Jump to content

Råd/Tips til valg av nye vindusviskermotorer

HenrikOrrskär

Recommended Posts

jeg husker rett og slett ikke målene, men jeg skal ta med tommestokken neste gang jeg er inne med båten. -dersom det blir de første dagene.

Ellers har det også åpnet en båtbutikk i Spjelkavik, Eksund Marina. Var innom der og kjøpte bakkestativ forleden.

Jeg har ikke fått helt fatt i hvordan du skal montere vinduspusseren? Var det inn fra siden?

-du skal ikke montere vindusspylere samtidig da? :) -siden du har båt til å dra ut i litt ruskevær. Kan være kjekt å få bort saltet.

http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/vindusspyleranlegg-komplett

noe utstyr er vel kanskje overflødig, men det hadde jo vært snasent :) Er vel ikke ofte man har behov for det, men etter en tur over Stad så blir det vel litt salt..hehe.

Er det ikke en egen type pussermotorer mm for montering i overkant av vindu?

På båthuset har de noen hvite skai-trekk som du trekker over Roca pussermotorer dersom de blir stående synlig. Jeg fikk tak i orginalt støpt deksel fra Grandezza.

Forøvrig var jeg innom Båthuset for i formiddag. Alltid god hjelp å få, særlig nå utenfor sessongen. Dessuten fikk jeg høre at Remvik og Standal skal avslutte båtutstyrbutikken og Båthuset har kjøpt opp varelageret...

-stusser litt på hvorfor du vil motere i overkant av vinduet, men det er sikkert en god grunn for det. :) Bladde litt i finn nå, man kan jo få noe ideer om hvordan ting er løst på andre båter. Så en North-West som hadde spyler på selve vinduspussere og ikke egne dyser som på panseret på biler. Har du et bilde av vinduene dine og hvordan du vil montere det hele?

Edit: fikk med meg Watskikatalogen. Ser der at Roca har en pussermotor som heter W38 som omtales "laget for de tøffeste utfordringer". 38NM vrimoment og takler armer og blader på opptil 900mm. -men den koster skjorta og slipset i forhold til andre motorer.. rundt 2300 kroner stykke.

Du har vel ganske store vinduer.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har ikke noe godt bilde, men har målt størrelse på vinduene som er ca 115 x 78 cm. Hvor nær vindusramma kan eg bore hullet ? Hvor er det best å montere viskermotoren? Midt på eller på siden så den selvparkerer langs med vindusramma og ikke skygger for sikten når den ikke er i bruk. Hvis eg gjør det, så medfører vel det at eg ikke kan ha lenger viskerarm og blad enn bredden på vinduet?

Er der så mange justeringsmuligheter på viskermotoren at eg slipper å tenke på at viskeren går utom selve vinduet ?

Gode tips til montering ønskes....

Tror eg satser på denne

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10578368;c:101653

og paralell arm på 61 cm justerbar

Maxum 4100 scb, Chenette III

er vel samme prisen på den pussermotoren som på Båthuset, såfremt jeg ikke blander sammen NM.. Husk å ha lang nok aksling.

Når det gjelder "faren" for at hele pusserbladet går på utsiden av vindet, så grovjusteres det ved å stille inn gradene på selve mekanikken inni motoren ( skrur av dekselet og det er inngravert grader)

Deretter kan du finjustere ved å montere/ skyve paralellarmen nedpå akslingen, med bladet på, slik at når motoren står i stoppunktet, ytterkant ved en side av vinduet, at pusserblandet står 2-3 cm fra vinduets pakning. Justeringen på selve paralellarmen bruke for å få pusserbladet til å gå i flukt med vinduskanten. Således vil pusserbladet vri seg ved hver "rotasjon" slik at det i begge ytterkanter stopper i flukt med vinduskanten. Dersom ett av ytterpunktene av pusserbladet går for langt ut, er det også da på paralellarmen du justerer.

Da jeg monterte, og skulle finne plasseringen for motor etc. brukte jeg SB side som utgangspunkt. Nå har jo ikke du noe å gå ut ifra, så det er sikkert lurt å prøve seg litt frem. Før jeg borret hull, tapet jeg fast plata( på paralellarmen, som blir dekselet rundt gjennomgående hull i glassfiberen, og deretter sveipet over vinduet for å se at plasseringen ble någen lunde riktig. Og så er det bare å la det stå til og borre hull. Leste et tips om å legge tape på gelcoaten rundt der du skal borre for å unngå at den sprekker og spruter gelcoat. Jeg brukte en fres, slik som på bildet jeg har lagt ut i tråden min. Helt perfekt hull og ingen gelcoatskade. Ett borr måtte blitt av en fryktelig stor dimensjon. Dersom hullet blir for trangt bruker du et borr til å frese litt av sidene.

Som tettningsmasse rundt "røret" som ligger rundt akslingen, brukte jeg tec-7.

dersom alt dette er forståelig, så er du god. Ikke alltid like lett å formidle det man har i huet. :)

edit: leste litt igjennom tråden jeg hadde tidligere, og synes jeg breskre vet greit der.. forøvrig: årsaken til at du justerer pusserbladet noen cm fra vinduskanten/ pakning, er at av og til så går bladet lengre enn det det er innstil på. Det igjen gir stor slitasje på blad, motor og vinduspakning. Derfor er det kjekt med noen cm å gå på.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...