :smiley:

• 3 uker senere...

Hmm.. Det låter jo fristende å bare tette sprekken med en litt mykere fuge, det høres mye enklere ut enn å laminere opp. Men når takstmann først har gitt en resept så er det tryggest å følge den i tilfelle dette utvikler seg. Fikk kontakt med takstmann, korrespansen er som følger:

Med laminering på nytt (som det står i takstbrev), tenker du epoxy + glassfibervev? Det blir vel anbefalt å slipe skråkant med laminering men her er jo det litt vanskelig, så bare slipe bort og fylle med opp med epoxy og legge på en duk, som igjen mettes med epoxy, er det riktig fremgang? Er det nok med ett lag duk, eller bør det være flere?

Svar:

Ja du må bruke vevd duk og flere lag.Du må slipe godt ut til sidene. Første lag med duk blir det største.Trappes mindre og mindre etter som du legger lagene.

Bildene mangler fortsatt men det er jo kanskje litt dumt å gjøre noe annet enn takstmann har anbefalt.

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)
  • 2 år senere...

Hmm.. Det låter jo fristende å bare tette sprekken med en litt mykere fuge, det høres mye enklere ut enn å laminere opp. Men når takstmann først har gitt en resept så er det tryggest å følge den i tilfelle dette utvikler seg. Fikk kontakt med takstmann, korrespansen er som følger:

Med laminering på nytt (som det står i takstbrev), tenker du epoxy + glassfibervev? Det blir vel anbefalt å slipe skråkant med laminering men her er jo det litt vanskelig, så bare slipe bort og fylle med opp med epoxy og legge på en duk, som igjen mettes med epoxy, er det riktig fremgang? Er det nok med ett lag duk, eller bør det være flere?

Svar:

Ja du må bruke vevd duk og flere lag.Du må slipe godt ut til sidene. Første lag med duk blir det største.Trappes mindre og mindre etter som du legger lagene.

Bildene mangler fortsatt men det er jo kanskje litt dumt å gjøre noe annet enn takstmann har anbefalt.

Nr. 1

Mens jeg surfet i gamle meldinger, fant jeg denne.

Beskrivelsen av hvordan lamineringen utføres, med det største laget duk innerst, må vel være feil?

Jeg har lært at man skråsliper godt ut til sidene, og legger lag på lag med duk i økende størrelse.

Det virker også mer logisk med tanke på at flere tråder i duken skal bidra til overlappingens styrke.

Hvis man legger den største duken innerst, vil jo de neste lagene mangle kontakt med skroget og de skråslipte faltene?

Jeg føler meg ganske sikker, men vil gjrne høre om jeg tar feil og eventuelt hvorfor.

Det er jo tross alt en takstmann som visstnok siteres.

Jeg legger forøvrig ut en ny melding etterpå, angående utbedring av kjølfeste på seilbåt.

EDIT:

Den "andre meldingen" kommer her i samme innlegg, editoren lar meg visst ikke poste to forskjellige meldinger etter hverandre. Men det er altså egentlig to ting dette her.

Nr. 2.

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt som har hatt en gammel skade i kjølen. Iflg. selger er det en glipe mellom kjøl/skrog og spor etter gammel reparasjon.

Jeg tenker at hvis skroget er uskadet (sjekker kjølbolter og laminat fra innsiden),

er det -kanskje- en grei sak å "oppgradere" den gamle reparasjonen.

Jeg har ikke settt båten under ennå, men iflg. selger skal det være "lurt" å skrape ut gammel tetning fra den gang kjølen ble boltet på plass og evt. fornye dette. Det blir litt spekulasjon før jeg får se det og evt. tatt et bilde, men her er mine tanker som jeg gjerne vil ha kommentarer til:

Kan man løsne kjølboltene og øke mellomrommet mellom skrog/kjøl (må vel jekke båten høyere slik at den ikke hviler på kjølen (blykjøl 1600 kg),

og så skrape ut gammel masse, fornye den med Tec-7 el.l. - senke skroget ned på kjølen og laminere over på nytt?

Hvis man skal gjøre dette, er det da kanskje laminering i overgangen kjøl/skrog av glassfiber som må skjæres opp og slipes vekk, før kjølen kan senkes litt fra kjølboltene, tro?

Hvis dette høres vanvittig ut, så si fra. Men jeg tenker i min enforldighet at det må være slik det kan gjøres.

Deretter blir det å skrape rent mellom kjøl/skrog, påføre ny limmasse og skru kjølen på pålass igjen med kjølboltene?

Og så til slutt, som nevnt i forrige innlegg ("Nr. 1" i denne meldingen ), skråslipe og laminere med glassfiber på riktig måte.

Er dette riktig tenkt av meg? Det gjelder en seilbåt jeg har sett på, til en -etter min mening- fair pris hvis jeg klarer å løse dette selv, og uten bruk av verftstjenester. Advarsler som er begrunnet vil bli tatt seriøst, det samme gjelder gode råd og tips. Det dreier seg om en gammel grunnstøtingsskade, og båten har vært i bruk uten problemer i mange år etter første gangs reparasjon av dette.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...