Trophy Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 takker Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Noen som vet hvor lang den gjennomgående akselen er ? Ganske tykkt i overkant av vinduene mine... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frittalande Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 1 eller 2 tommar, ca 25 eller ca 50 mm. Valgfritt. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Eureka Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Jeg monterte ny motor og vinduspusser på BB side i vår. La ut noen bilder om det i en tråd jeg hadde. Brukte motor med lang gjennomføringsaksel. Har ikke målene på den, men stikker du innom Båthuset så har de forskjellige motorer inne, tenker jeg. Den tråden min het "Eurekas oppgradering og vårpuss". Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Noen som vet om pussermotor som har 3" lengde på akselen? Vetus sin heavy duty tror jeg har 70 mm Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 takk for tilbakemeldinger. Lurer litt på denne da eg trenger litt lang viskerarm : litt bekymret for at Maritim sin blir for svak med lang arm (lenger enn den Maritim har) http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10578368;c:101653 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Eureka, er det en Roca vindusviskermotor og arm du har montert ? La merke til at du hadde ganske lang vindusvisker arm med pusseren høyt opp på vinduet. Hos meg blir det omvendt. Ingen problem med styrken i vindusviskermotoren ? Husker ikke høyden på vinduet, men må helt sikkert velge den lengste armen... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Stemmer, det er Roca, identisk størrelse med den som var montert fra fabrikken og pusserarmen er den lengste som går på den motoren. Hvor stor vinkel du vil motoren skal pusse og lengden på armen justeres. Jeg har max uttrukket arm, har den stor rekkevidde. Alt kjøpt på Båthuset. Synes det er greit å ha en butikk å gå til... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Handler en del på Båthuset ja Er dette vindusvisker armen til denne motoren og hvor lange viskerblader bruker du ? Hva er største anbefalte til denne motoren? http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10522006;c:101657 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 jeg husker rett og slett ikke målene, men jeg skal ta med tommestokken neste gang jeg er inne med båten. -dersom det blir de første dagene. Ellers har det også åpnet en båtbutikk i Spjelkavik, Eksund Marina. Var innom der og kjøpte bakkestativ forleden. Jeg har ikke fått helt fatt i hvordan du skal montere vinduspusseren? Var det inn fra siden? -du skal ikke montere vindusspylere samtidig da? :) -siden du har båt til å dra ut i litt ruskevær. Kan være kjekt å få bort saltet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Montering blir nok over vindu, for det er ikke mulig mellom vinduene. Vindusspyler hadde vært ok, men er litt usikker på om det går. Kan tanken stå langt unna/lavere ? Interessert i tips om american Bosch og Vetus sine viskere også...billig, men kvalitet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/vindusspyleranlegg-komplett noe utstyr er vel kanskje overflødig, men det hadde jo vært snasent :) Er vel ikke ofte man har behov for det, men etter en tur over Stad så blir det vel litt salt..hehe. Er det ikke en egen type pussermotorer mm for montering i overkant av vindu? På båthuset har de noen hvite skai-trekk som du trekker over Roca pussermotorer dersom de blir stående synlig. Jeg fikk tak i orginalt støpt deksel fra Grandezza. Forøvrig var jeg innom Båthuset for i formiddag. Alltid god hjelp å få, særlig nå utenfor sessongen. Dessuten fikk jeg høre at Remvik og Standal skal avslutte båtutstyrbutikken og Båthuset har kjøpt opp varelageret... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 (redigert) -stusser litt på hvorfor du vil motere i overkant av vinduet, men det er sikkert en god grunn for det. :) Bladde litt i finn nå, man kan jo få noe ideer om hvordan ting er løst på andre båter. Så en North-West som hadde spyler på selve vinduspussere og ikke egne dyser som på panseret på biler. Har du et bilde av vinduene dine og hvordan du vil montere det hele? Edit: fikk med meg Watskikatalogen. Ser der at Roca har en pussermotor som heter W38 som omtales "laget for de tøffeste utfordringer". 38NM vrimoment og takler armer og blader på opptil 900mm. -men den koster skjorta og slipset i forhold til andre motorer.. rundt 2300 kroner stykke. Du har vel ganske store vinduer. Redigert 29.November.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Monterer over vindu pga "umulig" under eller mellom vinduene. Har tatt mål av vinduene ( 3 stk ) Bredde er 77 cm og høyden har eg selvfølelig glemt.... skal sjekke om eg har bilde Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Har ikke noe godt bilde, men har målt størrelse på vinduene som er ca 115 x 78 cm. Hvor nær vindusramma kan eg bore hullet ? Hvor er det best å montere viskermotoren? Midt på eller på siden så den selvparkerer langs med vindusramma og ikke skygger for sikten når den ikke er i bruk. Hvis eg gjør det, så medfører vel det at eg ikke kan ha lenger viskerarm og blad enn bredden på vinduet? Er der så mange justeringsmuligheter på viskermotoren at eg slipper å tenke på at viskeren går utom selve vinduet ? Gode tips til montering ønskes.... Tror eg satser på denne http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10578368;c:101653 og paralell arm på 61 cm justerbar Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 (redigert) er vel samme prisen på den pussermotoren som på Båthuset, såfremt jeg ikke blander sammen NM.. Husk å ha lang nok aksling. Når det gjelder "faren" for at hele pusserbladet går på utsiden av vindet, så grovjusteres det ved å stille inn gradene på selve mekanikken inni motoren ( skrur av dekselet og det er inngravert grader) Deretter kan du finjustere ved å montere/ skyve paralellarmen nedpå akslingen, med bladet på, slik at når motoren står i stoppunktet, ytterkant ved en side av vinduet, at pusserblandet står 2-3 cm fra vinduets pakning. Justeringen på selve paralellarmen bruke for å få pusserbladet til å gå i flukt med vinduskanten. Således vil pusserbladet vri seg ved hver "rotasjon" slik at det i begge ytterkanter stopper i flukt med vinduskanten. Dersom ett av ytterpunktene av pusserbladet går for langt ut, er det også da på paralellarmen du justerer. Da jeg monterte, og skulle finne plasseringen for motor etc. brukte jeg SB side som utgangspunkt. Nå har jo ikke du noe å gå ut ifra, så det er sikkert lurt å prøve seg litt frem. Før jeg borret hull, tapet jeg fast plata( på paralellarmen, som blir dekselet rundt gjennomgående hull i glassfiberen, og deretter sveipet over vinduet for å se at plasseringen ble någen lunde riktig. Og så er det bare å la det stå til og borre hull. Leste et tips om å legge tape på gelcoaten rundt der du skal borre for å unngå at den sprekker og spruter gelcoat. Jeg brukte en fres, slik som på bildet jeg har lagt ut i tråden min. Helt perfekt hull og ingen gelcoatskade. Ett borr måtte blitt av en fryktelig stor dimensjon. Dersom hullet blir for trangt bruker du et borr til å frese litt av sidene. Som tettningsmasse rundt "røret" som ligger rundt akslingen, brukte jeg tec-7. dersom alt dette er forståelig, så er du god. Ikke alltid like lett å formidle det man har i huet. :) edit: leste litt igjennom tråden jeg hadde tidligere, og synes jeg breskre vet greit der.. forøvrig: årsaken til at du justerer pusserbladet noen cm fra vinduskanten/ pakning, er at av og til så går bladet lengre enn det det er innstil på. Det igjen gir stor slitasje på blad, motor og vinduspakning. Derfor er det kjekt med noen cm å gå på. Redigert 3.Desember.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 er vel samme prisen på den pussermotoren som på Båthuset, såfremt jeg ikke blander sammen NM.. Pussermotoren er faktisk billigere enn på nett, hos Båthuset 941,- Er vel bare å hoppe i det....når været blir bedre Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.