Jump to content

Kaibygging i ferskvann. Erfaringer?

ergot

Recommended Posts

Skal bygge kai ved et ferskvann. Kaien blir 2x6m. Blir forankret i land i ene enden, og tenkte ha 4-6 stolper. Her er det leire/sand/gjørme bunn. Litt variert. Hva kan man gjøre mot is? Lurer på dimensjoner på stolper? Og eventuellt hvor jeg får kjøpt dette?

Ole

Der hvor vi har hytte (ferskvann) brukes flere metoder, alt etter hvem som bygger :)

Vi har flytebrygge som holdes oppe av plasttønner og isopor. Den er boltet til fjellet via rør/utriggere, og ligger ute hele året. Hender den får litt pryl når isen går, men er fort gjort å fikse.

De som lager faste brygger slår pæler ned i bunnen der det er myk bunn. Bunnen er varierende, alt fra stein til mudder/gjørme.

Alle bruker impregnerte materialer, og de holder lenge. Noen har brukt "telefonstolper" men de fleste bruker vanlig 2"x4" (48X98) som de dunker ned.

Spørs jo hvor stor båt brygga skal holde hvis den skal fortøyes i brygga, samt bølger/vind etc.

Føkk deg...

Er jo kun liten 14 fots robåt som skal ligge der.

Tenkte mest på en slik permanent løsning som å banke stolper ned. Men har sett ved samme vann at de som har bygget brygge der, har brukt vortepapp rundt stolpene, hva hjelper dette mot?

Det må i såfall bli dobbel 2"x4" tenker jeg, enkel tror jeg blir litt svakt. Vinter her i nord er lang :nonod:

Jeg ville laget en brygge som var hengslet på land med etpar lange bjelker ut til oppdriftselementer i ytterenden.

Hvis oppdriften er av en type som tåler isen - feks runde plasttønner - tar det ikke skade av vinteren.

Stolper som slås ned kan komme opp hvis vannstanden øker før isen slipper, og det er mye mer arbeid.

Mons

Mons

Sjangsen for å trekke opp stolpene er ikke svært stor, men den er der. Antar du har en retning vind og bølger vanligvis kommer fra? På denne siden skal vel ikke båten ligge, så her kan du ha en bardun skrått fra etpar meter innenfor tuppen og inn til land noen meter fra brygga som tar de verste belastningene.

Båten ligger vanligvis finere ved siden av en flytebrygge, men i dårlig vær kan den legges med baugen mot tuppen av brygga og akterenden på skrå ut fra brygga og festet i land slik at den ikke ligger inntil brygga.

Mons

Mons

Flytebrygger må da være det enkleste? Hos oss i storsjøen er vannstanden veldig varierende iallefall.

Flytebrygge med landgang. Landgang hengslet fast i berg eller en støpt plate, beveglig på flytebrygga, to kjettinger i kryss mot land og to moringer utover. Enkelt og greit.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Har kommet frem til at det blir fast brygge med stolper i vann.

Siden jeg har kommet fram til dette å fått skisset opp å handlet materiell så har jeg et siste spm, hvor høyt over vannet skal jeg bygge den? Noen som har ideer om dette?

Ole

Et lite tips. I ferskvann kan du bruke Osp i pålene som du skal slå ned i grunnen. I ferskvann råtner de ikke, men det er viktig at de tas ferske, har de tørket har de på langt nær samme holdbarhet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...