Jump to content

Maks anbefalt motorkraft på gummijolle, er det en absolutt grense?

arnearmoa

Recommended Posts

Quicksilver Euro Sport 270 (gummijolle med oppblåsbar kjøl og treplater til dørk).

Mercury Viking 10 (2-takt påhenger som veldig enkelt blir 15hk ved fjerning av en plate).

På merkeplata på akterspeilet står det at "Max recommended" motor er 10hk.

1 - Er hk-avgift for Mercury Viking allerede betalt for 15hk, sånn som på en Yamaha V-MAX?

Gitt at ovennenvnte stemmer eller ordnes etterpå:

2 - Er det da ULOVLIG å bruke denne motoren uten "struping" på denne jolla?

3 - Er det noen krav i forsikringen som hindrer bruk av flere hk enn "recommended"?

Motoren veier 35kg. Jeg tror det står 45kg på merkeplata på båten.

Jeg innser at forsikringer er forskjellige, og at man bør hente papirene og lese, og evt. spørre selskapet, men jeg antar spørsmålet har interesse for flere.

Veldig mange gjør dette, og en del har fått det gjort i butikken ved kjøp av motor, men jeg er litt nysgjerrig på potensielle konsekvenser. For eksempel hvis det skulle oppstå personskade ifbm. bruk av båten.

PS

Jeg ser bort fra muligheten for at motoren skal klare å knekke eller rive løs akterspeilet.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Er jo forskjell på max recommended og max allowed. På min Pro 9 Man er max anbefalt 50hk og max tillatt 75hk. Vil tro det ikke har så mye å si hverken på forsikring eller annet, bortsett fra at det krever litt mer av føreren. Om båten er godkjent for større motor er det jo ikke noe problem, men om den ikke er godkjent for mer vekt/hk så ville jeg anta at det var en fornuftig grunn til det.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Står vel der ja.

Sjekket nettsidene og der står det max motor 10 hk / 45 kg. Vil tro at kg er viktigere enn hk. Ta en telefon så får du nok svar :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

jeg er litt nysgjerrig på potensielle konsekvenser. For eksempel hvis det skulle oppstå personskade ifbm. bruk av båten.

Det er trinnløst gasshåndtak på alle motorer.

Båten er mindre idiotsikker med en for stor motor, men med fornuftig bruk så er det etter min mening best med litt for stor motor.

Har du "lovlig liten" motor, så kan man alikevel velge å føre båten så fort at du forårsaker en skade man aldri kan rette opp.

Har man 30% for stor motor, så er det fremdeles føreren som bestemmer og tilpasser farten.

Jeg tror ikke for stor motor blir tillagt skyld ved ulykke.

Selv diesel-kassebilen min gjør 200km/t. Uansett hvilken bil jeg kjører for fort, så er det jeg som får skylden. (Kanskje med unntak av enkelte modeller som gassen henger seg opp på)

En sprek bil eller ulovlig trimmet bil kan ikke bli tillagt hoveddelen av ansvaret ved en ulykke. Dette er ikke USA enda.

Hadde en Blesser 440 for noen båter siden, som var merket max motor 40hk, den var akkurat passe motorisert med en 55 hester..

Pytt pytt.

Hvorfor skal gummibåten være så mye "hederligere" enn moderskipet? :lol:

Bostedskommune: Akershus, Asker Båt: Scand Baltic 1984 - nå med Yanmar 290hk B: M L: 26-30 M: P

Her et bilde av typegodkjenningsskiltet i min Scand Baltic også 1984 modell. Der står jo max motor 162kw = 220 hk...

IMAG1404.jpg

:cheers_wine::lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...