Jump to content

Mercury Enertia propell med sprekk

thruster

Recommended Posts

Har ikke peiling på propellen, men det må vel være garanti??

Skal ta det opp med Brunswick forhandleren ja.

Tror kanskje jeg vil bytte til annen propell. Muligens Revolution 4.

Vil ikke bytte tilbake til Enertia hvis det er en svakhet med denne propellen og dennes metallegering...

Mercury har hatt dette problemet med noen andre propeller tidligere, da særlig på rustfrie Trophy propeller.

De sprekker omtrent akkurat på samme sted som din, i all hovedsak fordi motoren er montert for høyt, uten at jeg vet hvordan din motor er montert.

Propellens tynne blader tåler i følge Mercury ikke den økte belastningen når den blir gående konstant som delvis overflatepropell når motorene monteres for høyt.

Enertia har vært på markedet i 5-6 år nå, og det nye X7 metallet skal vist nok ha langt større styrke og enda tynnere blader.

Har forøvrig ikke hørt annet enn at Enertia propellene er svært gode propeller, og har vel bare hørt om et par tilfeller der propellen har slått sprekker, da også på grunn av feilmontering av motor.

Det kan også være at du har fått en propell med en innebygget svakhet på grunn av feil i produksjonen eller noe annet.

Sjekk at motoren er montert riktig, og klag til Brunswick, så får du sikkert ny propell. Hadde ikke vært i tvil om å gå for Enertia igjen, da dette ikke skal være en vanlig feil, og i hvertfall ikke etter så få timer!

http://www.youtube.com/watch?v=GixydcYMcT0

...

Det kan også være at du har fått en propell med en innebygget svakhet på grunn av feil i produksjonen eller noe annet.

Sjekk at motoren er montert riktig, og klag til Brunswick, så får du sikkert ny propell. Hadde ikke vært i tvil om å gå for Enertia igjen, da dette ikke skal være en vanlig feil, og i hvertfall ikke etter så få timer!

Heisann

Takker for tilbakemelding. Propellen står på ett hekkagregat Bravo One med Cummins Mercruiser Diesel 170hk. Jeg får ikke gjort noe med heving/senking av propellen, kun trimmingen. Men skal ta det opp med lokal Brunswick forhandler. Mener det må være en svakhet med propellen.

Vet du om sprekken har utviklet seg til brudd i de propellene du har kjennskap til?

• 2 uker senere...

Hei,

Propellen har blitt inspisert av forhandler. De sier sprekken skriver seg fra produksjonen av propellen. "Tønna", eller navet, er vist valset sammen av tre deler, og det er denne sammenføyningen vi ser.

Skal iallefall sette på igjen propellen også ser vi hva som skjer. Tror nok det går bra...

Adeneo ovenfor har helt rett - Enertia går for å være en veldig god propell på alle måter.

Hei,

Propellen har blitt inspisert av forhandler. De sier sprekken skriver seg fra produksjonen av propellen. "Tønna", eller navet, er vist valset sammen av tre deler, og det er denne sammenføyningen vi ser.

Tviler på om dette kan stemme. Mercury støper vel vanligvis propellene sine i ett stykke / i en form. Mine egne to Enertia-propeller virker også som om de er helstøpte, uten tegn til fuger eller skjøter. Se her: link

Tror jeg ville insistert på en ny propell, og gjerne en ny Enertia. Hvis du bytter til en Rev4, regn med at denne er mer tungdreven og gir litt mindre fremdrift per omdreining. Kan også slamre mer når du setter den i gir.

Redigert av Stevens (see edit history)

Det er noe som ikke stemmer her,etter bildene å dømme er dette etter min mening sansynligvis en produksjonsfeil.

Mercury lager noe av det beste som er på markedet,propellene kjennetegnes ved at de holder en meget høy produksjons kvalitet.

Jeg hadde ikke akseptert dette hadde jeg vært deg. Rev 4 tror jeg ikke passer båten din, denne propellen er godt egnet til

tyngre båter som trenger sternlift(hekkløft) pga stor vekt bak,den vil få en båt til å plane ved lavere hastighet en konvensjonelle propellere.

Jeg holder en knapp på Enertia, dette er en god propell med relativt stort bladareal og høy rake,den vil gi meget bra allround egenskaper.

Hei,

Har fått igjen min propell. Skal følge med om det er noen utvikling i sprekken eller om det er status-quo.

Jeg har iallefall klaget til forhandleren. Om det skal skje noe skal jeg iallefall sørge for at det blir ubønnhørlig publisert med bilder og skjebneberettning...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...